Home Hälsa Stress påverkar hjärnan mer än du tror

Stress påverkar hjärnan mer än du tror

by Charlotta

Kronisk stress kan påverka både hjärnans storlek, dess struktur och hur den fungerar, och kronisk stress behöver inte komma av att ha för mycket att göra, det kan lika gärna orsakas av återkommande bråk hemma, eller att man ständigt oroar sig eller är rädd för något.

Stress har sitt ursprung i vad som kallas HPA-axeln. HPA-axeln står för sambandet mellan hypotalamus, hypofysen (pituitary gland) och binjurarna (adrenals). Jämför gärna med OTA-axeln för hormonella problem och notera att bnjurarna ingår i båda systemen, vilket också är orsaken till varför långvarig stress skapar obalans i hormonsystemet.

Stress är från början en funktion som ska ge oss mer kraft i utsatta situationer, som att springa ifrån lejonet på savannen medan vi ännu var urtidsmänniskor, detta sker genom att binjurarna utsöndrar mer kortisol som ger oss extra energi. Den sortens stresspåslag var intensivt men kortvarigt och efteråt hade kroppen gott om tid att återhämta sig.

Problemet uppstår när man lever med kronisk stress, när stresspåslaget är konstant och återhämtningen uteblir, när man hela tiden håller på att springa ifrån lejonet och kroppen aldrig får vila. Kortisolet ökar aktivitetsnivån i amygdalan, det ställe i hjärnan som reagerar med rädsla på fara. Samtidigt minskar aktivitetsnivån i hippocampus, det ställe i hjärnan som har hand om minnet, lokalsinne, inlärning och även stresskontroll.

Det är därför som man ofta upplever att hjärnan fungerar sämre när man blir stressad, och att man inte längre kan tänka klart eller lätt glömmer saker samt att man lättare oroar sig och blir rädd för mer saker än vanligtvis är.

Högt kortisol kan minska antalet synapser i hjärnan, alltså hjärnans olika delars förmåga att kommunicera med varandra, och det kan också göra att pannloben krymper. Detta resulterar i försämrade kognitiva funktioner och det som kallas hjärndimma. Förmåga att tillverka nya hjärnceller i hippocampus minskar också vilket betyder att man kan bli mer känslig för sjukdomar som depression och på sikt även alzheimers.

Som tur är går det att reversera effekterna av högt kortisol. Genom massor med bra näring, både i form av mat och kosttillskott, samt regelbunden mortion och meditation ger man kroppen möjlighet att återställa kortisolnivåerna till vad som är normalt igen och läka ut de problem som uppstått.

Men man behöver inte vänta tills man blivit sjuk av stress. Genom att införa regelbunden motion och meditation i sin vardag redan innan stressen slår till så kan man undvika att bli sjuk helt och hållet, och bara få de positiva effekterna av minskad stress och en större hippocampus.

/Charlotta

5 comments

M 11 februari, 2016 - 19:58

Hej C, sagt det förut men säger det igen din blogg är underbar 🙂 den hjälper mig mycket /Tack

Reply
Ulrika 11 februari, 2016 - 21:37

Hej! Jag kan bara hålla med föregående inlägg. Varje dag ser jag verkligen fram emot att läsa dina inlägg. De känns verkligen rätt i tiden och du skriver ofta om precis det som jag går och funderar på just då.
Tack Charlotta för ditt engagemang och alla fina och tänkvärda inlägg!
Hälsningar Ulrika

Reply
Charlotta 11 februari, 2016 - 21:57

Tack Ulrika, vad glad jag blir av dina ord. 🙂

Reply
Helena 13 februari, 2016 - 16:51

Hej,jag har kommit till en punkt i livet då jag inser att jag måste förändra mitt liv,men jag vet bara inte hur och vad jag ska börja med. Just nu är mitt liv ett enda kaos och jag blir alldeles matt bara av att tänka på mitt liv och hur det ser ut.

Jag är sjukskriven i utmattningssyndrom och denna kris håller på att förstöra hela mitt liv. Utan att gå in för mycket på allt elände,så är jag nu arbetslös pga min utmattning,och jag oroar mig varje dag över min framtid. Upplever att ingen förstår mig. Min omgivning står helt oförstående till denna sjukdom och jag får inget stöd någonstansifrån. Jag är rädd att denna sjukdom kommer att ödelägga mitt liv,om jag inte lyckas vända skeppet. Jag är införstådd med att jag själv måste ta tag i mitt liv,att ansvaret ligger på mig att bli frisk och må väl,men just nu känner jag mig trasig,sönderstressad och maktlös.

Hur börjar jag förändringen? Svaret på den frågan tror jag är att jag måste lära känna mig själv bättre. Har ingen aning om vad jag vill med mitt liv,jag har bara jobbat för att få en inkomst. och jag har låtit mitt jobb ta över mitt liv helt och hållet. Har aldrig haft någon fritid,har bara jobbat för att få mat på bordet och tak över huvudet. Inte undra på att jag har ådragit mig utmattningssyndrom,egentligen. Jag har bara blundat och gasat. Aldrig stannat upp och njutit av livet.

Reply
Charlotta 13 februari, 2016 - 18:45

Hej Helena, välkommen hit! Utmattninssyndrom är en väldigt konkret sjukdom med en lång rad svåra och ofta handikappande symtom. Tyvärr har sjuvården väldigt begränsad kunskap på det här området och en av anledningarna är säkert att det är individuellt hur sjukdomen slår och vilka problem man får. Det paradoxala är att det finns god hjälp att då inom alternativmedicinen där många terapeuter är väldigt kunniga, men det kostar en hel del pengar, något man sällan har som långtidssjukdriven eller arbetslös. När det gäller läkning så handlar den enligt min erfarenhet om i huvudsak två delar, näring och avslappning. Näringen i sin tur hittar man i riktig mat, lagad från grunden, med fördel ekologisk och fri från tillsatser, även bra kosttillskott om möjligt. Avslappning är inte bara sömn, även om det är en viktig del, utan att lära sig slappan av på djupet, och där är meditation och yoga bra hjälpmedel som man dessutom kan få god hjälp med från filmer på YouTube.

Du verkar helt klart vara något på spåren med insikten att du aldrig riktigt har tagit reda på vem du är och vad du vill utan bara jobbat på för att tjäna pengar. Detta kommer med all säkerhet att vara en av dina nycklar för att hitta din nya väg framåt, för det är dit du ska. Du ska inte tillbaka, du ska framåt, det är där hälsan och ditt nya liv finns, det gamla tjänar dig inte längre och det är inte på det gamla ditt fokus ska ligga. Vi lever i en tid när det bara är fantasin som sätter gränser för vad man kan jobba med och hur man kan jobba. Börja fundera på vad du skulle kunna tänka dig att göra, utan att fundera på vad som är möjligt, utan bara vad du har för talanger och förmågor, och ren lust och glädje. Det är i den änden du behöver börja för att finna din nya väg. När du hittat det så har du målet och då är det alltid lättare att bestämma vägen.

Tänk inte för långt fram på hur livet ska bli långsiktigt, utan håll dig till nuet. Vad kan du göra just nu, idag för att göra situationen lite bättre? Vad kan du göra idag som ökar dina möjligheter för morgondagen? Vilka kontakter kan du ta idag för ha bättre förutsättning senare?

Här är några tidigare inlägg som du kan ha glädje av att läsa.
Här finns svaren på dina frågor
Varje steg är viktigt – ta ett i taget
Fyra sätt att förändra livet
Ta kontroll över stressen
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI