Home Hälsa Svårt att varva ner på semestern? Då har stressen tagit över.

Svårt att varva ner på semestern? Då har stressen tagit över.

by Charlotta

Känner du igen känslan av att tycka att du nästan inte behöver någon semester, att du har hur mycket energi som helst och massor att göra och att det bara är jobbigt när det inte händer något och du förväntas vara stilla och ta det lugnt. Brukar du kanske säga att ”Ta de lugnt är för slappisar, jag vill ha något att göra.”

Då är risken stor att du redan är så stressad och kortisolnivåerna så höga att kroppen har svårt att varva ner och slappna av. Än så länge reder kroppen ut det, men om du fortsätter i samma takt utan att få genuin vila så styr du rakt mot någon form av krasch, om den blir lindrig eller allvarlig vet du inte förrän i efterhand.

Exempel på vad kroppen upplever som stress är för hög arbetsbörda, för lite eller oregelbunden sömn, oregelbundna eller dåliga matvanor, intensiv träning, känslan av att inte kunna påverka din situation, oro, rädsla, skuldkänslor, depression, sorg och även alla typer av fysiska sjukdomar som förkylning, magsjuka, smärta osv.

De yttre stressorerna som sömn, mat och arbetsuppgifter (både på jobbet och hemma) är ofta lättare att ändra på än de inre som krav (egna såväl som andras) oro, rädslor och skuldkänslor, men de inre som är minst lika farliga, så vad som behövs är en metod för att ta kontroll över de tankarna och för att minska på den upplevda stressen.

1. Skjut inte undan problemen utan ta fram allt som stressar dig och gå igenom vad det handlar om. Gör en lista där du skriver ner allt som du upplever som en belastning och dela in i olika grupper om så behövs, exempelvis jobb, familj, hälsa, hem och socialt. Bara att få ner alltihop på papper ger dig en helt annan överblick och kanske finns där punkter som du ganska snabbt kan åtgärda och bli av med.

2. Hur mycket du än har att göra så när du har valt att göra en viss aktivitet under några timmar så fokusera på det du gör och tänk inte på allt det andra som du inte kan göra just då. Var klok när du väljer vad du lägger din tid på, men när du bestämt dig så lita på att du gjort ett bra val och ge dig själv tillåtelse att glömma allt det andra så länge.

3. Lev i stunden! Det här är lättare sagt än gjort och kräver en del träning om du inte har det naturligt men det är också det som har allra mest effekt på stressen. Det som har varit kan du inte ändra på och det som ska komma är inte här än, det enda du kan påverka är den här stunden. Gör du det bästa av nuet så gör du också det bästa av framtiden. Men att vara på ett ställe och fundera på något annat hjälper dig inte, utan fokusera på det du gör och där du är just nu och låt det andra klara sig själv så länge.

4. Hitta någon att prata med om det som stressar dig. Det kan vara en vän, familjemedlem eller någon som jobbar med samtal, bara det är någon som du känner förtroende för och som det är lätt att prata med. Bara att prata om stressen kan göra att det känns lite lättare och att få någon annans syn på situationen kan öppna nya möjligheter som du inte har tänkt på.

5. Se till att ha något i ditt liv som du gör bara för att det är roligt och för att det får dig att må bra. Det är lätt att det är den typen av aktiviteter som man sorterar bort först när det blir för mycket, men den positiva effekten av att ha roligt kan inte överskattas så välj bort något annat istället.

6. Inse att det finns väldigt lite som du MÅSTE göra vid en viss tidpunkt, de flesta saker VÄLJER du faktiskt att göra. Genom att undvika ordet måste i dina tankar så styr du om känslan av tvång och inlåsthet mot val och möjligheter.

Och inte minst, ge dig själv den tid som behövs för att verkligen varva ner på semestern. För även även den första veckan av sysslolöshet får det att krypa i kroppen så kommer den tredje veckan av vila att kännas helt underbar, och din kropp kommer att tacka dig.

/Charlotta

4 comments

Johanna 24 juli, 2016 - 18:22

Hej!
Oj, vad jag känner igen mig..kanske tur jag läste detta nu. Jag stressar lätt upp mig över jobbiga saker jag vet jag har framför mig och funderar på det här med att vara i nuet..hur tränar man det..dels att va här o nu men mest att ta det där jobbiga när det kommer. Jag brukar vakna av sånt o ibland vet jag knappt om jag drömmer eller om jag grubblar!

Reply
Charlotta 24 juli, 2016 - 19:03

Hej Johanna! Skriv ner allt som du går och grubblar på så att du ”förvarar” tankarna på papper istället för i huvudet. Du kan också göra en lista där du numrerar saker efter hur viktiga de är och sedan bockar av dem efterhand som de är klara. Att vara i nuet är en träningssak, träna dig på att fokusera på det som händer just nu, på hur du upplever det, och skjut bort alla tankar på allting annat.
/C

Reply
Kent 30 augusti, 2016 - 10:03

Precis så som du beskriver har jag känt i flera år. Jag har inte reflekterat mycket över det förrän kraschen kom. Känslan att det måste vara nåt fel på mig som inte kan leverera längre förstörde också. Jag har ju som jag berättat börjat en annan resa nu och tror mig kunna se en utväg ur det här. Hjärtat har lugnat sig något. Yrseln kommer i tid o otid. Jag är fortfarande energilös jämfört med mitt forna jag. Mitt mål är inte att bli som förr utan hitta balansen vilket inte är helt enkelt när så stor del av min tid lagts på arbete tidigare. Jag har även börjat ta en Magnesium och det känns helt ok så här långt. Tack för alla erfarenheter du delar och för en bra blogg. / Kent

Reply
Charlotta 30 augusti, 2016 - 10:23

Det är tyvärr inte många som tar varningssignalerna på allvar, man vill inte tro på det, vill inte behöva anpassa sig, så man kör på som vanligt och hoppas på det bästa. För vissa går det vägen, för andra inte. Du verkar vara på rätt väg nu Kent och kommer att ha en hel massa ny och värdefull kunskap med dig ut på andra sidan den här upplevelsen. Tack för att du läser!
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI