Home Hälsa Tio sätt att öka dopaminnivån i hjärnan

Tio sätt att öka dopaminnivån i hjärnan

by Charlotta

Dopamin är en av de signalsubstanser som får oss att må bra och känna oss nöjda och belåtna. Dopamin är också involverad när det handlar om känslomässiga reaktioner och att motivera oss till att sträva efter de mål vi satt upp. Har man för lite dopamin så kan man få svårt att ta sig för något och att känna engagemang, och man kan också uppleva överdrivna känslomässiga reaktioner och ha svårt att känna lust och mening.

Produktionen av dopamin påverkas av hur vi lever och vad vi äter, och det är alltså möjligt att på naturlig väg öka dopaminnivån i hjärnan. Här är en lista med tio naturliga tips som jag återger i förkortade version nedan.

  1. Gör dig av med beroenden.
  2. Bocka av saker på ”Att göra”-listan.
  3. Var kreativ, skapa!
  4. Rör på dig.
  5. Skapa ett flöde utan avbrott genom att göra något meningsfullt.
  6. Ät mat som innehåller tyrosin.
  7. Lyssna på musik.
  8. Meditera.
  9. Ta kosttillskott.
  10. Detoxa kroppen.

Hur många av dessa saker gör du regelbunder av dig själv, och hur många kan du med lätthet lägga till för att öka ditt välbefinnande?

/Charlotta

4 comments

M 20 december, 2015 - 17:32

Hej Charlotta ditt nya utseende på bloggen är fin:) hoppas du får en underbar jul önskar jag dig.

Reply
Charlotta 20 december, 2015 - 17:47

Tack M, vad roligt att du gillar det. 🙂 God Jul till dig också!
/C

Reply
Ellinor Biörklund 17 juli, 2017 - 13:42

Hej Charlotta, hittade din blogg nu när jag letar efter anledning till Dopaminbrist. Har redan börjat detoxa och fasta och ska börja med affirmationer i kväll. Jag tar Dopamin i Homeopatmedel och har nu lagt till tyrosin och fenylalanin, som tydligen ska tas tillsammans med C- och B-vitaminer. Lite svårt att vara kreativ och skapa när vi har över 30° värme. Jag såg att tydligen Rosenrot ska vara bra. Jag kör också min lilla frekvensapparat F-scan compact på bl.a Binjurar, Njurar, Lymfsystemet, Lever och Galla. Kanske att du har några andra kosttillskott att rekommendera. Jag åkte på en ordetlig ”smäll” för 2 år sedan, då jag var på väg att mista min son och sedan dess skyller jag på det, då jag ofta är trött trots mycket god sömn och som sagt ”får ingenting gjort”. Nu har jag svaret, alltid något. Soliga Hälsningar från Medelhavet Ellinor Biörklund.

Reply
Charlotta 17 juli, 2017 - 14:06

Hej Ellinor, välkommen hit! 🙂 Det låter som att du redan har väldigt dog koll på den rent fysiska delen av att läka och balansera kroppen, men eftersom du nämner din son så får det mig att tänka på den känslomässiga läkningen. Tänk bara på att inte dra igång för många processer samtidigt, ibland kan det vara bättre att ta en sak i taget och ge kroppen en rimlig chans att ta emot och svara på behandlingen. Kanske har du lite mycket på gång samtidigt nu? Personligen skulle jag t ex inte kombinera homeopati och frekvensmedicin eftersom de jobbar på samma sätt och skulle kunna störa varandra, men du vet säkert vad du gör. När vi upplever något starkt känslomässigt kan känslor fastna i kroppen och skapa blockeringar som leder till fysiska besvär, och de kommer man inte åt enbart med fysiska metoder. Utöver det du redan gör så skulle jag föreslå att du letar upp någon som sysslar med Emotion Code, det är en healingmetod som kan upptäcka och rensa bort instängda känslor. Detta går utmärkt att göra på distans så du utövaren kan befinna sig var som helst i världen. Det finns några få som håller på med det här i Sverige, men i t ex USA är det betydligt vanligare. Jag tror att du skulle kunna få god hjälp den vägen. ❤
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI