Home Ekonomi Presenter som valuta för känslor

Presenter som valuta för känslor

by Charlotta

Imorgon går vi in i den sex veckor lång, årliga ”Stora Köpfesten”, handlarnas största högtid då pengarna rullar till och med snabbare än den tekniska utvecklingen. Med början i den relativt nytillkomna Black Friday-veckan och hela vägen fram till mellandagsrean går livet mer eller mindre ut på att shoppa. Ju mer desto bättre.

Det finns ju så många goda anledningar till att handla, och speciellt vid den här tiden på året. Att uppdatera adventspyntet och julpyntet med nya fina, glittriga saker piggar alltid upp, och visst måste det vara ekonomiskt klokt att utnyttja alla extraerbjudanden som kommer så här års, ibland är ju priserna nedsatta så mycket att man nästan tjänar pengar på att handla.

Sedan vet vi också att den svenska ekonomin är helt beroende av att vi sätter sprätt på pengarna istället för att spara dem, och självklart vill man vara en god medborgare som stöttar statsfinanserna. Och så har vi ju det där med julklappar, adventspresenter, nyårsgåvor, gåbortspresenter, presenter till sig själv för att man aldrig får något av någon annan som man faktiskt vill ha eller bara allmänna presenter för att visa sin uppskattning så här i den nalkandes julandan.

Men hur är det egentligen med alla presenterna? Kan det finnas dolda motiv för dem? Kan det vara så att de många och kanske dyra klapparna och helggåvorna egentligen är valuta för något helt annat, för känslor som man inte kunnat eller orkat möta och hantera?

Är den där extra lyxiga parfymen egentligen ett sätt att säga ”Jag är ledsen att jag inte är mer närvarande i vår relation.”? Är den hutlöst dyra klockan kod för ”Förlåt att jag inte kommer och hälsar på oftare.” Är berget med klappar till barnen ett sätt att döva det dåliga samvetet som kommer av att den vakna tiden tillsammans är skrämmande kort och alltid fylld av stress och tjat?

Är klapparna till dig själv, de som du tycker du har rätt att unna dig för att du haft ett tufft år och alltid sliter som ett djur, egentligen ett sätt att släta över att du inte är en speciellt bra kompis till dig själv, och att du inte tar hand om dig själv varken känslomässigt eller hälsomässigt?

Det finns naturligtvis många bra anledningar att köpa presenter också, att  ha möjlighet att göra någon riktigt glad genom att ge en gåva som landar mitt i prick hos en lycklig och överraskad mottagare kan värma det egna hjärtat långa tider efteråt.

Men att tömma bankkontot eller kanske till och med maxa krediten för att shoppa loss tills man glömmer varför det känns så jobbigt i själen är bara missriktad välmening. Om gåvan är en ersättning för ett känslomässigt behov så kommer varken givaren eller mottagaren att må bättre av den, kanske kommer ni istället att till och med att må sämre.

Din kärlek, närvaro, tid, omsorg och uppmärksamhet kan aldrig ersättas av gåvor, hur fina och många de än är.

/Charlotta

9 comments

Annica 19 november, 2017 - 15:32

Håller med dig Charlotta.❤❤❤
Saker kan aldrig ersätta närvaro och tid tillsammans med andra både människor och djur.
Jag känner genuin lycka när jag får vara med min hund t.ex.Harmoni att få vara i naturen .
Djurs förmåga att vara närvarande i nuet.
Där har vi människor mycket att lära.
Villkorslös kärlek utan krav på motprestation.
När man blir sjuk om inte förr förändras perspektiven.Det är som är viktigt på riktigt blir verkligen det som är viktigt på riktigt.
Inga prylar eller pengar kan köpa mig hälsan tillbaka.
Men med dem jag älskar och de som tycker om mig för den jag är kommer jag bli hel igen.
Jag brukar känna mig lättad när jag rensat bland saker.
Att skicka vidare det man inte behöver eller dela med sig till någon som har det sämre än jag.
Lycka för mig är att dela med mig av pengar till t.ex
människorättts -eller djurrättsorganisationer istället för att köpa fler saker.Pengar som går till att göra gott för andra.Jag kan känna mig själaglad att läsa om ett djur som har befriats från fångenskap och får leva resten av sitt liv i harmoni.
Jag tror detta prylsamhälle skapar mycket tomhet.
Skapar känslan av att vi är fattiga fast vi inte är det
Får oss att känna att vi inte duger fast vi egentligen är helt fantastiska var och en av oss.
Vi har ju också en jord att vara rädda om.
Vi kan inte ta mer än vad vi ger tillbaka.

Allt gott!
❤❤❤
Annica

Reply
Charlotta 19 november, 2017 - 17:41

Tack för dina tankar Annica!
/C

Reply
A 20 november, 2017 - 10:24

Ja usch! Black friday SALE! Och annat skräp som folk går på, för att tillfredställa sig själva när det i botten är något annat äkta, som saknas. Finns ingen, absolut ingen människa som kan köpa sig lycklig. Tvärtom. Man blir inte lycklig av prylar. Känslor är något som man inte behöver köpa – de finns. Gäller bara att bejaka dem och acceptera hela skalan, sorg, ilska, glädje rubbet! Själv köper jag bara sådant som är nödvändigt och jag mår bäst av det. Tål inte importerade ord som just SALE!

Reply
Charlotta 20 november, 2017 - 12:36

Tack för dina tankar A!
/C

Reply
Estelle 21 november, 2017 - 09:26

Hej Charlotta! Jag undrar om du har skrivit något inlägg om hur man ska kunna hantera allt hemskt i världen utan att känna att man går sönder mer och mer hela tiden av allt som skrivs, pratas och visas med bilder på allt i från tiggare (som jag möter flera varje dag där jag bor i Stockholm) djurplågeri, övergrepp, hotande hemska sjukdomar o.s.v.
Jag blir helt förtvivlad av allt,(gråter jätteofta) vet inte vad jag ska ta mig till eftersom jag inte kan ändra på hur orättvis världen ser ut, får dåligt samvete för att jag har en bostad, slipper svälta o.sv. Sen att jag mår riktigt jäkligt i mig själv och har ett liv som är väldigt begränsat på grund av både fysiska och psykiska problem och är ung sjukpensionär pga utmattningsproblematik/traumatisk kris som aldrig tycks gå över (ca 14 år nu) som gör att jag dessutom gör att jag inte känner att jag klarar av att till exempel jobba ideellt och hjälpa hemlösa eller något liknande (skulle aldrig ens klara av att höra på allt hemskt de säkert har varit med om utan att gå sönder ännu mer, gråta ännu mer av förtvivlan)
Nyheterna undviker jag alltid, men att undvika hela världen, alla skriverier, sådant folk pratar om, ja allt som triggar går ju inte.
Har du skrivit något inlägg om hur tusan man ska hantera sådant här? Gör hemskt gärna det annars.
Tack så mycket för en väldigt fin sida! <3

Reply
Charlotta 21 november, 2017 - 10:57

Hej Estelle, välkommen hit och tack för berömmet! Så klart jag har skrivit om det! 🙂 Du är inte ensam om att känna det jobbigt med allt som händer i världen, men det finns sätt at hantera de känslorna och lära sig se situationen genom andra ögon. Här, här, här och här är några inlägg som handlar om det.

Sedan tycker jag att du ska läsa detta inlägget också, för jag tror det finns hjälp för dig att få med din hälsa.
/C

Reply
Estelle 25 november, 2017 - 09:54

Tack så mycket för länkarna! 🙂 Utmattningsskolans bok fanns till och med som e-bok att låna på biblioteket! Det svåra när man har väldigt mycket problem både på det fysiska och psykiska planet och dessutom är väldigt känslig (HSP förmodligen) är att prioritera vad som är viktigast? Var ska man börja? Vad är rätt för just mig? Har stora svårigheter med att stanna upp, blir att jag lånar självhjälpsböcker, hälsoböcker och liknande hela tiden.(som dessutom gör mig ännu mer stressad) Kan ha tio stycken samtidigt liggande hemma för att jag inte kan välja en i taget. Har dessutom problem med socker, äter i stort sett varje dag ca 100 gram mjölkchoklad eller mer, har kämpat i så många år med att dra ner på socker, ja helst sluta med det eftersom jag känner av väl hur det stressar upp mig bland annat. Men det är sjukt svårt, har även lidit många år av ätstörningar tidigare och har därför väldigt svårt att göra stora ändringar i kosten eftersom det jag utesluter ur kosten brukar bli en trigger och något som jag slutligen inte kan motstå i alla fall. (gluten äter jag vanligtvis inte dock, det känns som det minst svåra att undvika) Ja, svårt är bara förnamnet! 🙁

Reply
Charlotta 25 november, 2017 - 10:26

Jag förstår att det känns rörigt. Mycket av det du upplever har sannolikt fysiska orsaker, som någon slags förgiftning, kanske flera och förmodligen också candidaöverväxt eller någon form av tarmdysbios att döma av det du besrkiver. Fysisk obalans kan lätt ge både oro och ångest, och även en känsla av att inte riktigt vara ”med” i sin egen verklighet. Av den anledningen tycker jag att du ska vänta med alla dina andra självhjälpsböcker och fokusera på Utmattningsskolans program. Följ det och bara det i några månaders tid och lita på att du kommer att märka skillnad, inte direkt med efterhand, och att det du gör är starten på din resa mot bättre mående och bättre hälsa.
/C

Reply
Estelle 26 november, 2017 - 15:49

Ja, det är mycket möjligt att det kan ha en del fysiska orsaker, dock vet jag att diverse traumansom bland annat har gett mig Komplex PTSD påverkar mig starkt fysiskt också. Jag ska försöka att fokusera på utmattningsskolans program så gott jag kan, tack tack!

Reply