Home Ekonomi Istället för att bli avundsjuk

Istället för att bli avundsjuk

by Charlotta

Skaver det i dig när du ser att andra köper saker som du vill ha men inte har råd med, eller när någon annan får jobbet som är din högsta dröm, eller när någon lyckas med något som du har kämpat med hur länge som helst utan resultat?

Får det din inre femåring att pluta med underläppen, rynka ihop ögonbrynen, stampa hårt med foten i golvet och missbelåtet ropa att det inte är rättvist för du förtjänar det där minst lika mycket?

Det är inget konstigt om det är så, många lever med den där femåringen som blir gruvligt avundsjuk när det går bra för någon annan, även om de inte vill erkänna det. För de flesta handlar det inte om att man missunnar någon annan det de har eller lyckas med utan att man bara så innerligt gärna vill ha det själv också.

På något sätt känns det som att de egna chanserna minskar om någon annan lyckas,som att chansen gick åt till den personen och nu kommer man själv att bli utan, men det där är bara den gamla inlärda falska sanningen att livet är ett nollsummespel, att vinner du så måste jag förlora. Det är inte så livet fungerar, inte alls.

Vill man jobba med sin avundsjuka och försöka se situationen annorlunda så behöver man först och främst inse och acceptera att livet är expanderande, och inte ett nollsummespel. Sedan behöver man också se den större bilden, bara för att man har en framgång eller skaffar sig något på ett område i livet så betyder inte det att alla andra områden fungerar lika bra.

Det du är avundsjuk på är ganska den personens enda positiva del av livet för närvarande, eller kanske en efterlängtad framgång efter år av slit och motgångar. Att du inte ser de svåra delarna betyder inte att de inte finns.

Slutligen så är andras framgång ett fantastiskt verktyg för att motivera sig själv, om man bara lär sig använda det så. Om någon annan kan lyckas så kan man själv också, kanske inte på samma sätt eller inom samma område, men bara vetskapen att någon har lyckats med det man själv vill visar att det går och att det är värt att kämpa för.

/Charlotta

6 comments

Anonym 26 maj, 2018 - 09:41

Hej, har försökt länge med attraktionslagen och att det ska lyckas för mig i livet, men har svårt att må bra och vara lycklig, bl a pga avundsjuka och hat. Hur ska man förhålla sig? Mår f.n. jättedåligt.

Reply
Charlotta 26 maj, 2018 - 10:37

Avundsjuka och hat är känslor med mycket låga vibrationer, bland de allra lägsta faktiskt, så det är fullt förståeligt att de får dig att må dåligt. Att ändra hur man mår startar alltid i att ändra sina tankar, och jag menar verkligen alltid, utan undantag. Känslorna följer tankarna, det du tänker på bestämmer hur du känner dig. Alltså ska du fråga dig själv vilka tankar du umgås med, vad tänker du på dagligen och stundligen, kanske allra mest till och med? Det är de tankarna som är ansvariga för att du mår som du gör. Om du bestämmer dig för att välja andra tankar istället, tankar som är riktade framåt istället för bakåt, tankar som handlar om ditt eget välmående och din egen utveckling istället för om andra människor, så kommer det inte att dröja länge innan känslorna följer efter och du börjar må bättre. ❤️

PS. På den här länken kan du se hur olika känslors frekvens förhåller sig till varandra, desto högre upp i trappan desto högre frekvenser och desto bättre mår man. Vägen dit går genom att välja en tanke som gör att man kliver ett steg uppåt på trappan i taget.
/C

Reply
Alice 27 maj, 2018 - 19:06

Hej!
Det här med att rikta tanken mot sin egen utveckling och välmående är det kanske något att använda sig av när man är olyckligt kär. Jag har kommit till den insikten att jag har känslor för en gift kollega, vi träffas vid lunch och fikat och pratar ofta och gärna med varandra. Det finns lite blickar och någon sorts kemi när vi träffas men det här kan jag ju inbilla mig också. Vi har varit ut och ätit tillsammans en kväll och då ett biobesök men det har aldrig hänt något mera mellan oss. Jag har bara sett honom som en gullig kollega men inser nu att jag tänker på honom jämt, börjar känna mig disträ och okoncentrerad, ständigt lite pirrig i magen. Vissa dagar om vi pratat och umgåtts mycket så svävar jag på moln medan andra dagar känns superjobbiga. En dag förra veckan när han var ut på lunch med en annan kvinnlig kollega och vän till mig, inget konstigt med det då de jobbat mycket ihop, men jag kände mig så ledsen och sänkt när jag såg det. Det fick mig då att på allvar tänka att jag måste försöka jobba bort de här känslorna för min egen skull, får man mkt känslor blir man så svag och sårbar, då han är upptagen är det ingen idé att ha känslorna heller. Jag vill gärna fortsätt ha en bra vänskaplig relation till honom men få bort känslorna och honom i huvudet. Vet inte hur jag ska komma vidare här, har du något bra tips?
/Alice

Reply
Charlotta 27 maj, 2018 - 19:22

Ja, det går jättebra att använda ditt eget välmående och din egen utveckling för att byta fokus. Du kan också välja att lägga ditt engagemang och dina tankar på ett intresse, en hobby eller något annat du brinner för. Det viktiga är att du tänker på andra saker och att det sakerna känns meningsfulla och inspirerande, för då följer så småningom känslorna efter och mannen minskar i intresse.
/C

Reply
Alice 27 maj, 2018 - 19:37

Ok, vad bra, tack för svaret.
Hur tror du att jag bäst agerar på jobbet, ska jag försöka att hålla mig lite kort och undvika att det blir för mycket prat och blickar där?

Reply
Charlotta 27 maj, 2018 - 19:45

Det beror helt på hur du hanterar det och reagerar på det, om det blir svårare för dig att tänka på annat om du ser honom, pratar med honom och umgås med honom så undvik det så långt det går och håll det kort när du måste göra det.
/C

Reply