Home Hälsa Så farligt är det att sova för lite

Så farligt är det att sova för lite

by Charlotta

Blev det sent i säng igår igen? Jobbigt att vakna i morse och lite seg i huvudet och trött i ögonen hela dagen? Kanske du inte piggnar till ordentligt förrän framåt kvällen och så blir det lite för sent i säng i kväll igen. Men det kan väl inte ha så stor betydelse, du är ju frisk och mår bra för övrigt, fem-sex timmar per natt är det ju många som klarar sig bra på. Eller hur är det med den saken?

Någon enstaka natt då och med med för lite sömn har ingen betydelse men blir det till en vana, frivilligt eller ofrivilligt, att sova för lite så är det inte bra för hälsan. Är man vaken när man egentligen borde sova så tvingas kroppen producera mer av stresshormonet kortisol och förutom att det alltså är en stress för kroppen att inte få ordentlig återhämtning så hämmar förhöjda kortisolnivåer förmågan att producera insulin, vilket i sin tur kan leda till diabetes.

Om den dåliga sömnen får fortsätta kan man utveckla sömnbrist, ett tillstånd som kan få effekter på allmänhälsan som till exempel aptitförändringar, ämnesomsättningsrubbningar, övervikt och depression. Även retligt humör och minskad sexlust och muskeltillväxt kan vara resultat av sömnbrist och den brist på testosteron som uppstår.

Hur många timmars nattsömn man behöver är väldigt individuellt, men de flesta ligger inom spannet sju till nio timmar för att må så bra som möjligt och ge kroppen den återhämtning som den behöver. Och då är det sju till nio timmars sömn varje natt, inte bara på helgen eller någon gång i veckan.

Även när man somnar och sover bäst verkar ha stora individuella skillnader, men vill man jobba med kroppens egen biologiska klocka så bör man sova innan kl.23 eftersom binjurarna annars går in i en ”andra andning” och ökar på kortisolproduktionen igen.

Arne Lowden och Björn Hedensjö är två herrar som har skrivit mycket om sömn för den som vill läsa mer, och den senare har föreslagit det här tankesättet kring sömn för att göra det lättare att prioritera sömnen:

Jag försöker sova ordentligt för att bli mer uppmärksam och koncentrerad, bättre på att fatta beslut, för att balansera mitt känsloliv och hålla mitt humör uppe, för optimal motorik, för att bli snygg, slippa bli förkyld och för att leva längre.”

Om du har kommit fram till att det är dags att göra något åt de korta nätterna men har svårt att somna på kvällarna så är här två inlägg med tips för bättre sömn, förhoppningsvis kan de vara till hjälp.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI