Home Hälsa Borde du gå till kryddhyllan istället för medicinhyllan?

Borde du gå till kryddhyllan istället för medicinhyllan?

by Charlotta

Psykisk ohälsa har snabbt blivit en av de vanligaste sjukdomarna i västvärlden, det pratas om det i media, skrivs om det på nätet, men det är fortfarande inte många som pratar om det i vardagen.

Samtalen i fikarummet på jobbet eller vid helgens middag med vännerna handlar fortfarande oftare om sport och populära TV-program än om hur det känns på insidan.

”Ja vet du och sedan är jag ju fortfarande väldigt ledsen och nedstämd, lite ångest har jag också. Först trodde jag att det var för att jag känner mig så ensam i min relation, men nu misstänker jag att jag helt enkelt är deprimerad.”

Erkänn att du drog på mungiporna när du föreställde dig reaktionerna från kollegorna om du fällt den kommentaren på eftermiddagsfikat. Men varför är det så, varför är det accepterat att prata om fullständigt banala och meningslösa saker men inte om det som är viktigast av allt?

Är vi så rädda för att visa oss mänskliga eller är det av rädsla för att belasta andra med våra egna problem? Oavsett så är sanningen att snart var och varannan människa har liknande problem, antingen själv eller i sin omedelbara närhet, så det är hög tid att sluta dölja och låtsas som ingenting, och istället prata om det som är så centralt för så många.

Bara upptäckten att man inte är ensam, och att ha någon att ventilera med är värt så oerhört mycket att det i sig kan göra att man mår lite bättre. Dessutom så är det när vi delar med oss av våra erfarenheter som både kunskap och verklig förståelse sprids, till exempel kunskap om att det finns flera sätt att se på samma situation och kanske andra sätt att gripa sig an problemen.

Ett sådant sätt kan vara att vända blicken bort från läkemedelsburkarna och istället sikta in sig på kryddburkarna.

Det finns väldigt mycket kunskap i tusenåriga läror som TCM (traditionell kinesisk medicin) och ayurveda som utgår från naturligt förekommande kemiska substanser i kryddor och örtor som har medicinska egenskaper. Många gånger är det dessa som man använt som inspiration när man på senare tid tagit fram syntetiska läkemedel. Men varför inte prova att gå direkt på originalet istället och undvika biverkningarna?

  • Gurkmeja – 500-1000 mg kurkumin (den aktiva ingrediensen i gurkmeja) per dag har visat sig kunna sänka kortisol och dämpa inflammation, vilket båda är starkt bidragande delar vid depression.
  • Rosmarin – Att dricka te på rosmarin eller andas in eterisk rosmarinolja lindrar både depression och ångest genom sin påverkan på centrala nervsystemet.
  • Saffran – Intag av saffran har visat sig vara lika effektivt som några vanliga antidepressiva läkemedel mot mild till måttlig depression. En metaanalys indikerade att saffran kan ha effekt även mot svår depression.

Kryddor och örter i matlagning används ofta i förhållandevis små doser, när man använder samma kryddor och örter i medicinskt syfte så är dosen högre. Det är alltså mängden som är helt avgörande för effekten man får, även om man inte märker någon effekt vid en liten dos så kan man får häftiga effekter vid en för hög dos.

Kryddor och örter är mycket potenta och ska användas med förstånd och försiktighet. Börja smått och öka långsamt så du hinner känna vad som händer och hur du reagerar. Man kan med fördel ta hjälp av en örtterapeut om man känner sig osäker. Och välj ekologiskt om du har möjlighet.

/Charlotta

3 comments

A 16 april, 2017 - 08:56

Jag vill ta bort mina sömntabletter, som jag tar av ren slentrian några timmar innan sänggåendet. Jag tror att jag inte sover bättre av den tablett jag tar. Tvärtom. Det är ingen beroende framkallande medicin, men ändå så är den en del av min tillvaro. Har tagit den i minst 20 år nu varje kväll. Har du något bra tips på vad jag kan göra istället? Kryddor gillar jag, men det är inget sömnmedel för mig.

Reply
Charlotta 16 april, 2017 - 09:56

Du vet ju inte om du behöver hjälp med att sova, du kanske sover alldeles utmärkt av dig själv nuförtiden. 🙂 Magnesium på kvällen någon timme innan sänggåendet ger sömnen en knuff i rätt riktning så det kan du prova. Räkna med ungefär 10 mg magnesium per kilo kroppsvikt till en början, sedan kan du behöva justera beroende på vilken effekt du får.
/C

Reply
A 16 april, 2017 - 11:00

Nej precis, jag vet ju inte om jag behöver hjälp med att sova efter alla år med sömpiller, kanske det att jag kan sova utmärkt utan dem 🙂
Se där, ännu en ny sak som jag inte visste ett dugg om, magnesium. Jag ska prova mig fram och se hur mycket jag behöver, men litar på dig att 10 mg per kilo kroppsvikt borde räcka till en början i alla fall 🙂 Tack för rådet Charlotta.

Reply

Lämna ett svar till A Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI