Home Hälsa Sex vägar ut ur depression

Sex vägar ut ur depression

by Charlotta

Depression har blivit vardagsmat, var och varannan människa är deprimerad eller känner någon som är det. Antidepressiva mediciner skrivs ut på löpande band till människor som mår så dåligt och är så rädda för att aldrig må bra igen att det är beredda att prova vad som helst. Ibland hjälper det, ibland inte, och ibland visar det sig att biverkningarna är sju resor värre än vad själva depressionen var.

De val du gör för din hälsa och ditt välmående ska alltid vara grundade i din egen övertygelse om vad som är bäst för dig. Det är klokt att lyssna till råd och läsa in sig på olika alternativ, men i slutänden måste beslutet vara ditt eget, inte familjens, inte vännernas och inte ens läkarens, utan ditt. Känns något fel så är det inte rätt väg för dig. Det är bara du som lever i din kropp och som har förstahandsinformation om vad som händer i den, så att låta någon annan ta ansvar för din hälsa är ett spel med höga insatser.

Jag förespråkar alltid naturliga metoder där sådana är möjliga, helt enkelt för att kroppen är naturlig och svarar bäst på metoder som jobbar med kroppen istället för mot den. Läkemedel innebär alltid en belastning för kroppen, även om det kan lindra de symptom man medicinerar för, så skapar det samtidigt obalans i andra delar.

När det gäller depression så kan den ha både fysiska och känslomässiga orsaker och ofta är det en kombination av båda som dessutom driver på varandra. Det finns mycket man kan göra med relativt enkla medel för att lindra och till och med häva en depression, helt utan att blanda in psykofarmaka.

  • Antiinflammatorisk kost. Det finns ett tydligt samband mellan inflammation och depression. Inflammation kan man få av t ex fel kost, infektioner, olika typer av låggradiga förgiftningar som t ex mögel eller toxiska metaller, eller långvarig stress. Mat som driver inflammation är framför allt snabba kolhydrater som socker och mjöl, men även onaturliga tillsatsämnen. Välj att äta mer antiinflammatorisk mat, framförallt grönsaker, men för de flesta fungerar även frukt i sin naturliga form bra, och inte minst ingefära och gurkmeja är starkt antiinflammatoriska. Misstänker du infektion eller förgiftning behöver du ta reda på roten och avgifta kroppen.
  • Kosttillskott. Brist på D-vitamin och magnesium kan orsaka depression. Tänk på att har du brist så räcker inte de vanliga doseringsrekommendationerna utan då krävs terapeutiska doser. Även MSM, bio-pycnogenol och omega-3 i terapeutisk dos kan lindra depression.
  • Fysiologi. Kroppens hållning påverkar humöret, på samma sätt som humöret påverkar hållningen. Föreställ dig hur din kropp och ditt ansikte ser ut när du är riktigt glad och stolt. Föreställ dig nu hur du ser ut när du är deprimerad. Lika väl som att din hållning påverkas av att du mår dåligt så kan du använda kroppen som verktyg för att påverka hur du mår. Sträck på dig, sänk axlarna, höj hakan och placera ett leende på läpparna även om det är fejkat. Det gamla uttrycket ”upp med hakan” är inte bara dumt hittepå, utan det har en fysiologisk förankring. Även att förflytta sig till nya miljöer har en positiv effekt, att promenera, motionera, uppleva nya saker och gärna ute i naturen.
  • Bryt dina mönster. Depression handlar också om tankemönster, man ser ingen utväg och de enda tankar som känns meningsfulla är de som bekräftar att det inte finns någon utväg, inga alternativ, inget hopp och ingen framtid. Alla andra tankar känns som en lögn och eftersom man vill vara ärlig mot sig själv så fortsätter man att tänka samma nedslående tankar, man har skapat ett mönster och det känns naturligt att stanna i det. Sanningen är att det är mönstret som är en lögn, man lurar sig själv att tro att det man upplever är verkligheten men i själva verket lever man sina mönster, som i ett dataspel eller en matrix, och det som krävs är att man upptäcker det, bryter mönsterna och börjar tänka andra tankar.
  • Hitta inspiration. Leta upp något eller någon som inspirerar dig och överdoser det så mycket du kan. För mig är det YouTube som gäller, jag lyssnar på Abraham Hicks, Marianne Williamson, Gabrielle Bernstein, Tony Robbins, Oprah och många andra lika kloka personer när jag behöver inspiration. För dig kanske det fungerar bättre att läsa, lyssna på poddar, eller att umgås med vänner, men vad det än är så använd det, och överdosera så mycket att budskapen blir en del av dig själv.
  • Alternativmedicin. Homeopati, frekvensmedicin och Body Code är exempel på effektiva alternativmedicinska behandlingar oavsett vilka typer hälsoproblem man har, såväl fysiska som psykiska. Tar du hjälp av en skicklig och erfaren alternativterapeut som kan du på bara några dagar gå från djup depression till att börja se ljuset igen och känna märkbar skillnad. Men välj terapeut med omsorg, helst på rekommendation, så du vet att personen verkligen kan sin sak.

Med tanke på hur många människor det är som lider av depression i någon form så ligger det nära till hands att dra slutsatsen att vår moderna livsstil passar oss dåligt. Vi överlever, men vi mår inte bra av det. Att välja en livsstil som man mår långsiktigt bra av bör stå högst upp på varje människas prioriteringslista.

/Charlotta

7 comments

Annica 1 april, 2018 - 11:18

Tack för alla påminnelser om hur vi människor kan hjälpa oss själva på olika sätt .❤️❤️❤️,
Från mörker,nedstämdhet och depressioner i våra kroppar och själar.
Till ljus och känslor av upprymdhet,hopp och en känsla av meningsfullhet.
Dina tankar ,mina egna och andras hjälper mig nu.
Ibland möter livet oss med erfarenheter som i stunden känns meningslösa och helt otroligt sorgliga.
Mitt hjärta har gått i tusen bitar.
Känner en djup nedstämdhet i hela kroppen.
Känner ett mörker som är så otroligt mörkt trots vårljus, koltrastens sång och naturens väg mot grönska, liv och pånyttfödelse.
Känner kontrasterna så starkt i hela mig.
Att älska och förlora.
Att älska och minnas.
Att älska och lära.
Att älska och hoppas.
Att älska och vinna.
Att älska och utvecklas.
Naturen,rörelse,närhet,nära och kära, mitt skrivande,mitt målande och mitt hopp om återseende
blir min medicin nu.
När det känns som mörkast.
Vet att bakom nästa dörr finns ljuset,precis som solen finns bakom molnen.
Det är bara det att lära sig konsten att hålla fast i sitt eget mod,sin egen övertygelse om den sanning
jag vet finns i universum.
Sanningen att vi alla är djupt älskade.
Att allt har en mening och att vi alla är delar av källan .
Den källa där jag vet att min son just nu går armkrok med sin ängel.
I lätthet ,med lätt kropp och lätt hjärta.
I ljus,frid och harmoni.
Det vi alla behöver för att få vara hela.
Allt gott.
❤️❤️❤️
Kram från
Annica

Reply
Charlotta 1 april, 2018 - 11:54

Sorg måste få lov att ta tid. Livet blir aldrig mer detsamma och du behöver lära dig inte bara att leva i världen som den är utan din son men också med dig själv och den du har blivit av att uppleva en så omvälvande förlust. Du har både modet och styrkan att göra det, allt i sin rätta tid. Kram! ❤
/C

Reply
Helene 1 april, 2018 - 15:02

Bästa Charlotta, det var många viktiga steg du tagit upp. Bla, detta med tankens kraft. :Bryta mönster. Tror att många med diagnosen depression inte förstår, eller ej har blivit upplyst om just detta, att det handlar om just tankemönster. Så otroligt viktigt att bryta tankemönstret innan det går till en depression. Vi människor måste tro på på vår egen kraft. Tro på möjligheterna. Vi skall inte nöja oss med lite eller en del. Ge mycket, ge allt, håll inte tillbaka. Lev inte på sparlåga, behärska dej inte, visa din vrede, din sorg. Men tro inte på dem som säger att du alltid måste vara stark, tillåt dej din svaghet, det är också en del av dej. Vi har ett ansvar för oss själva, ock det kan ingen annan lyfta av oss.

Reply
Charlotta 1 april, 2018 - 15:07

Precis så Helene! ❤
/C

Reply
Helene 1 april, 2018 - 15:12

Charlotta, Tack, sänder de varmaste tankar till dej.

Reply
Helene 1 april, 2018 - 15:08

Annicka, har tagit del av dina tankar. Till dej önskar jag säga: I såren växer blommor, plocka dem ock känn att vi är många som tror på din styrka ock följer dej i tankarna. Varma hälsningar /Helene

Reply
Annica 1 april, 2018 - 16:07

Tack Helene❤❤❤
Vilket vackert uttryck.
När ensamheten känns som störst och sorgen som djupast finns det medmänniskor.
Medmänniskor som du som lyser upp.
Jag blir varm i hjärtat av din omtanke.
Kram från
Annica
❤❤❤

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI