Home Hälsa Hur andas du, människa?

Hur andas du, människa?

by Charlotta

Är det verkligen något man behöver funder på, hur man andas? Ja, det är faktiskt det. Visst låter det osannolikt att man dels ska behöva lära sig andas i vuxen ålder och dels att det skulle ha någon som helst effekt att andas annorlunda än vad man redan gör? Ja, det tyckte jag också först men sedan provade jag. Andningen är förknippad med en rad olika processer och reaktioner i kroppen och beroende på hur man andas så kan man antingen hjälpa sig själv att må bättre eller få sig själv att må sämre.

Djupa andetag ända ner i magen är kraftigt syresättande och kan bidra till sänkt pH-värde i kroppen och därmed minskad risk för sjukdom. Djupa, regelbundna andetag är också avslappnande och kan vara ett effektivt verktyg för att hantera stress, oro och ångest och även smärta. Att hitta en naturlig, djup och regelbunden andning har en mängd olika hälsofrämjande effekter och eftersom man alltid har andningen med sig så kan man träna var som helst och när som helst.

Prova att känna efter hur du andas när du är stressad, orolig eller rädd, förmodligen kommer du att upptäcka att du andas grunt och med korta andetag och att axlarna är uppskjutna mot öronen. Om du i det läget sänker axlarna och tar 3-4 lugna djupa andetag så kommer att känna dig märkbart lugnare och mer i balans.

Ett bra sätt att undersöka hur du andas är att ställa dig framför en spegel och andas in. Om axlarna åker upp andas du väldigt högt upp i lungorna och får inte in så mycket syre eller den avslappning du behöver. Om det mest är bröstkorgen som rör sig så använder du större del av din lungkapacitet, men det finns fortfarande en hel del som inte utnyttjas. För att du ska veta att du använder hela din lungkapacitet och gör det mesta av varje andetag så placera ena handen på magen och den andra i sidan på ryggen, när du andas in djupt ska båda händerna flyttas utåt när kroppen expanderar av luftenen du drar in.

Hur man andas är en vanesak och det tar regelbunden träning och lite tid för att ändra ett invant andningsmönster, men det är väl värt besväret för bra andning kan vara direkt livsförlängande. Utöver att andas djupt ner i lungorna så ska man också tänka på att andas genom näsan istället för genom munnen, vid ansträngning kan man behöva göra båda delar, men den mest gynnsamma andning går genom näsan.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI