Home Hälsa 7 vägar att ta sig ur depression

7 vägar att ta sig ur depression

by Charlotta

Vad är det som gör att så många är deprimerade? Var kommer plötsligt all denna psykiska ohälsa från? Om det är någon som tror att den generation människor som lever nu skulle vara av en sämre sort än de som levt tidigare, att det är därför vi mår sämre och att det är något som vi inte kan påverka själva, så är det dags att tänka om.

Vi är varken sämre eller sjukare i oss själva, men de livsförhållanden vi lever under har aldrig skådats tidigare, och de är inte gynnsamma för oss. Av den aneldningen faller ett större ansvar på våra egna axlar att göra val som vi mår bra, eller i alla fall bättre, av istället för att bara följa strömmen.

Depression har i de allra flesta fall orsaker som går att rå på, om man vet vad man ska leta efter. Istället för att nöja sig med att dämpa symptomen, går det oftast att hitta en orsak, och tar man bort eller läker ut orsaken försvinner också depressionen.

Depression kan ha både fysiska och känslomässiga orsaker och ofta är det en kombination av båda som dessutom kan driva på varandra. Det finns därför mycket man kan göra med relativt enkla medel för att lindra och till och med häva en depression.

  1. Antiinflammatorisk kost. Det finns ett samband mellan inflammation och depression. Inflammation kan man få av t ex långvarig stress eller fel kost. Mat som driver inflammation är framför allt snabba kolhydrater som socker och mjöl, men förmodligen även onaturliga tillsatsämnen. Välj att äta mer antiinflammatorisk mat, framförallt grönsaker, men för de flesta fungerar även frukt i sin naturliga form bra, och inte minst ingefära och gurkmeja är starkt antiinflammatoriska.
  2. Avgiftning. Förgiftning är något det knappt talas om i vårt samhälle, förutom akuta förgiftningstillstånd som antingen snabbt går över eller så dör man. Det finns en annan förgiftning som är mycket vanligare och som väldigt många människor sannolikt är drabbade av, och det är kroniska förgiftningar av saker som virus, bakterier, parasiter, toxiska metaller, mögeltoxiner, candidaöverväxt och läkemedel. Samtliga av dessa kan ge depression som förgiftningssymptom och i samtliga fall går det att avgifta kroppen på naturlig väg (örter, kryddor, näring, kosttillskott, osv.) och bli av med både förgiftningen och depressionen.
  3. Näringsbrist. Brist på D-vitamin och magnesium kan orsaka depression. Tänk på att har du brist så räcker inte de vanliga doseringsrekommendationerna utan då krävs terapeutiska doser. Även MSM och omega-3 i terapeutisk dos kan lindra depression.
  4. Fysiologi. Kroppens hållning påverkar humöret, på samma sätt som humöret påverkar hållningen. Föreställ dig hur din kropp och ditt ansikte ser ut när du är riktigt glad och stolt. Föreställ dig nu hur du ser ut när du är deprimerad. Lika väl som att din hållning påverkas av att du mår dåligt så kan du använda kroppen som verktyg för att påverka hur du mår. Sträck på dig, sänk axlarna, höj hakan och placera ett leende på läpparna även om det är fejkat. Det gamla uttrycket ”upp med hakan” är inte bara dumt hittepå, utan det har en fysiologisk förankring. Även att förflytta sig till nya miljöer har en positiv effekt, att promenera, motionera, uppleva nya saker och gärna ute i naturen.
  5. Bryt dina mönster. Depression handlar också om tankemönster, man ser ingen utväg och de enda tankar som känns meningsfulla är de som bekräftar att det inte finns någon utväg, inga alternativ, inget hopp och ingen framtid. Alla andra tankar känns som en lögn och eftersom man vill vara ärlig mot sig själv så fortsätter man att tänka samma nedslående tankar, man har skapat ett mönster och det känns naturligt att stanna i det. Sanningen är att det är mönstret som är en lögn, man lurar sig själv att tro att det man upplever är verkligheten men i själva verket lever man sina mönster, som i ett dataspel eller en matrix, och det som krävs är att man upptäcker det, bryter mönsterna och börjar tänka andra tankar.
  6. Hitta inspiration. Leta upp något eller någon som inspirerar dig och överdoser det så mycket du kan. För mig är det YouTube som gäller, jag lyssnar på Abraham Hicks, Marianne Williamson, Gabrielle Bernstein, Tony Robbins, Oprah och många andra lika kloka personer när jag behöver inspiration. För dig kanske det fungerar bättre att läsa, lyssna på poddar, eller att umgås med vänner, men vad det än är så använd det, och överdosera så mycket att budskapen blir en del av dig själv.
  7. Alternativmedicin. Homeopati, frekvensmedicin, kinesiologi, närings- och örtterapi är exempel på effektiva alternativa terapier, oavsett vilka hälsoproblem man har. Tar du hjälp av en skicklig och erfaren alternativterapeut kan du på bara några dagar gå från djup depression till att börja se ljuset igen och känna märkbar skillnad. Men välj terapeut med omsorg, helst på rekommendation, så du vet att personen verkligen kan sin sak.

Man behöver inte acceptera att vara deprimerad eller må dåligt, det finns alltid något man kan göra för att må bättre, och många gånger handlar det bara om att våga prova en annan väg än de man provat tidigare.

/Charlotta

4 comments

Annica 29 oktober, 2017 - 14:30

Tack för en så bra text Charlotta.
❤❤❤
Det var precis vad jag behövde idag.
Du beskriver så bra.
Det är så lätt att känna på botten av det mörka att man är den som den otillräckliga, som är dålig och inte orkar.
Att det tunga faktiskt kan bottna i inte bara i oss själva utan att vi påverkas så oerhört starkt av det vi har omkring oss ,i det samhälle vi lever i med de värderingar, krav och ideal som finns.
Det är så lätt att slå på sig själv och då kommer alla tunga tankar när man blir sjuk i utmattning.
Jag prövar gurkmeja, D- vitamin, magnesium m.m. Försöker göra det som ger glädje när jag orkar, försöker motionera och vara i naturen, dela andras tankar om livet och att försöka lyfta mig själv lite varje dag.Försöker skapa och vara kreativ när jag orkar.
Men det är svårt och tufft och ibland är man beredd att ge upp.Någonstans känner jag ändå den där inneboende styrkan och livskraften som finns långt där inne i meditation och avslappning.
Tänker att det är någon mening att jag finns här, gör min livsresa och ska lära mig och utvecklas av det jag upplever just nu.
Jag tittade på ett av dina videoinslag om dåligt mående och det kändes så skönt när du att det kommer inte alltid att vara så här.Det kommer att bli bättre.
Det betydde så mycket att höra det.
Jag har hört det av andra också under min utmattning men dina ord gick rätt in i hjärtat.
Att hitta dem där små guldkornen mitt i det som gör ont och vill dra ner.
Allt gott!❤❤❤
Kram från
Annica

Reply
Charlotta 29 oktober, 2017 - 18:26

Tack för dina tankar Annica, du har din alldeles egna väg att följa och bara du vet hur den ser ut. ❤️
/C

Reply
Sandra Lodin 29 oktober, 2017 - 17:21

Jag undrar hur släpper man taget om en person som betyder mycket men som inte längre finns i mitt liv det är som att den personen förmåga att finnas i mitt liv är avgörande om min lycka skulle du kunna förklara

Reply
Charlotta 29 oktober, 2017 - 18:33

Att släppa någon är inget magiskt som sker av sig själv och sedan är det över och allt känns lätt igen. Det är ett medvetet val och ett kontinuerligt arbete med tankarna under lång tid innan det så småningom börjar ske allt mer av sig själv. Du måste alltså varje och dag och varje stund aktivt välja att inte tänka på honom utan tänka på något annat istället. Gör du det och är konsekvent så kommer hjärnan så småningom att börja välja andra tankar av sig själv och då kommer också känslorna för honom att svalna.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI