Home Hälsa Be om energipåfyllning från en vän, eller dela med dig till någon som behöver

Be om energipåfyllning från en vän, eller dela med dig till någon som behöver

by Charlotta

Ur Arkivet:

Har du varit med om att du känner dig helt dränerad och trött efter att ha umgåtts med vissa personer medan du känner dig så uppåt att du nästan är speedad efter att ha umgåtts med andra?

Hur brukar du förklara det? Du har kanske misstänkt att det har något med personernas energi att göra men släppt tanken för att det kändes lite flummigt och abstrakt, men nu kan du med gott samvete fortsätta de tankarna för det är precis så det är, vi utbyter energier med varandra.

Det är så roligt när den vetenskapliga forskningen lyckas bevisa saker som många människor i vår värld redan vet rent intuitivt. Inte för att det ändrar på något utan för att det gör det möjligt för fler människor att ta till sig av livsomvälvande kunskap.

Det är många som föredrar att anta en skeptisk attityd till allt som inte kan bevisas med gängse vetenskapliga metoder och det är självklart var och ens val vad man väljer att tro på, men därför är det extra glädjande när forskningsresultat visar på saker som är betydelsefulla för vårt välbefinnande och vår utveckling, och som tidigare ansetts oseriösa eller till och med flummiga.

Den här gången handlar det om energier och att energiöverföring mellan människor inte bara är möjligt utan sker mest hela tiden. Forskarna slår bland annat fast att människor kan ta upp energi från andra människor, från djur och även från allting i naturen och att man kan använda den energin för att läka sig själv.

Det är därför så många upplever det läkande att umgås med djur och att befinna sig i naturen. Läs mer om forskarnas fynd här. Och min egen välbeprövade metod för att hantera jobbiga situationer ”Nu ska jag gå och krama ett träd.” får plötsligt en mycket djupare mening.

När vi nu vet att det där med att känna av andras energier och även att känna att man förlorar sin egen energi inte är inbillning utan faktiskt något som sker på riktigt, så blir det genast också mer intressant att hålla ordning på sina egna energier men även på andras.

Det går att lära sig att styra sina energier, att hålla koll på var man gör av sina energier, hur man kallar tillbaks sin egen energi och hur mycket man vill låta sig påverkas av andras energier. Detta kan man göra bland annat genom energisortering som nämns i slutet av den länkade artikeln ovan.

För att återknyta till rubriken så är det alltså så att om du känner dig låg och nere och har en god vän som är energifylld och uppåt så kan du faktiskt be att få lite ”uppåtenergi” så att du piggnar till och blir på bättre humör.

Var försiktig bara för det kan lika gärna vara du som delar med dig av dina ”neråtenergier” till din vän så att ni båda blir smådeppiga istället. Vem som ger till vem handlar om vem av er som har starkast energier men också vem som har bäst koll på sina energier och som har förmåga att sortera bort dem som inte är gynsamma.

På motsvarande sätt blir det väldigt enkelt att hjälpa någon att må bättre och känna sig piggare och gladare, bara genom att vara dår, umgås och sprida sina egna positiva energier. De flesta har nog upplevt att både sorg och smärta lättar om man har någon att dela det med, någon som bara finns där tätt intill. Nu vet vi att det inte bara är en psykologisk effekt utan även en energimässig effekt.

/Charlotta

6 comments

marie 16 juni, 2016 - 12:07

Är i grund och botten en väldigt glad och rolig tjej men efter en livskris med separation så känner jag inte igen mig själv. Hittar inte den där glada, roliga, sprudlande tjejen inom mig utan ser och känner bara en tjej som känner sig ensam och liten. Tror det är en kombination av verklig depression men också att jag tycker lite synd om mig själv. Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle bli deprimerad.
Ju längre tiden går, desto mer ångest blir det och desto längre iväg försvinner mitt roliga härliga jag. Är egentligen väldigt social men nu får ångest av att umgås med folk för att jag känner att min energi är låg och negativ. Jag orkar inte ”ta mig i kragen” och vara glättig och låtsas. Är kanske så det är med depressioner? Att det inte är något man kan ”ta sig i kragen” ur, för vad du än gör så finns den där ihållande känslan där. En dålig dag kan man ta sig i kragen eller hoppas på en bättre dagen efter, men när ingenting känns nå vidare roligt och sinnesstämningen är mer låg än stabil/hög så är det svårt. Har hittat lite olika strategier för att ta mig ur detta utan antidepp, t.ex. börjar göra små justeringar med kosten, köpt kosttillskott, börjat träna osv. Men är än så länge bara på ”första veckan” med nya vanor så känner ingen skillnad, tvärtom ännu mer gråtmild just nu. Får ångest när jag umgåtts med folk för att jag tänker att de nog inte tyckte det va speciellt upplyftande att vara med mig. Samtidigt är jag så trött så trött….Vet inte om jag jag ska ”anstränga mig” när jag egentligen inte orkar, eller bara få låta mig själv vara och låta tiden läka såren….ställer jag för höga krav på mig själv när jag får ångest över rädslan att sprida tråkiga energier? Känner att jag vill ta något ångestdämpande när jag ska vara bland vänner osv, detta är inte likt mig. Såhär har mitt liv inte varit förr. Är tidigare helt frisk, inga psykiska sjukdomar eller liknande. Undrar ibland om jag kanske blivit fysiskt beroende av lugnande (som jag fått på recept i samband med krisen) eller om det är helt och hållet psykiskt. Vill bara bli av med denna onda cirkel av ständig ångest och bli mitt vanliga jag igen…

Reply
Charlotta 16 juni, 2016 - 12:21

Ge dig själv tid att sörja och läka. Många gånger har vi alldeles för höga krav på att vara som vanligt när det man egentligen behöver mest av allt är sörja och vila. Kraven på att man snabbt ska vara tillbaka på banan igen och vara precis som innan är helt befängda och orsaken till att många mår väldigt dåligt både psykiskt och fysiskt. Det går inte bara att trycka ner och lägga locket på medan man låtsas som om allt är bra om det inte är bra. Strunta i vad omgivningen tycker och strunta i att umgås om du inte känner för det. Gör det som känns bra för dig, det du behöver för att finna harmoni igen. Det är mycket troligt att du är deprimerad och att du även har absitnens från de lugnande tabletterna, men båda de sakerna kommer att gå över igen om du ger dig själv tid och omvårdnad. Kost och näring (både fysisk näring och själslig näring) är jätteviktigt, D-vitamin, magnesium och omega 3 har direkt påverkan på den psykiska hälsan och dessa bör du ta i terapeutiska doser. Tillbringa mycket tid utomhus och gärna i grönska, finns det något som känns lite roligt så gör det så ofta du har tillfälle. Allting har sin tid och just nu behöver du en paus från det vanliga livet för att ta hand om dig själv, ge dig den tiden.
/C

Reply
marie 16 juni, 2016 - 13:39

Tack för din fina respons. Det va verkligen PRECIS vad jag behövde höra! Lugn och harmoni låter som bomull i mina öron, tänk o få känna sig hel igen. Dit ska jag med lite tålamod, vila, bättre kostval och träning. Har bokat in två pass styrketräning i veckan med en personlig tränare över hela sommaren. Då blir träningen av i alla fall och förhoppningsvis blir det ringar på vattnet effekt- lättare att vilja välja bättre kostval, bättre psykisk hälsa, behovet av tabletter minskar, ökad energi, stakare kropp och psyke. Så tacksam och glad att detta forum finns. Kram

Reply
Charlotta 16 juni, 2016 - 13:45

Kram tillbaks marie, det låter bra med alla dina hälsosamma val i sommar.
/C

Reply
Hanna 17 juni, 2016 - 09:44

Hej, Det Marie skriver låter precis samma som det jag varit med om, från den glada energigivande till sedan det mycket låga som inte vill vara bland människor, får ångest vid kassan i kön, vill genast hem. jag tror på det du Charlotta skriver, saker måste få ta tid. Är inte helt läkt, men vill gärna bli den glad, lite tokiga peson igen. Fick ett klokt ord. ” Hitta någon som förändrar ditt liv, inte bara din relationsstatus” Precis: att man vill förändra ALLT till en högre energi. Be Universum om det och sedan tacka för det som kommer. Har gjort så nu 🙂

Reply
Charlotta 17 juni, 2016 - 10:15

Tack för dina tankar, Hanna.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI