Home Älska sig själv Dåliga dagar och bra dagar

Dåliga dagar och bra dagar

by Charlotta

Ingen kan vara på topp alltid och ingen behöver må dåligt alltid. Detta är en sanningen som står över förhållanden som ekonomi, arbetssituation, hälsa, relationsstatus, familj och social ställning. Men samtidigt som det är något som alla nog egentligen är medvetna om är det också något som många tenderar att glömma bort, eller kanske bortse från, och istället betrakta sitt mående som ett resultat av yttre omständigheter som man inte kan påverka.

Hur bra man än mår och hur framgångsrik man än är så kommer det att komma dåliga dagar, dagar då man, trots allt man har och allt man är, känner sig låg eller mår känslomässigt dåligt. Och hur dåligt man än mår och vad som än har hänt kommer det, trots allt som är fel och problematiskt, dagar då man kan känna sig glad och må känslomässigt bra.

Den stora skillnaden är att medan man inte kan hindra att det sker saker i livet som gör att man blir temporärt nedstämd så är det fullt möjligt att hindra sig själv från att bli glad igen, och det är alltför många människor som omedvetet utnyttjar den möjligheten och därför lever i en loop av dåligt mående utan att kunna hitta ut.

Efterhand som vårt medvetande höjs och vi rör oss in i den femte dimensionen kommer vi att bli mycket mindre känsliga för känslomässig påverkan utifrån och få ökad förmåga att själva styra och kontrollera våra känslor. Detta kommer att leda till att vi inte längre upplever några dåliga dagar utan bara dagar som är olika nivåer av bra.

Men att det kommer bra dagar och dåliga dagar och att humöret går upp och ner är än så länge naturliga variationer i att vara människa och inget som man kan välja bort eller slippa undan. Däremot kan man lära sig att behärska svängningarna på ett sätt som gör att upplevelsen påminner mer om lätta krusningar på havsytan och mindre om orkanvindar med flera meterhöga vågor.

Att nå dit är en fråga om personlig utveckling som ofta innefattar att man behöver uppleva de känslomässiga berg-och-dalbane-svängningarna några gånger för att bli så mätt på åkturen att det känns absolut nödvändigt att hitta en annan metod att hantera livet på. Men vägen dit kan bli kortare och lättare om man får några tips på vägen, så här kommer fem stycken sådana:

  1. Ansträng dig för att ta sig ur svackan och tillåta dig själv att må bra igen. En av de mest förrädiska fallgroparna när man mår dåligt är att det känns som att man skulle svika sig själv om man började må bra igen utan att något i den yttre världen först hade förändrats väsentligt. Man tror att om man kan börja må bra av sig själv så betyder det att det som gjorde att man började må dåligt inte var så allvarligt, vilket man vet att det var, och därför blir det omöjligt att tillåta sig själv att må bättre. Detta är dock en känslomässig tankevurpa som inte ger en riktig bild av verkligheten. Oavsett vad som har hänt är det alltid man själv som har den verkliga förmågan att förändra sin sinnesstämning, och att göra det förändrar inte på något sätt allvaret i det som hänt eller djupet av smärtan i det man upplevt. Ge dig själv tid att ta dig igenom den svåra perioden men stanna inte där längre än nödvändigt och var beredd att bjuda till för att bryta dig loss från mörkret.
  2. Lär dig vad som triggar dig och sänker ditt humör. Genom att vara uppmärksam på hur du mår kan du lära dig att snabbt känna igen när det börjar gå utför med ditt humör och då upptäcka vad det var som triggade förändringen. När du blivit medveten om dina triggers kan du analysera dem för att kunna hantera dem på ett bättre sätt än att låta dem styra din sinnesstämning. Detta gör du genom att först tänka igenom var triggern kommer från, vad den egentligen handlar om eller vilka gamla minnen den väcker till liv och därefter bestämma dig för att se på situationen ur ett annat perspektiv som väcker andra känslor hos dig, på det viset neutraliserar du triggern. Om du inte lyckas bemästra dina triggers kan det tillsvidare räcka med att du försöker undvika dem.
  3. Tvivla aldrig någonsin på att du kommer att må bra igen. När man är låg tappar man förmågan till perspektiv, istället för att se helheten av situationen ser man bara den del som är begränsad till svårigheterna och därmed blir det också omöjligt att se att det kommer att bli bättre igen. När man mår bra känns det däremot självklart att en dålig period följs av en bra och att det bara är att hålla ut så blir det bättre. Därför behöver man lagra den vetskapen på en väl tillgänglig plats i hjärnan så att man enkelt har tillgång till den även när man mår dåligt och inte kan tänka klart. Så även när man inte kan känna att allt kommer att bli bra igen så vet man det rent intellektuellt och kan hålla fast vid den vetskapen medan det värsta passerar. Att må bra igen är alltid en fråga om när och aldrig en fråga om om.
  4. Var din egen bästa vän. En annan aspekt av att må dåligt är att man gärna vill lägga sten på bördan genom att på olika sätt straffa sig själv och bekräfta hur usel och ynklig man är, tankar man aldrig skulle tänka de bra dagarna men som faller sig helt naturliga de dåliga dagarna. Denna funktion är också något man behöver bli medveten om, det blir inte sant bara för att man tänker det och när man är låg är hjärnan inte tillförlitlig i frågor som gäller ens eget värde och kapacitet. Tillåt inte dig själv att gräva ner dig i den sortens tankar utan avslöja lögnerna med snälla och omtänksamma sanningar om dig själv, sådant som du egentligen vet är sant men som inte faller sig naturligt att tänka för att du just nu mår dåligt. Ge dig själv det du behöver och tänk på att när du känner dig låg är det du behöver inte alltid samma sak som det du tror att du vill ha.
  5. Be om hjälp från guider och änglar. De finns alltid, alltid där när du behöver dem och du är aldrig någonsin ensam när du befinner dig i nöd eller kris. Du har, precis som alla andra, ett helt team med olika typer av guider omkring dig, ärkeänglar, uppstigna mästare, galaktiker, skyddsänglar, förfäder och kraftdjur som kontinuerligt gör vad de kan och för att vägleda dig och hjälpa dig. Generellt får de inte gå in och styra och ändra i ditt liv eftersom du har din fria vilja, men det de får göra är att till exempel bistå dig energimässigt när du försöker förändra din sinnesstämning till ett mer positivt läge. De kan inte göra jobbet åt dig men de kan ge mer kraft åt dina egna försök och det gör de alltid och gärna om du bara ber om hjälp.

Den personliga utvecklingen är cyklisk och pågår ständigt, även om man inte jobbar medvetet eller aktivt med den så pågår den genom livet man lever och de upplevelser man har. Efterhand som tiden går återkommer situationer som väcker vissa gamla känslor till liv igen för att man ska få tillfälle att se om man verkligen är klar med det eller om det finns rester kvar som man behöver hantera för att kunna släppa det och komma vidare i sin utveckling.

För varje gång man bemästrar en jobbig situation, när man finner de metoder man behöver för att ta sig igenom och göra sig fri från det som tynger, så lär man sig något viktigt dels om sig själv och dels om situationen. Man lär sig att man är starkare och mer resursstark än man trodde, att man faktiskt har förmågan att hitta de verktyg eller den hjälp man behöver för att ta sig vidare, att ingenting är för evigt hur svårt det än är i stunden och att allting har en lösning även om man först inte tror det.

Knepet är att bevara de insikterna lätt tillgängliga i minnet och använda dem nästa gång man ställs inför något jobbigt för att undvika att bli lika nedslagen, uppgiven, modfälld och rädd som man blev förra gången. Även om man i stunden inte har tillgång till de positiva känslorna av att ha bemästrat svårigheter tidigare kan man ha tillgång till tankarna som erfarenheten förde med sig, och med de tankarnas hjälp kan man omvandla djupa vågdalar till bara små krusningar.

/Charlotta

Medförfattare: Andliga guider

4 comments

Lisbeth 3 december, 2019 - 15:48

Inernational Tribunal for Natural JusticeI TJNJ

https://www.youtube.com/watch?v=_Ay8ThJp0v8&feature=youtu.be

Reply
Uffe 10 december, 2019 - 20:21

Tja jag har nog fler dåliga dagar än bra just nu.
Kan bero på årstiden kanske.
Tänkvärd läsning ändå.

Reply
Charlotta 10 december, 2019 - 20:34

Tack Uffe, hoppas det känns bättre snart.
/C

Reply
Uffe 11 december, 2019 - 00:50

Ja det hoppas jag.
Brukar må lite bättre när ljuset kommer tillbaka.
Och dagarna blir längre

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI