Home Hälsa Enkla tipset om bättre kost

Enkla tipset om bättre kost

by Charlotta

Det är mycket nu! Om man ska lyssna på, sätta sig in i och följa alla de kostråd som sprutat fram i jämn ström i media de senaste åren så verkar det som om man borde utesluta allt och samtidigt äta mer av det mesta. Samtidigt! Ena veckan så är det sockret som är dödligt farligt, nästa vecka är det mjöl som är värst av allt, sedan är alla frukter och grönsaker giftiga och veckan därpå så är den största boven av dem alla tillsatsämnena och inte minst de mystiska E-ämnena som ingen orkar hålla koll på vad de egentligen står för. Det är lätt att uppleva ett ”vargen kommer-syndrom” där man till slut inte orkar bry sig längre efter att ha upptäckt att man faktiskt fortfarande lever trots att man äter. Så vad ska man då göra, vem ska man tro på, i vilken ände ska man börja och hur sjutton ska man orka?

Sanningen är den att det är ännu ingen som med säkerhet vet hur den optimala dieten ser ut, det finns många urbefolkningar i världen som lever av helt olika typer av kost och som ändå håller sig ovanligt friska och lever länge, så det finns uppenbarligen fler faktorer inblandade än bara ”LCHF eller veganskt” om man vill vara rädd om hälsan. Dock finns det några områden där kost- och hälsobranschen är tämligen överens om vad som är bra och dåligt, och som jag ser det är just de områdena ett utmärkt ställe att börja om man vill lägga om till en mer hälsosam kost.

Det allra viktigaste är kanske att (som vanligt) ta små steg och hinna landa ordentligt efter varje förändring innan man ger sig i kast med nästa. Om man idag lever på färdigmat, cola, chips och godis så är det dömt att misslyckas att bestämma sig för att i ett svep bli vegan eller strikt LCHF:are, förändringen är helt enkelt för omfattande och dramatisk för att man ska ha en rimlig chans att lyckas. Sannolikheten är mycket större att man tröttnar och ger upp och sedan lägger alla tankar på en mer hälsosam kosthållning på hyllan, och då är ingenting alls vunnet trots att ambitionen från början var så god.

Så här kommer mina fem bästa tips för ett första steg till en mer hälsosam kosthållning.

  1. Dra ner på cola och annan läsk så mycket du kan. Drick helst vanligt vatten (utan kolsyra) istället, eller varför inte rött te eller annat örtte. Te ses ofta som en motsvarighet till kaffe men i många länder dricker man te som måltidsdryck och många teer är minst lika goda kylda som varma och utmärkta törstsläckare. Kom bara ihåg att svart och grönt te är vätskedrivande på samma sätt som kaffe är, så för att hålla vätskebalansen på en bra nivå så är rött te eller örtte bättre.
  2. Välj ekologiskt och KRAV-märkt så ofta du kan. Ekologisk mat ger en dubbel vinst, dels får du nyttigare mat utan gifter och dels så blir det en positiv påverkan på miljön.
  3. Låt varannan dag vara en köttfri dag och välj fisk eller vegetariskt istället. Är det för tufft att börja med varannan dag så börja med en dag i veckan och jobba dig uppåt.
  4. Dra ner på bröd, pasta, potatis och ris och fyll på med grönsaker istället, dels tillagade grönsaker och dels färska blandade bladgrönsaker.
  5. Dra ner på sockret.

När jag skriver dra ner så betyder det inte sluta med utan det betyder just dra ner, alltså minska. Det långsiktiga målet behöver inte ens vara nolltolerans utan man kan visst tillåta allt i sin matsedel bara inte alltid, vissa saker ska kanske höra till festliga tillfällen och inte vardagsmaten. Hur långt du vill ta ”dra ner” bestämmer du själv.

Det finns dock ett område där nolltolerans gång på gång visar sig vara det bästa och det är när det kommer till gluten. I undersökning efter undersökning så kommer det fram att gluten är skadligt inte bara för dem som är glutenintoleranta utan för alla. Men, tänker ni då, människor har ju ätit bröd i alla tider uta att bli sjuka, varför har det plötsligt blivit farligt nu? Jo, därför att spannmålet och framför allt vetet ser inte ut idag som det gjorde för hundra år sedan. Det är förädlat och förändrat på så många sätt att våra kroppar inte kan hantera det på ett bra sätt längre, bland annat så är just mängden gluten väldigt mycket högre i dagens spannmål än vad det var förr. Gluten orsakar inte bara magproblem utan mycket annat som kan vara minst lika farligt, som bland annat inflammation i kroppen som kan leda till exempelvis hjärtproblem och sannolikt också neurologiska sjukdomar. Så att utesluta gluten blir mitt bonustips för en hälsosammare kosthållning.

Och kom ihåg att det är inte allt eller inget, utan varje litet steg i rätt riktning räknas och din kropp tackar dig för varje sådant steg du tar.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI