Home Ångest/rädsla/oro Hur oro och rädsla påverkar

Hur oro och rädsla påverkar

by Charlotta

Ur Arkivet:

Oro och rädsla är kanske de farligaste och mest lömska fiender vi har i våra liv. Vi har det egentligen ganska bra, eller till och med mycket bra, vi har kanske inte precis allt vi vill ha men vi har så vi karar oss. Vi bor i ett land som i stort sett är fredligt och utan hot från allvarliga naturkatastrofer. Jämfört med många andra i världen så har vi väldigt lite att oroa oss och vara rädda för, och ändå så mår vi psykiskt sett sämre än någonsin. Eller kanske just därför?

När livet går på högvarv och är fyllt av stress samtidigt som det inte finns en naturlig yttre fiende så vet kroppen inte vad den ska göra med all rädsla och oro så den börjar pysa över och riktas mot ofarliga och vardagliga saker och bygger upp orealistiska hinder och farligheter som kan skapa svår ångest. Om du upplever att oro och rädsla har makt över dig så är det första du ska göra att ta reda på vad det är du oroar dig för eller vad du är rädd för. Läs gärna mer om hur du tar reda på vad oron eller rädslan egentligen handlar om i Panik och ångest.

Om det är något konkret som du oroar dig för och som du kan påverka och göra något åt så ska du självklart göra det. Även om det innebär en del obehag att konfrontera problemet så är det mycket bättre än att gå och oroa sig för det. Men ibland kanske du oroar dig för andra typer av saker som inte är så lätta att påverka, eller du kanske inte ens kan säga riktigt vad det är som du är orolig för utan känslan bara finns där. Då hjälper det inte att resonera kring orsaker eller försöka föra fram fakta för då handlar oron om något annat.

Ett av mina absoluta favoritcitat är ett gammalt engelskt talesätt: ”Fear knocked at the door, faith opened and no one was there.”

Allting i livet kan inte mätas och förklaras utan ibland måste du bara välja att antingen tro på det eller inte tro på det. På samma sätt kan du välja att tro att saker och ting kommer att gå bra och lösa sig eller att det kommer att gå dåligt och bli problem. Rent statistiskt så borde kanske chansen vara lika stor att det går bra som dåligt, men erfarenhet visar att det går att påverka hur det går genom vilken inställning du har. Det lönar sig alltså att ha en positiv inställning och tro på att det kommer att gå bra för då ökar chanserna att det faktiskt går bra.

Rädsla och oro kan lura in dig och låsa fast dig i tankemönster som leder dig längre och längre ner i misströstan och elände och det enda som kan bryta den negativa spiralen och istället påbörja en positiv spiral är att ändra inställning och börja tro att det kommer att gå bra.

Det är inte lätt att ändra på tankar, men det går och precis som allting annat är detta något du måste träna på för att bli bra på det. I början kan det vara svårt att bryta sina vanliga tankemönster men ju mer du tränar och provar dig fram till hur du ska göra och tänka desto bättre kommer det att gå. Leta efter saker, människor, platser och aktiviteter som får dig att må bra och känna dig hoppfull och positiv och använd dig av dem så ofta du vill och kan. Undvik samtidigt sådant som du vet triggar igång din oro och rädsla och tillåt inte tankarna eller dig själv att gå i den riktningen.

Efter hand när du blir säkrare i din övertygelse om att allt kommer att lösa sig och livet kommer att bli bra, så kan du också våga närma dig igen det som tidigare var svårt, bara för att bevisa för dig själv att det inte kan skada dig längre.

Med en ändrad inställning till livet där du fokuserar på allt bra som kan hända istället för allt dåligt som kan hända öppnar du också upp för att släppa in positiva saker och nya möjligheter i ditt liv, och innan du vet ordet av så har det du oroade dig för förändrats till att inte ha någon betydelse längre.

/Charlotta

2 comments

T 5 augusti, 2016 - 07:15

Underbara ord! Måste börja träna, bättre sent än aldrig!

Reply
Charlotta 5 augusti, 2016 - 09:38

Välkommen hit T! Tack, absolut bättre sent än aldrig. 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI