Home Ångest/rädsla/oro Dålig sömn orsak till ångest, depression och låg EQ

Dålig sömn orsak till ångest, depression och låg EQ

by Charlotta

Att sova gott är för många bara en önskedröm. Kvällen kommer och man är så trött så trött att man knappt kan hålla ögonen öppna, men i samma ögonblick som huvudet når kudden är det som förgjort. Tankarna går på högvarv, sängen känns knölig, kudden är för varm, allt som skaver och oroar åker karusell i huvudet samtidigt som den värsta tanken av dem alla kryper allt närmre, den tanken som på allvar omöjliggör all sömn för flera timmar framåt; ”Jag måste sova annars orkar jag inte upp imorgon.”

Det är väldokumenterat att sömnen har direkt påverkan på våra mentala förmågor, sover man dåligt eller för lite så minskar den känslomässiga intelligensen, man får svårare att hantera sociala krav och förväntningar och svårare att interagera med andra människor på ett konstruktivt sätt. Det är också bevisat att dålig sömn eller för lite sömn ökar stressen i kroppen och också ökar risken för ångest, depression och andra psykiska problem.

God sömn är alltså avgörande för välbefinnandet och den mentala hälsan och då känns det ju inte så bra att det blir allt vanligare med sömnproblem. Och hur gärna vissa sängtillverkare än vill hävda att alla sover gott i en riktigt dyr säng, så är det inte sängen som är problemet.

Det finns en mängd olika sjukdomstillstånd som kan påverka sömnen negativt där några av de vanligaste är hormonobalanser som hypotyreos, utmattningssyndrom och östrogendominans, och även kraftig övervikt kan ge försämrad sömn.

Men den kanske allra vanligaste orsaken till dålig sömn är nog trots allt stress och dåliga vanor. Lite längre upp skrev jag att dålig sömn orsakar stress och här har vi alltså en ond cirkel som kan vara lätt att hamna i men svår att ta sig ur, stress orsakar dålig sömn och dålig sömn förvärrar stress, och sedan bara eskalerar problemen.

När det kommer till dåliga vanor så vet vi att för mycket stillasittande gör det svårare att sova, precis som att ha varmt i sovrummet, att titta på en skärm timmarna innan man ska sova eller att vara alltför mätt. Så genom att äta tidigare på kvällen, ha svalt i sovrummet, motionera regelbundet och stänga av alla skärmar ett par timmar före sänggåendet så ökar man sina chanser till att sova bättre.

Men åter till stressen, det som förmodligen är det stora problemet för de flesta med sömnproblem. Vad gör man för att bryta den onda cirkeln?

På sikt bör man naturligtvis se över det som orsakar stressen, om det är jobbet, ekonomin eller något annat så finns det kanske något man kan göra för att förändra situationen till det bättre över tid. Om det egentligen inte finns någon yttre stress att tala om utan stressen kommer inifrån och från att inte kunna sova så finns det några saker man kan ta hjälp av.

Det första jag vill rekommendera är att börja meditera dagligen. Börja med tio minuter per dag och när det känns bra så öka gärna till femton minuter och sedan om möjligt femton minuter två gånger per dag. Meditationen reducerar stressen och gör att kroppen lär sig att gå ner i vila och slappna av, vilket är precis det som behövs för att kunna somna.

Utöver att meditera så kan man ta hjälp av kosttillskott för att skapa mer balans i kroppen och ge sömnen en knuff i rätt riktning, magnesium och 5HTP tas på kvällen och är lugnande och sövande. Om man besväras av oro och har har svårt att få tyst på tankarna när man ska sova kan man komplettera med rosenrot som kan hjälpa till att få tyst i huvudet. Observera att 5HTP och rosenrot inte ska kombineras med sömntabletter eller psykofarmaka.

I goda sömnrutiner ingår också att gå och lägga sig vid ungefär samma tid varje kväll och att gå upp vid ungefär samma tid varje morgon. Har man problem med sömnen är detta jätteviktigt och något som man bör vara noga med veckans alla dagar. Kroppen har sin egen biologiska klocka där alla organ har sin egen tidsperiod då de ska vara som mest aktiva och då de ska vila. Kring klockan elva på kvällen behöver kroppen vara i vila för annars börjar binjurarna skiftarbeta och går på nattskiftet, då producerar de mer kortisol så att man ska kunna hålla sig vaken och då blir det också mycket svårare att somna. Så en god natts sömn startar innan klockan 23.

/Charlotta

5 comments

Hanna 29 december, 2015 - 19:18

Tack för bra tips! Har fått lite trassel med att kunna somna ibland… Ska testa dina råd. Gillar denna sida jättemycket! Viktiga saker du skriver om. Tack att du gör det!

Reply
Charlotta 29 december, 2015 - 19:26

Välkommen hit och tack själv för att du läser. 🙂 Lycka till med sömnen, det kan vara trixit ibland men ge inte upp om du inte får rätt på det med detsamma, det gäller att hitta rätt nyckel.
/C

Reply
carin 15 september, 2016 - 08:20

Hej igen!

Jag har precis sökt på ordet ”depression” här på din blogg för att se vad jag kan hitta för tips kring det.
Jag gjorde ett MADRS-test (vet inte om du är bekant med det men antar det) på nätet igår där jag fick 27 poäng vilket indikerar en måttlig depression. De hänvisar då till samtalsterapi och medicinering. Jag vill dock undvika medicinering och känner inte heller att jag har tid/kraft/ork att gå till vårdcentralen, få en remiss och sen gå på jakt efter en bra psykolog. Känns som ett ”projekt”. Jag vill först och främst göra allt jag själv kan på egen hand för o bli återställd. Det jag gör i dagsläget är: regelbunden motion, fått ganska bra struktur på kosten (minskat kolhydrater/socker) men ca 2 ggr i veckan kanske äter jag vad jag vill, jag äter d-vitamin, c-vitamin och magnesium, jag har slutat med mitt jobb som innebar oregelbundna arbetstider vilket var hopplöst för sömnen, nu lägger jag mig och går upp samma tid varje dygn,har dock problem med att jag kan vakna upp emot 10-15 ggr per natt trots att inget stör mig (tar ibland en halv Propavan mot detta) och jag försöker att hålla det social livet intakt och inte isolera mig (även om jag instinktivt vill det). Det jag hittade på din blogg som jag inte gör i dagsläget är att meditera, har försökt så många gånger men på något vis blir jag stressad av det och har svårt att stänga av tankarna. Finns det något annat du kommer på som jag kan göra? Har du tips på någon riktigt bra bok att läsa som kan vara tröstande t.ex.? Jag saknar mitt forna glada energiska jag och är så innerligt trött på att må dåligt. Ibland (ganska ofta) får jag skuldkänslor över att jag mår dåligt när jag vet att andra har det mycket värre. Jag borde må bra men hur mycket jag än försöker tänka mig till en bättre känsla så hjälper det inte. Av den anledningen misstänker jag att det kan vara en depression och inte bara ett negativt tankemönster. Har man en depression kan man ju inte bara ”ta sig i kragen” och ”skäpa till sig”. Som sagt, finns det något mer du kommer på som jag kan göra för att hjälpa mig själv så är jag tacksam för tips!

Reply
Charlotta 15 september, 2016 - 09:36

Jag skulle föreslå att du beställer tid hos en skicklig näringsterapeut eller homeopat. Att utesluta näringsbrister och andra obalanser i kroppen bör vara det första steget, allt som oftast är det den typen av saker som ligger till grund och då jobbar man i motvind innan man fått ordning på näringsstatusen först. Det kan ta tid för kroppen att ställa om sig efter att ha levt med oregelbundna tider, så försök att inte göra för stor affär av att du sover dåligt utan bara acceptera det och räkna med att det löser sig med tiden. Jag har själv tagit mig ur en klinisk depression med hjälp av Abraham Hicks och min egen vilja och tankekraft, så man ska inte underskatta tankarnas betydelse för välmåendet, men det hjälper som sagt om man har en bra näringsstatus. Det är bra att du tar tillskott, men chansen är stor att det inte räcker med de rekommenderade doserna utan att du behöver terapeutiska doser. Hur du använder din kropp är också extremt viktigt för hur du mår, läs gärna det här inlägget som anknyter till det. I inlägget tar jag upp det som ett sätt att prestera bättre, men det fungerar lika bra som ett recept på antidepp.
/C

Reply
Kent 16 september, 2016 - 09:20

Hej Carin!
Jag har efter många år av arbetsnarkomani blivit tvungen att ändra livsriktning som jag skriver om i den här bloggen på en annan sida. Vill inte ge så många råd men ett i alla fall. Fråga din vårdcentral om de har grupper som jobbar med ACT och fråga om du får delta i en. För mig har dessa samtal börjat lösa upp tankevärlden kring detta genom att prata med andra på riktigt om detta och inga light-versioner att jag mår lite dåligt osv. Jag har levt i förnekelse i flera år och att börja prata om det känns som ett viktigt steg för att ta mig ur detta tillstånd. Jag tror och hoppas att du kan korta ner händelseförloppet och börja röra dig åt rätt håll om du söker den hjälpen. / Kent

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI