Home Ångest/rädsla/oro Hur man kan lindra ångest och rädslor – del 1

Hur man kan lindra ångest och rädslor – del 1

by Charlotta

Ångest och rädslor för helt vardagliga saker är ett problem som drabbar allt fler. Det som låter banalt och enkelt för vissa, som att ringa ett telefonsamtal, att åka till stormarknaden för att handla, att vistas på en plats med mycket folk eller att vara ensam hemma, kan vara förenat med så mycket ångest och obehag att det är nästan omöjligt för någon annan.

Även om ångesten har en känslomässig och mental orsak så är upplevelsen i högsta grad fysisk. Känslor av yrsel, att man inte får luft och håller på att kvävas, att man kommer att svimma eller kräkas är vanliga och man kan till och med uppleva att man håller på att dö. Instinkten säger till en att ta sig därifrån, att ta sig ut och bort därifrån, att ta sig hem där man är trygg, eller att söka upp den personen som gör en trygg.

Så vad gör man då om man drabbas, om man börjar känna obehaget krypa på varje gång man måste gå till affären, om man börjar dra sig för att ringa till någon man inte känner, när man väljer att stanna hemma bara för att där kanske kommer att vara mycket folk på stan eller när man ber mamma eller kompisen komma och sova över varje gång sambon ska på tjänsteresa?

Man kan naturligtvis följa sina instinkter och undvika det som känns obehagligt. Utan tvekan så är det den enklaste vägen, men jag skulle inte säga den bästa. Livet blir väldigt litet och begränsat om man låter rädslorna styra, och inte sällan drar man efterhand på sig fler rädslor och saker som man måste undvika och till slut är man fånge i sitt eget hem. Vem vill leva så?

Det bästa är om man kan ta tag i problemet så fort man märker det, om man kan uppmärksamma det så fort det börjar ta emot och kännas jobbigt och innan det har blivit för stort och ohanterligt för då är det lättare att vända det. Men även om det är något man haft problem med under lång tid så är det möjligt att vända på det och bli fri från problemen igen, men då kanske man kan behöva ta professionell hjälp.

Var den här typen av problem kommer från kan vara olika, mycket är stressrelaterat, och det behöver inte handla om yttre stress utan oftare om inre stress, om att man är rädd för saker, oroar sig, känner sig osäker, otrygg eller kanske misslyckad. Känslor som inte får en naturlig ventil att ta sig ut genom kan pysa ut på andra sätt som exempelvis rädslor och ångest för saker som egentligen är ofarliga.

Det finns saker som man kan göra själv för att lindra besvären och mer om det kommer i nästa inlägg.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI