Home Ångest/rädsla/oro Det mest meningslösa du kan fylla din tid med

Det mest meningslösa du kan fylla din tid med

by Charlotta

Det får dig att känna det som om du faktiskt gör något, som om det du gör förbättrar situationen, att det minskar risken för att det ska gå illa och ökar chanserna för att det ska gå bra. Men allt det är bara inbillning, i själva verket är det en helt meningslös sysselsättning som bara dränerar dig på energi och ökar sannolikheten att du ska bli sjuk av stressen.

Oro är kanske den lömskaste känsla man kan ha att göra med, för oro får dig att känna det som om du gör något viktigt. Som om även om du inte kan påverka situationen på något annat sätt så kan du i alla fall oroa dig för den, precis som om det faktum att du lägger energi på att oroa dig för det skulle kunna förändra något.

Det börjar kanske med att man oroar sig för att någon är sjuk, eller för att man ska iväg på en lång resa, eller för att någon man bryr sig om ska iväg på en lång resa, och sedan kanske man oroar sig för sin ekonomi eller för en presentation man måste hålla, och sedan för ett läkarbesök eller tandläkarbesök och till slut har man blivit så van vid att oroa sig att man fortsätter av bara farten. Innan man vet hur det gick till har man gjort det till en livsstil att oroa sig.

För att vända på en sådan trend behöver man genomskåda oron och se den för vad den egentligen är, en lögn. Oro känns som om den är viktigt men i själva verket ändrar den inte på någonting som har med det du oroar dig för att göra, den gör ingen nytta, har ingen effekt utan är bara ett slöseri med tid och energi.

Oro är inget annat än en fullständigt meningslös sysselsättning som berövar dig på din glädje, ditt välmående, din kreativitet och handlingskraft och i värsta fall till slut även din hälsa. Istället för att oroa sig är det mycket bättre att leta reda på möjligheter att faktiskt göra något konkret, något som i alla fall har chans att påverka situationen. Finns det absolut inget att göra kan man alltid träna sig på att inte oroa sig.

Bästa verktyget för att jaga oron på flykten är att ersätta den med tillit, tron på att Livet vill dig väl och att allt kommer att gå bra. Att träna upp sin tillit och låta den ta orons plats går inte över en natt, men det går. För mig tog det några år men det var värt varenda ansträngande tanke, och skillnaden i livskvalitet är enorm.

Hur du tränar upp din tillit kan du läsa om här, och hur du tar kontroll över orostankarna kan du läsa här.

/Charlotta

4 comments

carin 28 april, 2017 - 07:35

Hej Charlotta!

Har läst en del av dina tidigare inlägg om näringsbrist och tror att det är det jag lider av.
Jag är så fruktansvärt trött hela tiden. Januari/feb och halva mars åt jag maxdos D-vitamin och någon ”multi-vitamin tablett” samt magnesium på kvällarna. Kände mig inte lika trött då, hade mycket mer energi att träna till exempel. Anledningen till att jag kom av mig lite med mina tabletter är att jag åkte utomlands till värmen i två veckor och tänkte att jag inte behövde äta D-vitamin just då.
Min fråga är, hur mycket D-vitamin tror du att jag ska äta detta halvåret?
På apoteket rekommenderar de så små doser så tar inte riktigt deras rekommendationer på allvar. Något annat tillskott du rekommenderar som är lite uppiggande? Finns en del generella multivitamintabletter, någon som är bättre än andra mot just trötthet?

Reply
Charlotta 28 april, 2017 - 09:38

Hej Carin! Man kan mycket väl bli trött och hängig av näringsbrist. D-vitamin kan du t ex äta 2000IE under sommarhalvåret och 5000IE under vinterhalvåret, även järnbrist kan man bli trött av men det bör du inte ta utan att ha fått konstaterat brist. Dosen i multivitamintabletter är anpassad för att bibehålla en god näringsbalans, men har du brist så är dosen i enskilda näringsämnen ofta alldeles för låg. Jag skulle rekommendera att du vänder dig till en näringsterapeut så att du kan få reda på hur din näringsstatus faktiskt ser ut, det kan vara svårt att gissa sig till och man får i allmänhet mycket bättre resultat om man tar ett helhetsgrepp. Tänk också på vad du äter och välj näringstät, oprocessad och helst ekologiska livsmedel där näringsvärdet är högre.
/C

Reply
Carin 28 april, 2017 - 09:51

Tack för feedback! Var får man tag på en näringsterapeut? Googlade på det i min hemstad Malmö men fick inte direkt några träffar

Reply
Charlotta 28 april, 2017 - 10:17

Så konstigt, jag fick över 6000 träffar på näringsterapeut i Malmö, men eftersom det är just Malmö du söker i så vet jag en jättebra naturläkare som jag kan rekommendera, hon heter Yvonne Henningsson och finns på Hälsopraktiken.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI