Home Hälsa Fett är aptitdämpande, socker är aptitökande

Fett är aptitdämpande, socker är aptitökande

by Charlotta

Vinterhalvåret är en tid med mycket umgänge, mycket god mat och med stora, tjocka, mysiga kläder att gömma sig i, och det är vanligt att så här års börja tänka på varmare dagar och hur vinterkroppen ska få plats i sommargarderoben. Kanske medför de tankarna en önskan om att börja äta lite hälsosammare så att den lättare klädseln ska kännas bekväm i midjan när det är dags.

Vid det här laget är det väl allmänt känt att även om motion är väldigt bra för hälsan så är det just i maten som de stora vinsterna finns att göra när det kommer till både hälsan och omfånget på kroppen.

Det finns massor att säga om kost och näring, om hur lite näring maten innehåller nuförtiden och om hur sönderprocessade de flesta livsmedel är, men ofta kan det kännas alldeles för stort och svårt att ta ett helhetsgrepp om kosten på en gång och då blir det lätt att man inte orkar genomföra några förändringar alls utan fortsätter som vanligt istället.

Om man vill göra det enkelt för sig och ta ett förhållandevis stort steg i rätt riktning men med ganska enkla medel så kommer här ett tips för att förbättra mathållningen både vad gäller hälsoaspekten och figuraspekten.

Socker och snabba kolhydrater driver inflammation i kroppen och försämrar immunförsvaret vilket öppnar upp för alla typer av ohälsa och sjukdomar. Socker och snabba kolhydrater, och även artificiella sötningsmedel som finns i light-produkter, trigger också igång hungerkänslor och gör att man blir mer sugen och oftare hungrig.

Fett däremot dämpar hungerkänslor och gör att man håller sig mätt längre, detta bland annat genom att frisätta serotonin som är ett aptitdämpande hormon. Väljer man dessutom bra fetter så dämpar fettet inflammation och stöttar kroppens läkning och hälsa. Smör är ett bra fett som är naturligt för kroppen och har hälsofrämjande egenskaper, bland annat är det bra för tarmen och har virusskyddande egenskaper.

De antiinflammatoriska fetterna är omega 3, som finns i t ex fet fisk och linfrö, och kallpressad kokosolja. De flesta får i sig alldeles för lite omega 3 i förhållande till omega 6 och därför kan tillskott vara befogat, krillolja är ett bra alternativ som kroppen lätt tillgodogör sig. I motsats till omega 3 så är omega 6, som finns i vegetabiliska oljor, inflammationsdrivande och det gör vegetabiliska oljor till ett mindre bra fettalternativ. Vissa av oljorna har dock ett något bättre förhållande mellan omega 3 och omega 6 och olivolja är en av dem som också räknas som bra fett.

Kokosolja är ett mättat fett och innehåller alltså inga essentiella fettsyror (som t ex omega 3) men har andra antiinflammatoriska egenskaper. Kokosoljan kan bland annat även balansera hormoner och stabiliserar blodsockret samt stärka immunförsvaret.

Genom att dra ner på sockret och öka på fettet så minskar man inflammationen i kroppen vilket kan ge en mängd hälsoförbättringar samtidigt som man kontrollerar hungerskänslorna vilket gör det lättare att göra bra matval för övrigt också.

/Charlotta

 

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI