Home Ångest/rädsla/oro Lär dig känna igen när du agerar utifrån rädsla

Lär dig känna igen när du agerar utifrån rädsla

by Charlotta

Rädslor är förmodligen den största utmaningen vi lever med i våra liv. I vissa fall är rädslan befogad, men i de flesta fall är den antingen helt onödig eller i alla fall överdriven, och i båda fallen så leder den till att livet begränsas i onödan.

Instinktivt så genererar rädsla en av två reaktioner, antingen försöker man undvika rädslan eller så blir man arg och aggressiv mot den. När den hotande faran utgörs av ett rovdjur på savannen så är båda de reaktionerna användbara och helt i sin ordning, men när hotet består av något i stil med att gå på en fest med människor man inte känner eller att lämna en relation som man inte mår bra i så är både undvikandet och aggressionen mer till besvär än till nytta.

I våra moderna liv har rädslor istället blivit något av en markör för ett område eller en riktning som man behöver utvecklas i. Något som man ännu inte är bekväm med och behärskar och som man behöver bekanta sig med och öva på för att bli bättre rustad för livet. Så istället för att undvika sina rädslor eller bli arg på budbäraren så är det fördelaktigt att möta dem, utforska dem och besegra dem.

Många gånger är vi inte ens medvetna om var vi har våra rädslor och vilka begränsningar de utgör för vi är så vana vid dem att de blivit en del av oss själva. Så vi sicksackar smidigt vår väg fram genom livet för att undvika att konfronteras med det som vi vet känns obehagligt, men samtidigt blir livet onödigt krångligt, energikrävande och inte minst begränsat.

Genom att identifiera vad som triggar dina rädslor blir du mer uppmärksam på vad i livet som begränsar dig och var du har dina flyktbeteenden, och genom att studera och analysera hur du reagerar på det som triggar din rädsla kan du identifiera hur dina undanflykter ser ut och hur de påverkar dig.

Detta kliniska sätt att utifrån betrakta vad som sker istället för att låta dig sugas med i den känslomässiga rädslekarusellen tillåter dig att distansiera dig från rädslan. När du har gjort det kan du göra val som minskar rädslan och som tillåter dig att ta kontroll över den. Att göra val som minskar rädslan är inte detsamma som att undvika det som skrämmer, utan att göra val som gör att du kan stå ut med rädslan, leva genom den och inse att den inte är så farlig som du trodde.

Genom att gång på gång utsätta dig för det du är rädd för minskar rädslan och försvinner oftast helt till slut, och så har livet blivit enklare, roligare och lite större.

/Charlotta

DSC01557

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI