Home Hälsa Tio varningstecken på hormonell obalans

Tio varningstecken på hormonell obalans

by Charlotta

För de flesta är kanske hormoner något man mest förknippar med könshormoner, men det är bara en liten del av kroppens hormonsystem, det endokrina systemet. Några av de viktigaste hormonproducerande körtlarna är sköldkörtel, binjurar och äggstockar. Dessa tre är intimt sammanlänkade i funktion i något som kallas OTA-axeln, ovaries – thyroid – adenals, blir det obalans i en av dem påverkas även de andra. Kvarstår orsaken till obalansen så blir det så småningom obalans i hela hormonsystemet.

Orsakerna till obalans kan vara många och ibland flera, men stress är en viktig faktor som spelar in genom att skapa obalans i binjurarna och sedan fortsätter det därifrån. Även hormonbaserade preventivmedel kan skapa obalans, men då börjar problemet istället bland könshormonerna, men även då påverkas de båda andra delarna i OTA-axeln.

Hormonobalans kan vara knepigt att upptäcka tidigt eftersom symtomen är så diffusa och så allmängiltiga. Har man ett, två eller tre symtom från listan nedan kan det lika gärna vara något helt annat, men har man fler, eller kanske nästan alla kan det vara värt att undersöka situationen närmre och börja göra livsstilsförändringar för att hjälpa kroppen att läka igen.

Hormonobalans går att komma till rätta med, men desto längre man väntar desto mer oreda hinner obalansen ställa till med i kroppen och desto svårare kan det vara att återskapa balans.

Tio av de vanligaste symtomen på hormonell obalans är:

  1. Trötthet
  2. Sömnproblem
  3. Hetsigt humör
  4. Torr hud
  5. Ingen sexlust
  6. Depression
  7. Överdrivna svettningar eller oförmåga att svettas
  8. Håravfall
  9. Huvudvärk eller migrän
  10. Menstrautionsproblem (PMS, mensvärk, rikliga blödningar, endometrios)

För kvinnor med menstruationsproblem rekommenderar jag den här sidan och den här. Om du tror att du har stressrelaterad trötthet eller utmattade binjurar finner du mycket bra information på den här sidan, och om du har problem med sköldkörtelhormon är det här en bra sida att börja med.

För dem som undrar kan jag berätta att bilden föreställer en adrenalinmolekyl, nio kolatomer, tretton väteatomer, en kväveatom och tre syreatomer.

/Charlotta

12 comments

Majsan 4 februari, 2016 - 21:57

Tack Charlotta, detta är så viktigt att skriva om. Jag fick diagnosen utmattningssyndrom för över 5 år sedan och har verkligen kämpat för att bli frisk men inte lyckats och förra året förvärrades min hälsa drastiskt och jag fick äntligen rätt diagnos – hypertyreos. Började behandling i höstas (som jag borde fått för 5 år sedan), och symtomen börjar avta, förra veckan hade jag 4 dagar (!!!) som jag kände mig som mig själv för första gången på 6 år. Men det har kostat mycket: hälsan,äktenskapet och jobbet och såå mycket lidande, både för mig och mina barn. Trodde livet var slut men kanske finns det hopp igen nu…

Reply
Charlotta 4 februari, 2016 - 22:31

Tack för att du delar Majsan. Tråkigt att du skulle behöva gå så länge utan rätt hjälp men skönt att du äntligen börjar må bättre. Är det hypertyreos du har eller menar du egentligen hypotyreos? Jag frågar för att det är ganska vanligt att få hypotyreos som en följdsjukdom till utmattningssyndrom och när kroppen får den hjälp den behöver och kommer i balans så försvinner ofta hypotyreosen igen. Men om det verkligen är hypertyreos du har så är naturligtvis situationen en annan.
/C

Reply
Majsan 5 februari, 2016 - 09:30

Tack för ditt svar. Jag har en överfunktion, hypertyreos. Det var detta som gjorde att jag fick utmattningssyndrom från början, så tråkigt att de inte kollade detta redan då. Men är så tacksam över att vara på rätt väg?

Reply
Charlotta 5 februari, 2016 - 10:17

Då förstår jag, lycka till med tillfrisknandet.
/C

Reply
carin 5 februari, 2016 - 09:42

Hej Charlotta.

Jag två dagar i rad vaknat efter obehagliga drömmar (drömmer mardrömmar cirka 3 dagar i vecka skulle jag uppskatta). Vissa människor minns aldrig sina drömmar, tyvärr minns jag alltid något varje natt. Ibland minns jag bara fragment men ibland långa historier. Det är ofta drömmar om att jag bli skjuten/jagad av terrorister (inget jag varit med om i verkligheten) senaste natten drömde jag att jag fyllde år men bara fick ett grattis och massa massa annat. Svårt att dra analyser av drömmarna men ofta vaknar jag med ångest/oroskänsla i kroppen som är oerhört jobbig. Jag tror att det är relaterat till mina drömmar. Jag känner mig energilös trots att jag sovit många timmar och har en dålig-till-mods-känsla flera timmar efter att jag vaknat.

Har du något tips på hur jag ska må bättre när jag vaknat efter mina mardrömmar?
Hur ska jag göra för att inte låta stämningen sätta prägel på resten av dagen? Otroligt svårt att skaka av sig sinnesstämningen och jag önskar så att jag skulle vakna med energi och på gott humör.

Reply
Charlotta 5 februari, 2016 - 10:22

För mig låter det som om du kanske har påhälsning av främmande energier nattetid, är sådana tankar något du är öppen för?
/C

Reply
carin 5 februari, 2016 - 10:39

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Vill du utveckla det? 🙂
Jag tror inte det handlar om något övernaturligt om det är det du tänker på utan snarare att jag är en väldigt
tänkande person och en highly sensitive person.

Reply
Charlotta 5 februari, 2016 - 11:18

Ja, det är det jag menar. Jag tror att du kanske är för öppen och och behöver stänga ner för att kunna få lugn och ro på nätterna.
/C

Reply
carin 5 februari, 2016 - 11:27

Hur gör man det då?

Reply
Charlotta 5 februari, 2016 - 13:12

Det finns olika metoder och det gäller att hitta en som man tycker känns meningsfull för en själv. Vissa tänker sig att de stänger igen kronchakrat och sätter en hjälm på huvudet, andra tänker sig kroppens alla chakran som olikfärgade dörrar och stänger igen dem en efter en, eller som lotusblommor där kronbladen sluts till knoppar. Andra tycker det känns bättre att prata med de främmande energierna och tala om att oavsett deras intentioner så är deras närvaro inte längre önskvärd och att de måste hålla sig borta så att du får sova i fred. Man kan också be om beskydd från t ex Ärkeängeln Michael eller föreställa sig att man slår upp en skyddande bubbla runt sin säng eller bostad. Vilken visualisering man väljer är inte viktigt, utan det viktiga är med vilken intention man gör det, att man sänder ut energier som talar om att det är det här jag vill, och jag menar det verkligen.
/C

Reply
Mikael 14 juni, 2017 - 22:42

Hej, vilken fantastisk blogg, väldigt intressant, jag har utmattningssyndrom enligt min syster efter mors bortgång, tuff uppväxt med ensamhet och mycket ångest med panikångest attacker nattetid och attacker nattetid som gör att jag vaknar upp med öppna ögon men svarar inte på tilltal men ingen epilepsi har konstaterats utan bara sömnbrist men hur stor risk har jag har att få hyposteros? Tack. Mikael

Reply
Charlotta 14 juni, 2017 - 22:52

Hej Mikael, tack och välkommen hit! Generellt sett så är hypotyreos vanligare hos kvinnor än hos män, så redan där har din risk minskat något. Man brukar säga att det finns en viss ärftlighet, så om någon i din nära släkt har hypotyreos så löper du förmodligen lite större risk. Men om jag förstår din fråga rätt så kopplar du samman hypotyreos med din utmattning? Det stämmer att man kan få hypotyreosliknande symptom på grund av binjureutmattning, men det betyder i allmänhet inte att man har en dåligt fungerande sköldkörtel utan bara att hela systemet är i obalans. Läker man ut utmattningen och låter binjurarna återhämta sig så brukar obalansen i sköldkörtelhormon också försvinna. Men är du orolig för din sköldkörtel så kan du få kollat hormonstatus med ett enkelt blodprov på VC.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI