Home Hälsa Ta kontroll över stressen

Ta kontroll över stressen

by Charlotta

Ur Arkivet:

Om kroppen befinner sig i stress under längre perioder kan det vara skadligt för hälsan, det påverkar allt från immunförsvaret till näringsupptaget och i slutänden samtliga funktioner i kroppen. Är du inte uppmärksam på signalerna och tar dem på allvar så är det fullt möjligt att bli riktigt, riktigt sjuk av långvarig stress. Exempel på vad kroppen upplever som stress är för hög arbetsbörda, för lite eller oregelbunden sömn, oregelbundna eller dåliga matvanor, intensiv träning, känslan av att inte kunna påverka din situation, oro, rädsla, skuldkänslor, depression, sorg och även alla typer av fysiska sjukdomar som förkylning, magsjuka, smärta osv.

Är du för övrigt frisk och i god form så hanterar kroppen tillfälliga inslag av stress utan problem, men om situationen pågår under längre tid, eller du upplever stress från flera av dessa områden samtidigt så orkar kroppen inte med att rensa undan i den takt problemen hopar sig och du kan uppleva obehag i form av trötthet, dåligt minne, att du tänker långsammare, magproblem, yrsel, huvudvärk, nedstämdhet osv. Ju tidigare du tar tag i situationen desto lättare är det att få kroppen i balans igen, så vänta inte för länge för det är sällan det bli bättre av sig själv.

De yttre stressorerna som sömn, mat och arbetsuppgifter är ofta lättare att ändra på än de inre som oro, rädslor och skuldkänslor, men det är ofta de inre som är de farligaste, så vad som behövs är en metod för att ta kontroll över de tankarna och för att minska på den upplevda stressen.

Första gången jag publicerade det här inlägget så hade det fem punkter, men sedan dess har jag tänkt till ytterligare och insett att det behövs en sjätte viktig punkt:

1. Skjut inte undan problemen utan ta fram allt som stressar dig och gå igenom vad det handlar om. Gör en lista där du skriver ner allt som du upplever som en belastning och dela in i olika grupper om så behövs, exempelvis utbildning, jobb, familj och hälsa. Bara att få ner alltihop på papper ger dig en helt annan överblick och kanske finns där punkter som du ganska snabbt kan åtgärda och bli av med.

2. Hur mycket du än har att göra så när du har valt att göra en viss aktivitet under några timmar så fokusera på det du gör och tänk inte på allt det andra som du inte kan göra just då. Var klok när du väljer vad du lägger din tid på, men när du bestämt dig så lita på att du gjort ett bra val och ge dig själv tillåtelse att glömma allt det andra så länge.

3. Lev i stunden! Det här är lättare sagt än gjort och kräver en del träning om du inte har det naturligt men det är också det som har allra mest effekt på stressen. Det som har varit kan du inte ändra på och det som ska komma är inte här än, det enda du kan påverka är den här stunden. Gör du det bästa av nuet så gör du också det bästa av framtiden. Men att vara på ett ställe och fundera på något annat hjälper dig inte, utan fokusera på det du gör och där du är just nu och låt det andra klara sig själv så länge.

4. Hitta någon att prata med om det som stressar dig. Det kan vara en vän, familjemedlem eller någon som jobbar med samtal, bara det är någon som du känner förtroende för och som det är lätt att prata med. Bara att prata om stressen kan göra att det känns lite lättare och att få någon annans syn på situationen kan öppna nya möjligheter som du inte har tänkt på.

5. Se till att ha något i ditt liv som du gör bara för att det är roligt och för att det får dig att må bra. Det är lätt att det är den typen av aktiviteter som man sorterar bort först när det blir för mycket, men den positiva effekten av att ha roligt kan inte överskattas så välj bort något annat istället.

6. Inse att det finns väldigt lite som du MÅSTE göra vid en viss tidpunkt, de flesta saker VÄLJER du faktiskt att göra. Genom att undvika ordet måste i dina tankar så styr du om känslan av tvång och inlåsthet mot val och möjligheter. Så istället för att tänka att du måste städa, eller måste lämna barnen på dagis, eller att du måste gå på släktmiddagen, så tänk att du vill göra det. Du vill städa för att det är trevligt när det är rent, du vill lämna barnen på dagis för att du tycker om den extra tiden du får med dem under resan dit, och du vill träffa släkten för att det är spännande att se vad som ska hända den här gången.

/Charlotta

1 comment

En välförtjänt paus! | Teater- och studentliv i Göteborg 12 februari, 2016 - 15:55

[…] Nu har jag en välförtjänt pluggpaus och sitter mest och drömmer om sommaren. Dricker lite te och äter faktiskt choklad. Kände att sockernivån var farligt låg så det var lika bra. Egentligen borde jag sitta och leta efter nya bromsbackar till bilen, men jag känner verkligen bara för att sitta och slappa nu. De jag måste fixa kan jag ta i morgon eller i kväll. Nu ska jag bara vara. I går storstädare jag här hemma så att bara få sitta här i soffan i ett så sjukt rent hem är inte helt fel alltså, man känner sig mer harmonisk änkan borde, men det är bra. Då får man liksom en riktig paus, behöver inte jäkta med något och man kan låta tankarna gå lite vart dem vill. Det är ju faktiskt så att man MÅSTE ta pauser, vad det än är som man sysslar med, annars blir ingenting bra. Jag har verkligen bestämt mig för att inte låta stressen ta över mer nu, jag ska ha kontroll över min egen stress.  […]

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI