Home Hälsa Vad är mat? Egentligen.

Vad är mat? Egentligen.

by Charlotta

Finns det någon TV-kanal som inte sänder program om mat? Finns det någon tidning som inte innehåller recept? Finns det någon bokhandel som inte skyltar med kokböcker längst fram? Ja, det finns det säkert men håll med om att mat har förvandlats från något livsnödvändigt till något som närmast liknar en sensationslysten företeelse.

Maten ska uppfinnas på nytt helst vid varje tillagningstillfälle, nya råvaror, nya tillagningsmetoder, nya kombinationer, nya former, nya färger, nya konsistenser, nya kryddor och nya presentationer. Maten ska vara ny, spännande, annorlunda och vacker men framför allt ska den smaka gott. Ibland verkar det som om vi mitt i denna ögats och gommens eufori har glömt bort varför vi äter.

Vilken funktion fyller egentligen maten? Äter vi för att det är gott och för att tillfredsställa munnen? Eller äter vi för att bli mätta och för att tillfredsställa magen? Många idag verkar äta för antingen det ena av dessa alternativ eller en kombination av dem, och det är inte konstigt eftersom det är dessa två behov som livsmedelsindustrin satsar sina marknadsföringspengar på att uppfylla för oss. Det är också den sortens produkter som matbutikerna är fulla av, mat som lockar med oemotståndlig smak och tillfredsställande mättnad.

Men matens allra mest grundläggande funktion är varken att fylla magen eller att ge smaklökarna orgasm utan att ge kroppen nödvändig näring och energi. Med den utgångspunkten är det rimligt att fokus istället ligger på frågor som ”Vad behöver min kropp?”, ”Vad behöver mitt psyke?”, ”Vilken näring finns i vilken mat?” och ”Vilka proportioner av näring är mest gynnsamma för mig?”. Men så funkar inte vårt samhälle tyvärr utan vi är styrda att fokusera på smak och utseende och ställa frågor som ”Vad smakar bäst?”, ”Vilket ser godast ut?”, ”Vilken konsistens har det?” och ”Hur mätt blir jag?”.

Det är naturligtvis inte fel att äta saker vars enda förtjänst är att det är gott men då bör man göra det med inställningen att man äter det just för att det är gott, för att göra smaklökarna nöjda, inte för att det är vad kroppen behöver. Men att utgå från smak istället för funktion vid varje mål, varje dag året om fungerar dåligt, i alla fall om man vill ha goda förutsättningar att hålla sig frisk och må bra länge.

Om man istället äter efter funktion och lägger fokus på allt bra maten ger, på alla fantastiska vitaminer, mineraler, spårämnen, essentiella fettsyror, goda bakterier osv. så  blir det mycket lättare att prioritera ner betydelsen av hur gott det är. Inte prioritera bort, men prioritera ner. När smak och mättnad inte längre är anledningen till varför vi äter är det också rimligt att dessa inte längre har högsta prioritet.

Vi är alla värda bra mat som ger inte bara energi utan också tillräckligt med högkvalitativ näring för att hålla alla fysiska processer på topp så att kroppen kontinuerligt kan avgifta och reparera sig. Om det är grunden i mathållningen finns det sedan ingen anledning att få dåligt samvete om man däremellen också ger munnen tillfredsställelse då och då genom något som inte fyller någon annan funktion än att det smakar jättegott.

/Charlotta

2 comments

Hanna 21 oktober, 2018 - 18:06

Hej, precis. Inga recept är roliga längre, för mycket, för många ingredienser, tråkiga foton som är rakt ovanför grytor och tallrikar. Märkligt jag tycker så, men förr sparade jag många recept som nu finns i kärt album, inklistrat. Nu umgås vi för att äta, inte för att umgås? Jag trivdes bättre med maten förr, utseende, smakmässigt, dukningen, matfoton, recepten, lätta att läsa, och så gott det blev. 1980- o 90-talet tänker jag på. Nu ska vi ha så fina kök, helst så vitt det går och utan gardiner. Funderar på att bygga hus och då blir köket troligen lantligt, ser fram emot att stå vid gjutjärnsgrytan med viltkött, lagerblad, vanliga grönsaker och kryddor….enkelt.
Gardiner och trädetaljer. 😊🌲

Reply
Charlotta 21 oktober, 2018 - 18:35

Hej Hanna, tack för dina tankar!
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI