Home Hälsa Stresshantering för stresskänsliga

Stresshantering för stresskänsliga

by Charlotta

Om man är känslig för stress så är något av det värsta man kan uppleva att man får mycket saker på en gång som man behöver ta tag i och göra, eller ordna upp, eller överhuduvdtaget ta ställning till. Kommer sakerna en åt gången så fixar man det, men kommer de istället fem åt gången så kan det vara skillnaden på en vardag som är hanterbar och fullständigt känslomässigt kaos.

Därför tänker jag dela med mig av ett verktyg som hjälper till att hantera när det blir mycket, och som erbjuder en metod för att inte överväldigas av stresspåslag och därpå följande ångest. En del av er kommer säkert att känna igen metoden och använder den kanske redan, men för er som inte sett den tidigare så tror jag att den kan vara till hjälp. Den går ut på att packa ihop och stuva undan det som ska göras och sedan bara ta fram lite åt gången.

För att slippa överväldigas av för mycket som ska göras så kan man samla ihop och registrera allt men sedan ”gömma undan” det som kan vänta och bara ”ha framme” det som ska göras just nu. Även i situationer där man upplever att allt måste göras meddetsamma så går det i allmänhet att gradera viktigheten av det som ska göras, och rangordna dem så att det absolut viktigaste kommer först. Att gömma undan sakerna kan vara bildligt genom att skapa en att göra-lista där man skriver ner det som ska göras i ordning efter hur hög prioritet det har, och sedan lägga undan listan så man inte ser den hela tiden, eller rent bokstavligt genom att ställa undan saker i garderoben eller källaren eller ett annat rum så att de inte syns.

Att behöva se och ta in allt samtidigt kan vara det som triggar igång stressen, och i kombination med vetskapen att man inte har tid eller ork att ta itu med det just nu så blir det lätt för mycket. Men att samla ihop och stuva undan sakerna innebär en känsla av kontroll och en trillfredsställelse av att få undan det. Man har bestämt vad som är viktigast och samlat resten av det som ska göras på ett ställe, alltså har man skapat en form av kontroll. Kombinerat med att slippa utsättas för synen av det hela tiden så skapar det lugn och en chans till avkoppling och återhämtning som gör att man orkar ta fram och beta av en sak i taget. När du har gjort klart det som du behöll framme så tar du bara fram så mycket åt gången som du kan hantera både praktiskt och känslomässigt.

Den här metoden fungerar alltså på både praktiska saker; tvätt, pappershögar, väskor som ska packas upp, saker som ska sorteras osv, och på tankar; personer man behöver prata med, ärenden som ska göras, beslut som ska fattas, problem som ska lösas osv.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI