Home Hälsa Ur vinterdepp mot vårrus

Ur vinterdepp mot vårrus

by Charlotta

Jaha, då befinner man sig i slutet av januari då. Längtan efter våren har inte varit så stark på länge samtidigt som risken är stor att det dröjer någon månad till eller flera innan man vågar hoppas på vår. För många människor är det här den absolut värsta perioden på hela året, alla trevliga juleljus har slocknat för den här gången, de mörka timmarna på dygnet är fortfarande alldeles för många, vissa dagar känns det som om det inte ens ljusnar mitt på dagen och dessutom grasserar den en smittan efter den andra, det är inte för inte som februari i folkmun går under namnet vabruari.

Det verkar som om allt fler människor lider allt mer av de mörka månaderna och att nedstämdhet och även depression blir vanligare och vanligare. Antidepressiva mediciner skrivs ut på löpande band mot både det ena och det andra trots en hel del allvarliga biverkningar och många tycks inte må märkbart bättre trots medicinering.

Så vad finns det då för alternativ? Faktum är att det finns en del saker man kan göra på egen hand för att minska effekterna av vinterdeppighet, saker som har goda chanser att ge märkbar effekt och som dessutom inte har några biverkningar utan som istället bygger upp och stöttar kroppen. Bara de senaste åren har det kommit fler och fler studier som antyder att många av våra vanligaste hälsoproblem kan handla om näringsbrist och då är det inte heller förvånande att boten i många fall kan vara att tillföra näring till kroppen. På de senaste 100 åren har mängden näring i vår mat minskat med upp till 80-90%, så det är inte konstigt att man kan behöva extra tillskott på det området.

Så känner du av vinterdepp eller nedstämdhet så kan det vara all idé att först ta en inköpsrunda till hälsokost och prova nedanstående tillskott. Tänk på att det kan ta veckor eller till och med månader innan man märker riktig effekt.

D-vitamin: Ett fettlösligt vitamin som egentligen mer är ett hormon och som man tidigare varnade för att ta tillskott av eftersom man ansåg att det kunde vara farligt i för höga doser. Numera vet man att det ska till extremt höga doser under lång tid för att det ska innebära en risk samt att vi här uppe i mörka Norden nästan alltid har brist vilket kan leda till en lång rad hälsoproblem bland annat depression och nedsatt immunförsvar.

MSM: MetylSulfonylMetan eller organsikt svavel är en av kroppens viktigaste byggstenar som används i de flesta vävnader och i en mängd olika processer i kroppen, bland annat för tillverkning av signalsubstanser. MSM är uppiggande och även antiinflammatoriskt och fungerar som naturens eget kortison fast utan de otrevliga biverkningarna. När man börjar med MSM ska man alltid börja med en lite dos och öka långsamt eftersom det kan sätta fart på magen.

Omega 3: Omega 3 är en essentiell fettsyra som består av de tre fettsyrorna ALA, DHA och EPA. Omega 3 är antiinflammatorisk och har en mängd andra positiva effekter på kroppen där en av dem är antidepp.

Magnesium: Magnesium är en riktig supermineral, hjärtats bästa vän, god sömn-mineralen och även den har en antidepp-effekt. Tänk bara på att välja rätt form av magnesium, den vanligaste formen är magnesiumoxid men den har kroppen svårt att ta upp samtidigt som den sätter bra fart på magen. Välj istället till exempel magnesiumcitrat som lättare tas upp och som är snällt mot magen.

Det slutliga tipset handlar inte om tillskott utan om dagsljus. Gör det till en vana att vara ute någon timme i dagsljus varje dag, gärna i kombination med motion, det behöver inte vara mer avancerat än en promenad på lunchen och gärna någon timme extra på helgen. Speciellt soliga dagar är det guld värt att vara ute och få in solljus i ögonen, det piggar upp och gör dig på bättre humör.

Har du själv tips på hur man bäst motar vinterdeppighet och nedstämdhet? Skriv gärna och tipsa i kommentarerna.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI