Home Hälsa Balans i maten

Balans i maten

by Charlotta

Det handlar mycket om dieter nu. Överallt får vi veta vad vi ska äta, hur vi ska äta, och framförallt vad vi inte ska äta. Ofta motsäger olika råd varandra och förvirringen blir bara större och större. I slutänden hamnar man ofta ungefär där man började bara för att det inte går att få ett enkelt och entydigt svar, och för att alltihopa känns fullständigt obegripligt och omöjligt. Är enda lösningen att sluta äta helt och hållet?

Nej, garanterat inte. Maten är vår näringskälla, det är därifrån kroppen hämtar bränslet till alla sina uppgifter, så maten är av största betydelse men kosthållningen behöver inte, och bör inte, dominera livet, då blir det både för svårt och för tråkigt.

Kosthållning är inte en storlek som passar alla, den är i högsta grad individuell, men det finns några gemensamma nämnare som kan vara bra att ha som riktmärken för att leva klokt och hälsosamt. Det handlar inte om allt eller inget utan om att göra bra val så ofta man kan och att sträva efter balans, och var den balansen uppstår är olika för olika personer.

Ät varierat. Det finns en mängd olika näringsämnen och vi behöver samtliga i rätt mängder för att må bra och vara friska. Inget enskilt livsmedel innehåller all nödvändig näring så därför är variationen viktig. Äter man varierat så ökar chanserna att få i sig allt man behöver.

Välj ekologiskt eller ännu hellre KRAV, när det är möjligt. För att ett livsmedel ska få lov att KRAV-märkas är kraven ännu högre än för att få kallas ekologiskt, men båda två är mycket bättre än konventionellt framställda livsmedel om man vill göra hälsosamma val.

Ät så rent som möjligt, dvs utan onödiga tillsatser och så oprocessad mat som möjligt. Vet du inte vad det är och om du kanske inte ens kan uttala det, då är det sannolikt inte speciellt hälsosamt. Har livsmedlet processats till oigenkännlighet och det är svårt att avgöra vad slutprodukten innehåller så är det också troligt att all näring är borta.

Sikta på att skapa balans mellan försurande (inflammationsdrivande) mat och basande (inflammationsdämpande) mat. De flesta människor är mer eller mindre sura, och då menar jag inte i humöret utan i kroppen. Försurning bäddar för sjukdomar, för tidigt åldrande och andra hälsoproblem och allt mer pekar mot att det kan vara en av de främsta orsakerna till många allvarliga sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdom och även cancer. Socker och spannmål är det som är mest försurande, även kött och andra animaliska produkter är försurande men ekologiska produkter är något mindre försurande än livsmedel från industriuppfödda djur. Grönsaker är vår främsta källa till basande livsmedel och även sockerfattiga frukter är basande. Totalt sett bör kosten vara svagt basisk för att borga för god hälsa.

När det gäller kroppens försurning så finns det tre andra saker som är bra att känna till, stress försurar medan att tugga maten väl samt god syresättning av kroppen basar. Det betyder att det minskar kroppens försurning om man kan undvika stress, om man tuggar maten väl och låter enzymerna i saliven göra sitt jobb innan man sväljer samt om man andas djupt ner i lungorna för att maximera luftutbytet.

Var inte en suris! 😉

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI