Home Hälsa Enklaste tipset för bättre maghälsa

Enklaste tipset för bättre maghälsa

by Charlotta

Magen är ett känsligt kapitel för många, det kan vara allt från att man behöver vara uppmärksam på vad man äter för att inte få ont i magen till att man har problem med smärta och toalettbesök mest hela tiden.

Och precis som att det finns mängder med olika anledningar till varför man har magproblem så finns det också mängder med olika sätt att komma tillrätta med dem. Att minska stressen och förbättra kosthållningen är två välkända standardtips som ofta kan vara till hjälp, men inte många tänker på att matsmätlningen börjar redan i munnen.

Vi är många som gjort en dålig vana av att tugga slarvigt eller kanske till och med svälja maten i det närmaste otugga emellanåt, men den vanan kan vara ödesdiger för magens välmående.

Brukar du ha problem med magknip, uppblåst mage eller halsbränna? Då kan det vara så att du tuggar maten för dåligt innan du sväljer. Minst 20 gånger per tugga och helst så mycket som 30-50 gånger per tugga är vad som rekommenderas för att magen ska bli riktigt glad.

När man tuggar frigörs både saliv och enzymer som hjälper till att bryta ner maten och göra magens jobb enklare, och när maten börjar smältas redan i munnen blir det också lättare för kroppen att ta upp näringsämnena längre fram.

Det är alltså både finfördelningen av maten och själva tuggandet i sig som är viktigt, så det hjälper inte att byta ut fast föda mot soppor och juicer för att slippa tugga, för då får man ändå inte med sig de viktiga tuggenzymerna.

Just att juica har blivit väldigt populärt, men där missar man dessutom det mesta av de viktiga fibrerna som balanserar sockret i frukten när man äter den hel men som försvinner när man juicar. Det som blir kvar i juicen är fruktsockret och syran som tillsammans har en försurande effekt på både kropp och tänder.

Bättre då att juica grönsaker som inte är så söta, men ännu bättre att mixa och få med hela grönsaken eller frukten, men alltså allra bästa att tugga själv, länge och väl, om man vill få ut mesta möjliga näring och samtidigt vara snäll mot magen.

/Charlotta

4 comments

Johanna 26 oktober, 2016 - 18:53

Tror du det kan va så att om man lagrat känslor från jobbiga händelser i kroppen så frigörs de om man går på massage? Alltså att man kan känna de känslorna eller ”kastas tillbaka” till vissa händelser?
Jag är lite sur..för jag tycker jag är på rätt väg med många bitar och så skulle jag unna mig en massage igår, men jag har så ont och är så stel så det var bara jobbigt och massa känslor som kom upp till ytan, så idag har jag haft en riktigt dålig dag med massa huvudvärk..
Det kanske är ett tecken på att saker måste ut? Men det tar emot lite för det blir så jobbigt efteråt…hmm..vad tror du..eller finns det bättre alternativ än massage för att lösa upp spänningar? Och jag är också sur för det gör ont när jag tränar 🙁
/Dagens surpuppa

Reply
Johanna 26 oktober, 2016 - 19:00

Och så kommer jag springa på mitt ex på jobbet imorgon..kanske mest där skon klämmer…åhhhh!

Reply
Charlotta 26 oktober, 2016 - 19:48

Kroppsbehandlingar kan absolut frigöra spänningar och blockeringar som i sin tur representerar minnen och känslor, och även om det är jobbigt i stunden så är det ett väldigt bra sätt att hjälpa kroppen att bli av med sånt som ställer till problem. Att gå med oförlösta känslor i kroppen kan på sikt leda till ohälsa, så det är mycket bättre att låta det komma fram och ta hand om det.

Bestäm dig för hur du vill att mötet i morgon ska bli, visualisera det gång på gång tills du vet precis hur du ska tänka och vad du ska känna när ni möts, och så fokusera på att stannan i den känslan i morgon.
/C

Reply
Johanna 26 oktober, 2016 - 20:31

Åh tack! Okej, det ska jag göra 🙂 Bara att tänka på det fick mig lite mer rakryggad! Ha! 🙂

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI