Home Ångest/rädsla/oro Vad oro egentligen är

Vad oro egentligen är

by Charlotta

Oro är kanske den lömskaste känsla man kan ha att göra med, för oro får dig att känna det som om du faktiskt gör något, som om även om du inte kan påverka situationen på något annat sätt så kan du i alla fall oroa dig för den. Precis som om det faktum att du lägger energi på att oroa dig för det skulle kunna förändra något.

Känner du igen det? I så fall ska du absolut läsa vidare för då behöver du sätta dig själv på detox från oro. Att oroa sig kan bli en livsstil, jag vet för jag har haft den livsstilen och jag kan garantera att det inte finns några fördelar med den.

Det börjar kanske med att man oroar sig för att någon är sjuk, eller för att man ska iväg på en lång resa, eller för att någon man bryr sig om ska iväg på en lång resa, och sedan kanske man oroar sig för sin ekonomi eller för en presentation man måste hålla, och sedan för ett läkarbesök eller tandläkarbesök och till slut har man blivit så van vid att oroa sig att man fortsätter av bara farten.

För att vända på en sådan trend behöver man genomskåda oron och se den för vad den egentligen är, en lögn. Oro känns som om den är viktigt men i själva verket ändrar den inte på någonting som har med det du oroar dig för att göra, den gör ingen nytta, har ingen effekt utan är bara ett slöseri med tid och energi.

Oro är inget annat än en fullständigt meningslös sysselsättning som berövar dig på din glädje, ditt välmående, din kreativitet och handlingskraft och i värsta fall till slut även din hälsa.

Bästa verktyget för att jaga oron på flykten är att ersätta den med tillit, tron på att Livet vill dig väl och att allt kommer att gå bra. Att träna upp sin tillit och låta den ta orons plats går inte över en natt, men det går. För mig tog det några år men det var värt varenda ansträngande tanke, och skillnaden i livskvalitet är enorm.

Hur du tränar upp din tillit kan du läsa om här, och hur du tar kontroll över orostankarna kan du läsa här.

/Charlotta

10 comments

Anne 12 maj, 2016 - 16:03

Haha! Så klockrent konstaterat och skrivet!

Reply
Charlotta 12 maj, 2016 - 16:20

Tack Anne! 🙂
/C

Reply
Hanna 13 maj, 2016 - 08:27

Superbra skrivet. Tack! Tänker lite på min mormor och även mor, de tidigare generationerna var det ”duktigt” att oroa sig. man var bra om man oroade sig, för det visade att man brydde sig. Tur insåg jag detta tidigt att det ville jag inte hålla på med. Tusen tack, skall läsa detta för några 😉

Reply
Charlotta 13 maj, 2016 - 09:32

Tack Hanna, jag har samma erfarenhet av min mamma och mormor. Tyvärr insåg jag inte vad oron gjorde med mig förrän det nästan var försent och min hälsa var förstörd, så för mig blev det en tuff livsläxa att lära. Förhoppningsvis kan jag hjälpa någon annan att inse det i ett tidigare skede.
/C

Reply
Linn 13 maj, 2016 - 16:48

Hej Charlotta!
Har tänkt på detta en del samtidigt som jag har läst mycket om ”hur vi egentligen fungerar”, bla de tre principera om sinnet, medvetandet och tankar. Alltså att allt du upplever är ju via dina tankar, och tankar kommer från sinnet i ett flöde och du är aldrig ansvarig för dina tankar MEN för de tankar du uppmärksammar och håller fast vid (blir medveten om..) och försöker ”reda ut” istället för stt bara låta den gå igen precis som merparten av dina andra tankar. Om man sätter det i ett perspektiv till oro, så startar ju oroskänslan i dina tankar kring en situation, dvs orostankar. Oroande tankar kring något. Och när jag insåg Att de bara är tankar, så behövde jag knte ta dem lika allvarligt och kunna känna mig trygg i att de kommer försvinna så länge jag bara låter bli att försöka reda ut och ”fixa något”.. Hur ser du på de tre principerna kopplat till våra känslor?

Reply
Charlotta 13 maj, 2016 - 19:33

Hej Linn! Jag skulle säga att det mesta av modern coaching, och även den spirituella världen, bygger på tanken om att jaget är uppdelat i själ, medvetande och tanke och hur dessa tre verkar tillsammans. Det har ju snart gått ett halvt sekel sedan principerna introducerades och även om det fortfarande finns renläriga skolor inom läran så ser nog de flesta idag på uppdelningen snarare som en beskrivning av livet och världen än en metod eller princip. Ofta används separationen av medvetande och tanke som en motivering till att människan måste vara uppdelad i kropp och själv, för om kroppen tänker, vem är det annars som är medveten om att kroppen tänker, om inte själen? För mig personligen är detta en del av min världsbild som jag är lika övertygad om som jag är om att jorden är rund, så det är inte en strategi eller metod som jag medvetet använder utan mer som en given förutsättning. Tankens kapacitet är mitt främsta verktyg för förändringsarbete både när det gäller mig själv och klienter. Det har till och med visat sig inom epigenetiken att vi har förmåga att påverka vårt dna med tanken, så möjligheterna verkar vara oändliga. Endast tanken sätter gränser. 😉
/C

Reply
Jenny 13 maj, 2016 - 21:38

Jag är och har varit mycket ”duktig” att oroa mig. Precis som du skriver så blir det till en vana. Jag har gjort det så mycket att när jag vaknade på nätterna och kände mig lugn, så började jag direkt leta efter något i sinnet att oroa mig för, bara för att det var min normala känsla. Men plötsligt så märkte jag det och försökte fråga mig själv vad jag håller på med. Så nu försöker jag bryta det med att tänka på någon av mina favoritdagdrömmar, typ att min träning går löjligt superbra, att jag har 120 miljoner eller att jag är firad författare. Jag vet inte om det är bra med så totalt orealistiska drömmar förresten? Men om jag går ordentlig in i mina dagdrömmar så glömmer jag oron. Ska jag hellre vända på mina orodrömmar och drömma att de går rätt? Tex så oroar jag mig för att pengarna inte ska räcka till att renovera klart huset. Ska jag försöka koncentrera mina drömmar till att visualisera hur fint huset blir istället för att drömma om att jag har en stor gammal herrgård som jag renoverat till fantastisk elegans?

Reply
Charlotta 13 maj, 2016 - 21:45

Gör det som går lättast till en början. Det viktigaste är att bryta mönstret att oroa dig, om det går enklare med favoritdagdrömmarna så använd dem. Efter hand kan du utvidga dagdrömmarna till att omfatta den bra versionen av verkligheten, som att pengarna räcker mer än väl.
/C

Reply
Jenny 14 maj, 2016 - 10:05

Tack för ditt svar och trevlig helg!

Reply
Charlotta 14 maj, 2016 - 11:11

Trevlig helg till dig också! 🙂
/C

Reply

Lämna ett svar till Charlotta Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI