Home Ångest/rädsla/oro Hur man kan lindra ångest och rädslor – del 2

Hur man kan lindra ångest och rädslor – del 2

by Charlotta

För att få bukt med problemet handlar det om att börja styra sina tankar istället för att låta tankarna styra. Om att försiktigt men bestämt svänga av från den väg som är kantad av ångest och rädsla och som bara leder till mer av samma sort, och istället börja följa en väg som leder bort från de känslorna. Och inte minst om att våga utsätta sig för det hemska istället för att fly från det. Det går inte över en natt och det kräver beslutsamhet och tålamod, men det går att göra.

Så hur gör man då, rent konkret?

  • Försök att inte låta känslan skrämma dig för mycket och att försöka att inte ”gå igång” på rädslan eller att ge den tillåtelse att styra över dig.
  • Börja gärna med att undvika de värsta situationerna under en period men fortsätt att utsätta dig för de ”halvfarliga” och träna dig på att ta kontroll över ångesten/rädslan.
  • Ett bra sätt att ta kontroll över ångesten/rädslan är genom att fokusera på att det är du som bestämmer och att du hela tiden kan välja att avbryta det du gör eller gå därifrån. Den möjligheten fungerar som en mental nödutgång, och bara vetskapen om att du har den och att det är okej att använda den kommer förmodligen att göra så du inte behöver den.
  • Se också över stressorerna i ditt liv, om det är något du kan ändra på för att minska stressen. Tillskott av magnesium, D-vitamin, B-vitamin och rosenrot kan också hjälpa till att skapa mer lugn i kroppen så att du lättare kan göra dig av med de obehagliga tankarna. Andra saker som kan hjälpa är att hitta något annat att fokusera på, en stressten i handen, ett mantra eller en ramsa som du upprepar för dig själv, Bachs blomsterdroppar, aromaterapi eller något annat som känns rätt för dig och som du kan tro på har en positiv effekt. Ofta räcker det med känslan att man har något att ”ta till” som kan hjälpa lite grand för att man ska kunna få övertaget över ångesten och hantera situationen.

Jag vet att det kan vara svårt till en början, men får man bara ett par positiva upplevelser där man lyckats ta kontrollen och inget obehagligt hände, så blir det lättare och lättare. Även om det kan finnas fysiologiska orsaker i grunden så blir själva upplevelsen ofta som en dålig vana, man börjar förvänta sig att hemska saker ska hända eftersom det har gjort det innan. Och eftersom man förväntar sig det så reagerar kroppen på de förväntningarna och ser till att det händer, så alltihopa blir en självuppfyllande profetia.

Tricket är att träna om hjärnan till att förvänta sig att man ska få en bra upplevelse istället för en dålig, så genom att sänka ribban något till en nivå som man är ganska säker på att man kan klara av och utsätta sig för det regelbundet så vänjer man sig vid den nivån och lär hjärnan att det går bra.

Sedan gör man det lite svårare och börjar om igen tills man lärt sig den nivån osv. Man kan säga att det blir precis som ett datorspel, man får kämpa vidare på samma nivå tills man lärt sig den, först då kan man gå vidare till nästa nivå.Skrattar Tar man för stora steg åt gången så är risken större att man misslyckas och att man skapar ytterligare dåliga upplevelser, så det är viktigt att lägga upp det så att man kan lyckas och få bra upplevelser.

Naturligtvis finns det också ångesttillstånd som är långt mycket svårare är vad de flesta upplever och som inte går att träna bort på det här sättet, detta inlägg handlar bara om de mildare formerna, som kan vara nog så besvärliga, men som man kan påverka själv.

/Charlotta

3 comments

Putte 30 augusti, 2015 - 19:53

…och om det inte går att ta bort stressrelaterade saker ur livet? Alltså allt går ju men vissa saker som sjukdomar hos en själv och hos anhöriga är ju väldigt svåra, kanske t.o.m omöjliga att få bort. Detta stressar ju, åtminstone mig, till bristningsgränsen. Nu t.o.m utmattningssyndrom. Egentligen så är väl livet bara sådant att vissa får mycket skit medan andra klarar sig bättre….tyvärr så är livet bara sånt, inget att göra åt förutom att ta en dag i taget.

Reply
Coachen 30 augusti, 2015 - 20:32

Hej Putte, tack för att du delar med dig av dina tankar. Ibland kan det kännas som om det inte finns någon utväg, som om det enda man kan göra är att bita ihop och härda ut. Det finns ett talesätt som säger att ”Det handlar inte om hur man har det utan hur man tar det.”, och det kan låta väldigt banalt och förenklat, men i slutänden är det precis det som det handlar om. Det som avgör hur man mår är inte hur ens liv ser ut, utan hur man förhåller sig till hur livet ser ut. Tricket är alltså att komma på ett sätt att acceptera även de jobbiga delar som man inte kan ändra på. Att acceptera dem fullt ut och utgå från att det är så det är istället för att hela tiden känslomässigt kämpa emot. För det är den kampen som får en att må dåligt och vilja ge upp. Kan man sluta kämpa emot och bara acceptera så blir livet enklare.
/C

Reply
Putte 31 augusti, 2015 - 09:12

Javisst är det så. Att kämpa emot vissa känslor gör ju bara livet outhärdligt och en del av det som händer och sker är ju bara att förhålla sig till eftersom dessa saker inte går att förändra iaf. Synd nog så kom jag inte underfund med detta förrän det var försent och jag själv drabbades av sjukdom. Har en lite annan bild av livet nu, som tur är, annars vete tusan var jag hamnat. Även de tunga perioderna i dagsläget är lite lättare att komma igenom då jag lärt mig sålla bort det mest negativa och välja att se saker och ting för vad de verkligen är.

Efter regn kommer ju sol som det så fint heter 🙂

Ha en fin Måndag alla, det kommer jag att ha!!

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI