Home Ångest/rädsla/oro Hur man kan omvandla ångest

Hur man kan omvandla ångest

by Charlotta

Ångest är förmodligen något av det mest obehagliga man kan uppleva, det är en sak att vara rädd, orolig eller deprimerad, men ångesten spelar i en helt annan liga. För den som aldrig upplevt ångest så är det svårt att förstå hur något icke-fysiskt kan ha så stor påverkan på en kropp, såväl psykiskt som fysiskt. Exakt hur man upplever ångest är högst individuellt, men några otillräckliga liknelser kan vara att det känns som om man bokstavligt talat ska krypa ur sitt skinn, som om världen håller på att implodera runt den egna personen utan att man på något sätt kan påverka det eller som ett överväldigande behov av att rent fysiskt kräka ur sig allt de fruktansvärda, ohanterbara känslorna som gör att man önskar livet ur sig själv, bara för att få ett slut på det.

När ångesten är så stark så finns det inte mycket att göra i stunden mer än att härda ut och vänta på att det går över, eller att eventuellt medicinera om det är nödvändigt för att klara det akuta tillståndet. Men ofta så kommer ångest smygande och börjar lite försiktigt för att efterhand växa sig större och fulare tills det slutligen blir det monster som jag försökt beskriva ovan. Känner man igen de första tecknen på ångest så har man allra bäst möjlighet att ta tag i dem där och då och försöka styra om riktningen. All sorts ångest fungerar inte på samma sätt och vissa typer kommer man bara åt med medicinering, men för dem som har en mildare form så kommer här ett trix som kan vara värt att prova.

Ångest -> Rädsla -> Ilska

Målet är inte att bli av med ångesten utan att omvandla den till något man kan hantera. Ångest är handlingsförlamande och i det tillståndet är det svårt att hjälpa sig själv.

Genom att undersöka sin ångest vid tillfällen när den inte är som värs, och gräva djupt i var den har sina rötter och vad den handlar om så kan man ofta omvandla den abstrakta ångesten till rädsla istället, en känsla som är betydligt mer konkret.

Är man rädd så kan man definiera vad man är rädd för och då kan det också finnas lösningar för att bli mindre rädd. Rädsla hänger ihop med flyktbeteende och ett alternativ till att försöka undkomma rädslan kan alltså vara att möta den för att försöka hitta lösningar på det man är rädd för.

Slutligen kan rädsla omvandlas till ilska, att rikta om sin rädsla och istället bli arg på det som gör dig rädd, att bestämma sig för att det är ett jäkla sätt att skrämmas och få dig att bli rädd och må dåligt och istället bli riktigt förbannad över att det är som är kan vara en bra hjälp.

Ilska är en stark drivkraft som förknippas med handlingsförmåga, och har man väl kommit dit så är chansen stor att man också har tankar och idéer om hur man kan förändra situationen så att den inte blir så jobbig längre.

När det inte går att göra sig av med obehagliga känslor kan det vara ett sätt att istället försöka omvandla dem till andra känslor som är lättare att hantera. Det är lättare att övertala hjärnan att den ska förhålla sig lite annorlunda till något än att övertyga den om att den inte ska reagera alls. Efterhand som man skaffar sig verktyg för att styra undan ångesten är chansen stor att den mildras och kanske till och med försvinner helt.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI