Home Hälsa Planera in vila under helgerna

Planera in vila under helgerna

by Charlotta

I morgon är det första advent och julskyltning i stor del av landet. Jul- och nyårshelgerna närmar sig med stormsteg och för de flesta innebär det några dagars extra ledighet. Istället för att planera att hinna med mer så kanske det är läge att planera in lite ordentlig vila i år.

Är du en av dem som har svårt att varva ner på helgen? Trots att det är lördag så är du uppe med tuppen och sätter igång med något som behöver göras? Kanske passar på att jobba lite från TV-soffan eller städar ur garderoberna innan frukost? I så fall kan du ha abstinensbesvär, av stress.

Om man lever med konstant stress så ställer kroppen in sig på att hela tiden ha en hög produktion av kortisol. Kortisolet gör att man orkar med allt det man har att göra, och att man håller sig vaken och skärpt och kan prestera. Har stressen blivit en vana så är det inte bara för kroppen att stänga av produktionen när det blir helg, utan energin fortsätter att spritta i kroppen.

Vid långvarigt stresspåslag hamnar kroppen i ett kontinuerligt ”fight or flight”-läge där den aldrig riktigt går ner i vila, inte ens under sömn, för att tiden för avslappning är för kort för att hinna motverka det långvariga stresspåslaget. Effekten av detta är att det känns som om man inte behöver vila, som om man inte vill vara sysslolös utan att det hela tiden måste hända något och man får myror i kroppen när livet går för långsamt.

Problemet är att även om kroppen kan klara av att leva en tid under de förutsättningarna så är det ungefär som att köra en bil i 120 km i timmen på treans växel, det sliter. Alla resurser går åt till att hålla igång aktivitetsnivån och andra funktioner får stå tillbaka för att orka med den belastningen. Kroppen bränner näring i hög hastighet, den åldras i förtid och blir mer känslig för alla typer av sjukdomar och infektioner.

Ofta lever man i ovisshet om det orimliga man kräver av sin kropp och tycker bara att man är en hejare på att få mycket gjort och att man orkar mer än del flesta. Inte förrän man börjar drabbas av den ena infektionen efter den andra börjar man kanske ana att något inte står rätt till. I värsta fall inser man inte sitt misstag förrän man drabbas av något betydligt värre som exempelvis hjärtinfarkt eller cancer.

Att bryta ett stressmönster är på sätt och vis som att bryta ett beroende, det tar emot, det är svårt, kroppen och hjärnan protesterar högljutt och man förstår inte varför det ska vara nödvändigt när allt fungerar så bra som det gör. Det är alltså en uppförsbacke, och ibland en lång sådan. Och om man inte redan har fått hälsoproblem av stressen så känns det som en uppförsbacke i onödan för man får ingen märkbar belöning.

Men kroppen märker det, var så säker. Genom att bryta stressen nu så har du chans att undvika hälsoproblem du annars skulle fått om några år, och även att förlänga livet med åtskilliga år.

Hur vet man då när stressmönstret är brutet? För de flesta är det när man kan ta det lugnt och bara göra vilsamma saker som att läsa, umgås, promenera, spela spel osv i flera dagar i sträck utan att det börjar krypa i kroppen, utan att det känns som om man måste ”göra något vettigt”, eller ”få något gjort”, utan att man känner oron ticka i bröstet och utan att känna sig skuldmedveten för att man tar det lugnt och vilar.

Så vad sägs om att ägna adventstiden i år åt att stressa ner isället för att stressa upp dig ytterligare, så att du kan dig själv den viktigaste julklappen av dem alla i år? En julklapp som inte ser så mycket ut för världen men som kanske gör att du får stanna kvar i världen fler år än vad du annars hade fått.

/Charlotta

4 comments

Simone 26 november, 2016 - 12:23

Hej Charlotta!
Känner så väl igen mig i hela inlägget.

Reply
Charlotta 26 november, 2016 - 12:31

Hej Simone! Jag tror att det är många som gör det, och just därför kan detta inte sägas nog ofta. Väldigt många av oss lever över vår fysiska förmåga, och förr eller senare kommer räkningen på det man övertrasserat.
/C

Reply
Lena - gott för själen 27 november, 2016 - 07:43

Hej!

Hittade hit för ett par veckor sedan och är fast i dina klokskaper 🙂

Ojoj så klockrent inlägg! En sån här vinkling på stress har jag aldrig tidigare läst eller hört. Jag har levt precis så som du beskriver i sisådär 35 år. Jag har tyckt att jag har mera energi än de flesta andra och varit nöjd med att jag varit effektiv och hunnit med mycket. Typ jobbat heltid och pluggat heltid parallellt, jobbat heltid och företagande på fritiden, o s v. Alla pratar om att man måste lyssna på kroppen. Lyssna på vaddå, har jag funderat på. Det enda jag ”hört” är myrorna i brallan då jag försöker koppla av. Att det blivit lugnare i kroppen då jag faktiskt gjort nåt.

Nu har jag stannat med nästippen i den berömda väggen, tror jag, och är sjukskriven sen ett par veckor tillbaka. För första gången på väldigt länge är det skönt att koppla av och göra ingenting. Jag har inget annat att välja på. Kroppen sköter det där själv. Vi får hoppas att jag lärt mig nåt av den hr perioden, när jag kommer ut på andra sidan. Att ändra beteende trots att det känns ok att klämma in roliga saker.

Så, tack för ditt inlägg! (Och andra inlägg också förstås).

Trevlig första advent!

Kram Lena

Reply
Charlotta 27 november, 2016 - 09:59

Hej Lena, välkommen hit och tack för att du har fastnat här hos mig! 😉 Visst är det märkligt att det ska vara så svårt att lära av andras erfarenheter? Det är mycket enklare (och roligare) att tro att man själv är det där härliga undantaget som gör att man kan hoppa över alla goda råd och bara köra på som vanligt. Men dessvärre är man sällan det och så småningom brukar verkligheten hinna ifatt. Vad skönt att du hittat tillbaka till det vilsamma i vilan, det är ett gott tecken. Om du dessutom bombarderar kroppen med näringsrik mat och lite extra kosttillskott så gör du vad du kan för att hjälpa kroppen att komma i balans igen. Kram och trevlig första advent till dig också.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI