Home Hälsa Känslor som inte får komma ut samlas i kroppen

Känslor som inte får komma ut samlas i kroppen

by Charlotta

Om man lägger locket på känslor, eller gömmer undan dem utan att ha först ha släppt fram dem, hanterat dem och blivit färdig med dem så är det tyvärr inte så att de mirakulöst försvinner, istället så landar de i kroppen och samlas någonstans där de på sikt göra stor skada på hälsan.

Många av våra vanligaste sjukdomar och hälsoproblem kan härledas till undanträngda känslor och ouppklarade trauman. Lika väl som att man kan bli sjuk av sorg så kan man bli sjuk av rädsla, ånger, oro, skuld, bitterhet, saknad och andra starka känslor.

Känslor behöver ta sig uttryck på något sätt och om man inte tillåter dem att uttryckas medvetet så kommer de att uttryckas omedvetet, och då genom att befästas som kroppsliga problem. Ett effektivt sätt att dra på sig ohälsa är att dumpa obehagliga känslor i kroppen om man till exempel upplever att känslan är för svår att hantera, att den blir en övermäktig och att man inte vet hur man ska hantera känslorna.

Istället för att låta kroppen agera slasktratt för besvärande känslor så se till att de får komma till uttryck, att känslorna får höras och ses och kännas. Rent konkret betyder det att du pratar om vad du känner, att du låter det synas vad du känner och att du verkligen tillåter dig att känna det du länner.

Är lämpligt och möjligt att ta upp det som hänt med den person det handlar om så gör gärna det, det kan vara förlösande att få prata om känslorna med den de berör. Men ibland är det varken lämpligt eller möjligt att ta upp med personen och vissa gånger handlar det inte ens om en person.

Då kan man istället skriva ner alla tankar och allt man skulle vilja säga i ett brev riktat till personen eller till livet i allmänhet. Ett viktigt steg är att läsa upp brevet högt för sig själv när det är klart, gärna efter att de thar fått ligga några dagar först, för att befästa upplevelsen att känslorna har blivit hörda och uppmärksammade. Efteråt förstör man brevet så ingen annan kan läsa det, för då har det redan gjort sitt jobb.

Ett annat sätt är att prata med någon utomstående om sina känslor, familj, vänner, hunden, katten, träden i parken, molnen, månen, ett foto, eller att bara prata högt med sig själv. Att konstruera meningar som i ett samtal hjälper hjärnan att sortera händelsen, och att säga orden högt ger ytterligare hjälp att bearbeta.

Att uttrycka känslorna i bild, form, text eller genom aktivitet, och inte minst genom att gråta, skrika och skratta är också verktyg som kan vara behjälpliga för att bearbeta dem och låta dem komma till uttryck istället för att gömma undan dem i kroppen.

Hur känslorna än vill ta sig uttryck så låt dem, så länge det inte skadar någon eller något, för om du inte gör det så kommer de att skada dig själv.

/Charlotta

7 comments

Carin 1 september, 2016 - 20:16

Vad gör man när motivationen tryter? När ingenting känns särskilt roligt eller inspirerande? När man känner sig trött och energilös? I vilken ände ska jag börja? Ska jag försöka lägga min kraftansträngning på lite motion dagligen? Eller ska jag försöka få till vettiga matvanor? Vilket är viktigast? Det känns övermäktigt att ”styra upp” alla delar i livet som felar just nu. Luften har gått ur mig lite känns det som. En relation tog slut och jag avslutade mitt gamla jobb för att vidareutbilda mig. Men skolstarten blev inte riktigt som jag hoppats. Hade tänkt att det skulle bli min ”fräscha nystart” men istället känner jag mig stressad över prestationsångesten som kom redan första dagen och tomhet när jag insåg ganska snabbt att jag inte kommer få ett ”gäng” nya vänner, kanske inte ens en enda, då vi är en liten klass och vi känns väldigt olika (åldermässigt, bostadsort, osv) och studierna sker till stor del självständigt. Känner mig ensam efter relationen som abrupt tog slut (en kort romans dock så inget långvarigt) och jag som alltid haft ett så rikt socialt liv från 13 års ålder till vuxen ålder känner nu att vännerna är spridda till olika städer och vännerna består nu av spridda skurar här och var. Nu när jag inte arbetar utan studerar så träffar jag ju inte människor på det där naturliga sättet som ett jobb ger dagligen. Ofta kan man känna att en dag på jobbet va tillräcklig social stimulans för den dagen. Varit helt slut hela veckan, sovit 1,5 h varje dag på eftermiddagen. Lägenheten är stökig och studielitteraturen är nästintill orörd men stressen är stor. Blockerad att ta tag i något på grund av både trötthet, stress och min sänkta sinnesstämning. Hjälp! Hur styr jag upp detta? Såhär vill jag ju inte må. Otroligt splittrat inlägg men som du förstår känner jag mig missnöjd med de flesta bitarna i livet just nu… Jag vill bara vara glad, nöjd, och ha mycket energi och känna entusiasm för livet men det är så otroligt svårt att ”tänka” sig till att på riktigt KÄNNA så inombords.

Reply
Ullizz 1 september, 2016 - 21:19

Känner igen mig en hel del i ditt inlägg. Har också börjat plugga igen och får svår prestationsångest som gör mig apatisk och gör att jag inte orkar ta tag i städning, matlagning etc. Jättejobbigt. Också haft en relation som tagit slut och stundvis kännt mig väldigt ensam. Nu blir det studieuppehåll och jobb under hösten, så det känns ganska skönt med en paus. Hoppas kunna skapa lite balans i livet igen inför vårens studier..

Reply
Charlotta 1 september, 2016 - 21:30

Hej Carin! Som du vet är livet fullt av motgångar och besvikelser, ibland är de större och ibland mindre, men man kan vara hundra procent säker på att de kommer. Frågan är inte om de ska dyka upp utan när, men den allra viktigaste frågan är hur du väljer att reagera på dem. Ser du dem som slutstationer eller bara som mindre hinder på vägen som kräver en omväg för att nå slutmålet? Jag tror att du behöver skifta fokus. Det verkar som om du fokuserar mycket på vad, när och hur; Vad ska du göra, när ska det vara klart, hur ska du klara det? Den typen av frågor kan lätt skapa stress och vilsenhet. Frågan som istället bör vara ditt fokus är varför. Varför gör du det du gör, varför vill du det du vill, varför är det som är viktigt för dig viktigt, osv? När du är helt klar över dina varför så har resten en tendens att falla på plats av sig själv, motivationen blir starkare, uthålligheten bättre och glädjen i det du gör större.
/C

Reply
Carin 1 september, 2016 - 22:09

Det är exakt så jag tänker, vad när hur, stress stress stress! Jag känner mig som en hamster som springer i ett hjul som inte kommer någonvart utan bara blir tröttare och tröttare. Vilken intressant vinkel att istället fråga varför… Varför har jag sökt denna avancerade utbildningen? Jo för att jag längtar efter att självförverkliga mig, utvecklas och prestera. Det är det jag behöver tänka på.
Inte ”hur sjutton ska jag klara detta, när ska det bli tid över till annat, vad ska jag plugga på, hur kommer jag må på jobbet när jag är klar med min specialisering, kommer jag klara av jobbet sen, har jag vad som krävs”. Lägenheten är som jag skrev stökig (ett löjligt ”problem” men tar upp det just för att jag känner mig energilös att ens ta tag i dessa vardagliga ting) En miljö jag inte trivs i. Jag vill ha varm belysning, tända, ljus och ordning och reda runt mig (speciellt viktigt när det är kaos inombords) men att ta tag i röran känns jobbigt och orken finns inte. Men om jag istället frågar mig själv varför jag bör göra det så är ju svaret enkelt; jag mår bättre om jag vaknar upp en fredagmorgon i ett välstädat hem, stämningen för dagen kommer starta mer positivt om jag möts av ett fint hem jämfört med ett hem där allt är upp och ner. Varför kan appliceras på precis allt jag grubblar på. Tack! Tänk att ett endaste litet ord kan styra om tankarna på nya banor…

Reply
Charlotta 1 september, 2016 - 22:24

Även de svåraste problem har ofta väldigt enkla lösningar, och ett enda ord kan göra milsvid skillnad. 🙂
/C

Reply
Carin 1 september, 2016 - 22:11

Och tack Ullizz för att du visar att jag inte är ensam om att uppleva mentala blockeringar och svårigheter i livet. Hoppas du återfår din balans i livet.

Reply
Ullizz 2 september, 2016 - 12:47

Tack och hoppas du återfår motivation och energi! 🙂

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI