Home Ångest/rädsla/oro Träna bort dina rädslor

Träna bort dina rädslor

by Charlotta

Häromdagen skrev jag om att vi människor inte är konstruerade för att vara lyckliga utan för att överleva, och att med det kommer att vi har närmre till negativa känslor som oro och rädsla än till positiva känslor som glädje och tacksamhet.

Men det betyder inte att man måste acceptera att leva med ständig rädsla, rädsla kan vara väldigt begränsande och ibland omedvetet göra så att livet blir mindre och tråkigare än vad det skulle behöva vara. I vissa fall är rädslan självklart befogad, men i de flesta fall är den antingen helt onödig eller i alla fall överdriven.

Instinktivt så genererar rädsla en av två reaktioner, antingen försöker man undvika rädslan eller så blir man arg och aggressiv mot den, ”fight or flight”. När den hotande faran utgörs av ett rovdjur på savannen så är båda de reaktionerna användbara och helt i sin ordning, men när hotet består av att åka och handla i en stor affär med mycket folk eller att vara ensam en helg medan partnern är bortrest så är både undvikandet och aggressionen till mer besvär än till nytta.

I våra moderna liv har rädslor istället blivit något av en markör för ett område eller en riktning som man behöver utvecklas i. Något som man ännu inte är bekväm med och behärskar och som man behöver bekanta sig med och öva på för att bli bättre rustad att hantera. Så istället för att undvika sina rädslor eller bli arg på budbäraren så är det bästa alternativet att möta dem, utforska dem och besegra dem.

Många gånger är vi inte ens medvetna om var vi har våra rädslor och vilka begränsningar de utgör, för vi är så vana vid dem att de blivit en del av oss själva. Så vi sicksackar smidigt vår väg fram genom livet för att undvika att konfronteras med det som vi vet känns obehagligt, men samtidigt blir livet onödigt krångligt, energikrävande och inte minst begränsat.

Genom att identifiera vad som triggar dina rädslor blir du mer uppmärksam på vad som begränsar dig och var du har dina flyktbeteenden, och genom att studera och analysera hur du reagerar på det som triggar din rädsla kan du identifiera hur dina undanflykter ser ut och hur de påverkar dig.

Detta kliniska sätt att utifrån betrakta vad som sker istället för att gå i gång med katastroftankarna tillåter dig att distansiera dig från rädslan. När du har gjort det kan du göra val som minskar rädslan och som låter dig att ta kontroll över den. Att göra val som minskar rädslan är inte detsamma som att undvika det som skrämmer, utan att göra val som gör att du orkat stå mot rädslan, stå ut med den, ta dig igenom den och inse att den inte är så farlig som du trodde.

Genom att gång på gång utsätta dig för större och större portioner av det du är rädd för så minskar rädslan och försvinner oftast helt till slut, och så har livet blivit enklare, roligare och lite större.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI