Home Hälsa Sex tips på effektiva verktyg mot depression

Sex tips på effektiva verktyg mot depression

by Charlotta

Depression har blivit vardagsmat, var och varannan människa är deprimerad eller känner någon som är det. Antidepressiva mediciner skrivs ut på löpande band till människor som mår så dåligt och är så rädda för att aldrig må bra igen att det är beredda att prova vad som helst. Ibland hjälper det, ibland inte, och ibland visar det sig att biverkningarna är sju resor värre än vad själva depressionen var.

De val du gör för din hälsa och ditt välmående ska alltid vara grundade i din egen övertygelse om vad som är bäst för dig. Det är klokt att lyssna till råd och läsa in sig på olika alternativ, men i slutänden måste beslutet vara ditt eget, inte familjens, inte vännernas och inte ens läkarens, utan ditt. Känns något fel så är det inte rätt väg för dig. Det är bara du som lever i din kropp och som har förstahandsinformation om vad som händer i den, så att låta någon annan ta ansvar för din hälsa är ett spel med höga insatser.

Jag förespråkar alltid naturliga metoder där sådana är möjliga, helt enkelt för att kroppen är naturlig och svarar bäst på metoder som jobbar med kroppen istället för mot den. Som jag ser det innebär läkemedel alltid en belastning för kroppen, även om det kan lindra de symtom man medicinerar för, så skadar det samtidigt andra delar.

När det gäller depression så kan den ha både kroppsliga och känslomässiga orsaker och ofta är det en kombination av båda som dessutom kan driva på varandra. Men det finns mycket som man kan göra med relativt enkla medel för att lindra och till och med häva en depression, helt utan att blanda in psykofarmaka.

  • Antiinflammatorisk kost. Det finns ett samband mellan inflammation och depression. Inflammation kan man få av t ex långvarig stress eller fel kost. Mat som driver inflammation är framför allt snabba kolhydrater som socker och mjöl, men förmodligen även onaturliga tillsatsämnen. Välj att äta mer antiinflammatorisk mat, framförallt grönsaker, men för de flesta fungerar även frukt i sin naturliga form bra, och inte minst ingefära och gurkmeja är starkt antiinflammatoriska.
  • Kosttillskott. Brist på D-vitamin och magnesium kan orsaka depression. Tänk på att har du brist så räcker inte de vanliga doseringsrekommendationerna utan då krävs terapeutiska doser. Även MSM och omega-3 i terapeutisk dos kan lindra depression.
  • Fysiologi. Kroppens hållning påverkar humöret, på samma sätt som humöret påverkar hållningen. Föreställ dig hur din kropp och ditt ansikte ser ut när du är riktigt glad och stolt. Föreställ dig nu hur du ser ut när du är deprimerad. Lika väl som att din hållning påverkas av att du mår dåligt så kan du använda kroppen som verktyg för att påverka hur du mår. Sträck på dig, sänk axlarna, höj hakan och placera ett leende på läpparna även om det är fejkat. Det gamla uttrycket ”upp med hakan” är inte bara dumt hittepå, utan det har en fysiologisk förankring. Även att förflytta sig till nya miljöer har en positiv effekt, att promenera, motionera, uppleva nya saker och gärna ute i naturen.
  • Bryt dina mönster. Depression handlar också om tankemönster, man ser ingen utväg och de enda tankar som känns meningsfulla är de som bekräftar att det inte finns någon utväg, inga alternativ, inget hopp och ingen framtid. Alla andra tankar känns som en lögn och eftersom man vill vara ärlig mot sig själv så fortsätter man att tänka samma nedslående tankar, man har skapat ett mönster och det känns naturligt att stanna i det. Sanningen är att det är mönstret som är en lögn, man lurar sig själv att tro att det man upplever är verkligheten men i själva verket lever man sina mönster, som i ett dataspel eller en matrix, och det som krävs är att man upptäcker det, bryter mönsterna och börjar tänka andra tankar.
  • Hitta inspiration. Leta upp något eller någon som inspirerar dig och överdoser det så mycket du kan. För mig är det YouTube som gäller, jag lyssnar på Abraham Hicks, Marianne Williamson, Gabrielle Bernstein, Tony Robbins, Oprah och många andra lika kloka personer när jag behöver inspiration. För dig kanske det fungerar bättre att läsa, lyssna på poddar, eller att umgås med vänner, men vad det än är så använd det, och överdosera så mycket att budskapen blir en del av dig själv.
  • Homeopati. Homeopati är effektivt oavsett vilka hälsoproblem man har, men för känslomässiga och själsliga problem är det enligt min mening oöverträffat. Tar du hjälp av en skicklig och erfaren homeopat som direkt ger dig rätt medel så kan du på bara några dagar gå från djup depression till att börja se ljuset igen och känna märkbar skillnad. Men välj terapeut med omsorg, helst på rekommendation, så du vet att personen verkligen kan sin sak.

Med tanke på hur många människor det är som lider av depression i någon form så ligger det nära till hands att dra slutsatsen att vår moderna livsstil passar oss dåligt. Vi överlever, men vi mår inte bra av det. Att välja en livsstil som man mår bra av bör stå högst upp på varje människas prioriteringslista, alldeles oavsett vad andra tycker om den livsstil man väljer.

/Charlotta

2 comments

lisa 5 februari, 2017 - 15:17

Hej Charlotta!
jag har en fråga eller ett par frågor kring depression/bipolär.
Om man är bipolär och ens välmående går heltiden upp och ner, kan man förändras under några månader till en helt annan person. Om man varit glad, trevlig, omtänksam och snäll under de dåliga perioderna ändras till en annan person. Man blir exakt motsatatsen till det man varit. Man bryr sig inte längre om någon annan och blir otrevlig mot andra människor, man börjar bli mera egoistisk och deppad. Kan det även få en människa att ändra sitt beteende, göra nya saker som man förr inte gjort. Som tilll exempel börja gå ut oftare, flörta vilket man inte gjort innan och bara helt enkelt byta livsstil.

Reply
Charlotta 5 februari, 2017 - 15:27

Hej igen Lisa! Nu är jag ju ingen psykiatriker så jag ska inte ens försöka ge mig in på att förklara bipolaritet, men visst kan personligheten påverkas och förändras ganska mycket mellan depression och mani. Här kan du läsa mer om hur det är att vara bipolär, och här är en annan sida som förklarar bra.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI