Home Hälsa 10 livsmedel för bättre minne och fokus

10 livsmedel för bättre minne och fokus

by Charlotta

Vi kan väl vara överens om att den 30 december är inte den dag på året då man känner sig som piggast och mest alert. Vädret och mörkret kan man inte göra så mycket åt, men en av de saker man har möjlighet att påverka är vad man stoppar i munnen.

Det finns livsmedel som belastar och bryter ner kroppen och det finns livsmedel som stärker och bygger upp kroppen, och när jag skriver kroppen inkluderar jag även de mentala delarna som  till exempel minne och förmåga att fokusera.

Så nästa gång du går och handlar kanske du vill passa på att inhandla några av nedanstående saker, och finns det möjlighet så välj helst ekologiska alternativ.

  1. Avokado
  2. Blåbär
  3. Spenat
  4. Tomater
  5. Valnötter
  6. Rosmarin
  7. Fullkorn
  8. Broccoli
  9. Kapris
  10. Mörk Choklad

Samtliga innehåller näringsämnen i form av vitaminer, mineraler, essentiella fettsyror, flavonoider, lykopen, kolin, quercetin och antioxidanter som är bra för bland annat hjärnan, där de stärker minnesfunktionen och förbättrar förmågan att fokusera.

/Charlotta

2 comments

A 31 december, 2016 - 11:49

Tack, lite hälsotips är alltid välkommet 🙂 Jag äter det mesta på den här listan. Förutom nötter som tycks vara en ny trend.

Reply
Charlotta 31 december, 2016 - 12:04

Nötter är bra, ska du lägga till något så välj gärna paranötter som innehåller mycket selen, något vi har stor brist på i jordarna här i landet.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI