Home Hälsa Den fysiska effekten av samtal

Den fysiska effekten av samtal

by Charlotta

De flesta vet nog att det är så men förmodligen är det inte så många som vet varför. Att sitta ner med en kopp te eller ett glas vin och prata i ett par timmar med en god vän har en både lugnande och uppiggande effekt som gör att man mår bättre efteråt än vad man gjorde innan. Men handlar det om mer än om det trevliga sällskapet och att man får tillfälle att vädra sina tankar? Ja, det verkar som å om man ska tro Dr Shawna Darou.

Det är vibrationen som kommer av att prata som ger en positiv effekt på vagusnervens tonus (anspänning) och som bidrar till att hjälpa det paraysmpatiska nervsystemet att slappna av och att därigenom minska inflammation i kroppen. Att man mår bättre efter att ha haft ett meningsfullt samtal med en god vän beror alltså inte enbart på psykologiska effekter utan även på rent fysiska händelser i kroppen.

På samma sätt som tal framkallar en vibration som påverkar vagusnerven så gör även nynnande det, att nynna på en melodi kan därmed ge samma fysiskt avkopplande effekt på hela kroppen tack vare vagusnerven.

Även meditation har denna positiva effekt på vagusnervern, och vill man kombinera två goda metoder så väljer man att meditera till mantrat ”om” och säga det högt, så får man även vibrationen samtidigt.

Vagusnerven är den stora parasympatiska nerven, den största nerven i kroppen, som börjar i hjärnan och fortsätter ner genom bålen där den påverkar alla stora inre organ i bröstet och magen. Det är till exempel vagusnerven som gör att en del personer svimmar när de kräks eller upplever smärta.

Att man medvetet kan påverka vagusnerven som i sin tur påverkar det parasympatiska nervsystemet innebär att man utan andra hjälpmedel än sin egen kropp kan minska sitt stresspåslag och därmed också minska inflammationsnivån i kroppen.

Det här är väldigt goda nyheter eftersom inflammation är förknippat med många olika typer av sjukdom, till exempel autoimmun sjukdom, hjärt-/kärlsjukdom, depression, utmattningssyndrom, reumatoid artrit och mycket annat.

Andra sätt, utöver att prata och nynna, att påverka vagusnerven till att minska stressen i kroppen är att andas rätt, djupt och lugnt, att hålla en god balans på bakterifloran i tarmarna och att, hör och häpna, skölja ansiktet med kallt vatten.

Läs hela den intressanta artikeln av Dr. Shawna Darou.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI