Home Hälsa Bästa tipset för starka tänder

Bästa tipset för starka tänder

by Charlotta

Det är många på bollen numera om vad som är bra och inte bra för tänderna, såväl som för resten av kroppen, och hur man på bästa sätt tar hand om munhälsan. Att det är klokt att borsta tänderna morgon och kväll och begränsa intaget av godis och läsk är väl alla överens om, men utöver det finns det några saker att ha i åtanke och jag vill berätta om min syn på tandhälsa.

Det kanske allra viktigaste man kan göra för att få starka tänder är att se till att tänderna mineraliseras som de ska. Med tanke på att maten vi äter generellt innehåller ungefär 20% av den mängd mineraler som den gjorde för hundra år sedan så är det i praktiken omöjligt att få i sig tillräckligt med mineraler enbart genom kosten.

Inte ens om man väljer ekologiskt kommer man upp i naturliga mängder helt enkelt för att jordarna inte längre innehåller tillräckligt med mineraler för grödan att ta upp och föra vidare. För vitaminerna ser det lite bättre ut men fortfarande långt ifrån bra.

För att tänderna ska kunna hålla sig starka och friska så behöver de mineraler, vi vet att kalcium är viktigt för både tänder och ben, men det många inte vet är att kalcium är en av de mineraler som vi faktiskt får i oss ganska mycket av via kosten och att det är ovanligt att behöva tillskott av just kalcium.

Däremot så behöver kroppen magnesium, D-vitamin och vitamin K2 för att kalcium och övriga mineraler ska kunna tas upp på ett bra sätt och deponeras där de hör hemma, dvs i tänder och ben. Med för lite magnesium och D-vitamin så har kroppen svårt att ta upp kalciumet, och med för lite vitamin K2 så hamnar kalcium ofta i mjuka vävnader och blodkärl istället, ställen där det inte bara gör ingen nytta utan dessutom kan göra stor skada.

När det gäller fluor så finns det två olika sorter som är aktuella, dels den naturliga sorten kalciumfluorid som man t ex hittar i grönt te, och dels natriumfluorid som återfinns i tandkräm och munskölj och som kan fällas ut ur teflon.

Kalciumfluorid är inte speciellt reaktivt och lämnar till stor del kroppen i oförändrat skick, medan natriumfluorid är en löst sammanhållen molekyl som lätt reagerar med andra ämnen.

I kroppen kan fluor störa en mängd olika processer, allt från tillverkningen av sköldkörtelhormon till bildandet av kollagen och hjärnans signalfunktioner. Dessutom finns det studier som visar att natriumfluorid inte ens har den skyddande effekt för tänderna som vi under så många år har fått lära oss. Däremot verkar det som att kalciumfluorid, det naturliga fluoret i grönt te, kan ha en viss skyddande effekt för tandemaljen. Dock är det viktigt att välja ett ekologiskt grönt te eftersom tebuskar tyvärr besprutas generöst.

Att välja en fluorfri tandkräm, skippa munsköljet och istället fokusera på god mineralisering är alltså sannolikt en god idé för både tänder och övriga kroppen. Många som byter till fluorfritt bli av med ilningar i tänderna, och minskad risk för benskörhet senare i livet får man som en bonus.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI