Home Ekonomi Ett liv att drömma om eller jobba mot?

Ett liv att drömma om eller jobba mot?

by Charlotta

Hur skulle ditt liv se ut om du fick precis det du drömmer om? För en del handlar drömlivet om hälsa, för en del om kärlek, men för många tror jag att  drömlivet också innefattar en hel del pengar som de i nuläget inte har. Men vad är det egentligen man vill uppnå med de pengarna?

Förutom att bli skuldfri och den inledande generösa shoppingrundan så tror jag det är två saker som lockar, dels tryggheten som pengar innebär och dels friheten att kunna leva som man vill.

Och att leva som man vill betyder för de flesta, om man verkligen är ärlig med sig själv, inte att flyga världen runt i ett privat-jet och shoppa som en dåre, utan att förfoga över sin egen tid och ha en guldkant på tillvaron utan att behöva oroa sig för att pengarna ska räcka.

En av de bloggar som jag läser är Onkel Toms Stuga som handlar om en familj som gjort ett annorlunda livsval. Från att ha levt upp lönen varje månad bestämde de sig för att ändra livsstil och starta ett sparande med målet att först kunna ta ett sabbatsår och även att på sikt kunna leva i ekonomisk frihet.

Strax innan jul postade Onkel Tom det här inlägget där han berättar att de kommer att passera en miljon kronor i sitt sparande när demcemberlönen kommer in på kontot. Pengar som de sparat ihop på förvånansvärt kort tid.

Nu är en miljon på så kort tid väldigt mycket pengar, men oavsett vilka ekonomiska förutsättningar man har så tycker jag att det är så oerhört inspirerande att läsa om att det faktiskt är möjligt, för en familj som brukade ha slut på pengar när månaden var slut, att lägga om sin lisvstil och spara ihop ett rejält kapital på bara ett par år.

Även om man inte har för avsikt att vara så drastisk i sin livsstilsförändingen som familjen Onkel Tom, så kittlar nog tanken för många vad det skulle innebära att ha en rejäl ekonomisk buffert att luta sig emot.

Sparande behöver inte kännas som att man går miste om något, det hela beror på vilken inställning man har till sitt sparande. Att spara kan lika gärna vara en aktivitet som leder till att man på sikt får något som är värt mycket mer än det man ger upp.

/Charlotta

7 comments

Onkel Tom 12 januari, 2017 - 17:07

Tack Charlotta! Vilket kul inlägg och tack för länkningen!

Jag brukar läsa på din blogg och det är ju helt klart så att vi har överlappande intresseområden även om vi kanske vinklar det olika. Jag är ju, som du, väldigt intresserad av vad som händer i huvudet och att det är en kul och intressant resa. Det gör att jag har en lite annan typ av läsare än många andra liknande bloggar. Nästan hälften är kvinnor och många är över 40 år.

För den som är intresserad så går det att lyssna på senaste #Sparpodden där vi diskuterar hela min livsfilosofi i nästan 45 minuter!
http://onkeltomsstuga.se/2017/01/jag-ar-med-i-sparpodden/

Reply
Charlotta 12 januari, 2017 - 18:15

Hej Onkel Tom! Visst är det spännande hur lika tankegångarna är fast områdena utifrån sett är så olika. Jag finner mycket inspiration på din blogg, inte bara vad gäller ekonomiska tankar, utan minst lika mycket när det gäller personlig utveckling. 🙂
/C

Reply
H 12 januari, 2017 - 19:32

Hej Charlotta har du något tips på att komma ner i varv eller slappna av? något som går snabbt? när jag är stressad har jag svårt för att släppa tanken på det som stressar mig. Hälsn H

Reply
Charlotta 12 januari, 2017 - 19:41

Hej H! Meditation fungerar så att du bara kan sätta dig ner 10-15 minuter och meditera så går kroppen ner i varv och tankarna lugnar sig, det är nog det som har allra snabbast effekt. Men det förutsätter att du redan har en vana att meditera, där är en inkörsperiod innan man får den effekten. Kanske läge att börja nu så har du ett bra verktyg framöver? Annars tänker jag att en kur med ett kosttillskott med rosenrot (ArcticRoot är bra) nog skulle kunna hjälpa dig, det både lugnar samtidigt som det skärper koncentrationen och stillar tankarna. Det finns också ett växtbaserat läkemedel som heter Neurol och som innehåller valeriana som är lugnande. Neurol finns på apoteket och har snabbare effekt än rosenrot, dock är effekten ganska kort så man kan få ta flera under dagen.
/C

Reply
H 12 januari, 2017 - 20:42

Tack för svaret Charlotta, tror jag ska pröva med kosttillskott. Men även att börja med att koppla bort tankarna eller meditera en stund. I dagsläget har jag konstant tankar på mitt jobb eller annat som måste göras. Tänk vad härligt med en dag i veckan att kunna vara glad och i harmoni 🙂

Reply
Hanna Öhman - Mitt liv som förlossningsskadad 13 januari, 2017 - 12:19

För några år sedan var tankarna om det ”perfekta livet” helt andra än vad de är idag. Då hade jag en framgångsrik karriär och det var även just jobb och karriär jag satsade på. Sedan blev jag helt oplanerat gravid och när förlossningsskadan sedan var ett faktum gav jag upp det som tidigare betytt mest i världen för mig. Självklart får man andra prioritering när man har barn men jag hade ändå planerat att fortsätta min karriär.
Idag är jag istället glad om jag har hälsan att orka jobba lite lättare under vissa perioder. Jag har varit sjukskriven långa perioder och det arbete som jag tidigare hade skulle inte fungera idag. Så tankarna om drömlivet har verkligen förändrats, idag är det hälsan som kommer i första hand (och familjen så klart).
Kram

Reply
Charlotta 13 januari, 2017 - 12:28

Välkommen hit Hanna! Jag känner igen din resa, min är likartad fast av andra hälsoproblem. Just när man är sjuk så kan jag tycka att drömmen blir dubbel, för självklart är det man vill helst av allt att bli frisk, men samtidigt så blir pengarna väldigt viktiga. När man inte längre har förmåga att tjäna några pengar, eller kanske bara väldigt begränsat med pengar och man inte vet vilka framtida försörjningsmöjligheter man kommer att ha, om man någonsin kommer att bli frisk igen, så blir tanken på pengar lätt väldigt påträngande. ”Kommer jag någonsin att kunna försörja mig igen?” är en tanke som kan ge även den mest stabila person ångest. Kram!
/C

Reply