Home Hälsa Ta kontroll över stressen innan den kontrollerar dig

Ta kontroll över stressen innan den kontrollerar dig

by Charlotta

Det är mycket som ska hinnas med så här några veckor innan jul och det är lätt hänt att tänka att hälsan är något man ska ta tag i senare, när allt har lugnat ner sig. Problemet är bara att det där ”senare” aldrig kommer, för det är alltid något som kommer emellan.

Några typiska symtom på stress är trötthet, irritation, dåligt minne, tänker långsammare, svårt att fokusera, magproblem, yrsel, huvudvärk, håravfall, hudproblem och nedstämdhet. Detta är inte saker man ska vänja sig vid, det är kroppen som kommunicerar med dig och försöker göra dig uppmärksam på att det inte fungerar så bra längre.

Om kroppen befinner sig i stress under längre perioder kan det vara skadligt för hälsan, det påverkar allt från immunförsvaret till näringsupptaget och i slutänden samtliga funktioner i kroppen.

Exempel på vad kroppen upplever som stress är för hög arbetsbörda, för lite eller oregelbunden sömn, oregelbundna eller dåliga matvanor, känslan av att inte kunna påverka din situation, oro, rädsla, skuldkänslor, depression, sorg och även alla typer av fysisk ohälsa som förkylning, magsjuka och smärta, men också överdriven träning innebär en stress.

De yttre stressorerna som sömn, mat, träning och arbetsuppgifter är ofta lättare att ändra på än de inre som oro, rädslor och skuldkänslor, men det är ofta de inre som är de farligaste, så vad som behövs är en metod för att ta kontroll över de tankarna för att minska på den totala stressen.

Jag kallar metoden för Stresskontroll och den består av fem punkter.

1. Skjut inte undan problemen utan ta fram allt som stressar dig och gå igenom vad det handlar om. Gör en lista där du skriver ner allt som du upplever som en belastning och dela in i olika grupper om så behövs, exempelvis utbildning, jobb, familj och hälsa. Bara att få ner alltihop på papper ger dig en helt annan överblick och kanske finns där punkter som du ganska snabbt kan åtgärda och bli av med.

2. Hur mycket du än har att göra så när du har valt att göra en viss aktivitet under några timmar så fokusera på det du gör och tänk inte på allt det andra som du inte kan göra just då. Var klok när du väljer vad du lägger din tid på, men när du bestämt dig så lita på att du gjort ett bra val och ge dig själv tillåtelse att glömma allt det andra så länge.

3. Lev i stunden! Det här är lättare sagt än gjort och kräver en del träning om du inte har det naturligt, men det är också det som har allra mest effekt på stressen. Det som har varit kan du inte ändra på och det som ska komma är inte här än, det enda du kan påverka är den här stunden. Gör du det bästa av nuet så gör du också det bästa av framtiden. Men att vara på ett ställe och fundera på något annat hjälper dig inte, utan fokusera på det du gör och där du är just nu och låt det andra klara sig själv så länge.

4. Hitta någon att prata med om det som stressar dig. Det kan vara en vän, familjemedlem eller någon som jobbar med samtal, bara det är någon som du känner förtroende för och som det är lätt att prata med. Bara att prata om stressen kan göra att det känns lite lättare, och att få någon annans syn på situationen kan öppna nya möjligheter som du inte har tänkt på.

5. Se till att ha något i ditt liv som du gör bara för att det är roligt och för att det får dig att må bra. Det blir lätt att den här typen av aktiviteter är det som man sorterar bort först när det blir för mycket, men de positiva hälsoeffekten av att ha roligt kan inte överskattas så välj bort något annat istället.

/Charlotta

2 comments

A 9 december, 2016 - 09:18

Jag är inte ett dugg uppstressad inför julen, jag tar den som den kommer 🙂

God Jul Charlotta 😉

Reply
Charlotta 9 december, 2016 - 09:57

Det låter skönt, jag tror du är i minoritet i det avseendet. 😉 God Jul A! 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI