Home Hälsa Vad har morötter, gurkmeja och ingefära gemensamt?

Vad har morötter, gurkmeja och ingefära gemensamt?

by Charlotta

Hippokrates, den moderna medicinens fader, lär ha sagt ”Låt maten bli din medicin och medicinen din mat.” Med tanke på att läkarutbildningen idag innefattar nästan ingen näringslära alls så har vi tyvärr kommit alldeles för långt ifrån denna grundläggande sanning.

Det är min fasta övertygelse att allt vi behöver för att behålla hälsan eller för att bli friska finns i vår mat, inte i de matliknanade, tillsatsstinna och sönderprocessade produkter som säljs i kartonger och plastpåsar i butikerna, men i grönsaker, bär, frukter, örter och andra rena , naturliga livsmedel.

Det finns så många växter där ute som har helt magiska egenskaper, ofta egenskaper som används i syntetisk version i mediciner, medan dess ursprung har fallit i glömska för de flesta.

Det finns inte bara några få ”superfrukter” och ”superbär” utan en hel värld full av superväxter som bara väntar på att vi ska återupptäcka alla sätt som de kan hjälpa oss till bättre hälsa på.

Det morötter, gurkmeja och ingefära har gemensamt är att de alla tre har mycket användbara egenskaper i kampen mot ohälsa.

Morötter innehåller betakaroten som är bra för ögonen men karotenoider har också visat sig ha anticancerogena egenskaper. Dessutom innehåller de falcarinol som minskar risken för tumörbildning. Och som om inte det räckte så finns det studier som visar att personer som regelbunet äter morötter lever längre.

Gurkmeja är en stark antioxidant och är starkt antiinflammatoriskt. Gurkmeja innehåller kurkumin som stärker immunförsvaret, minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom inklusive stroke och har också anticancerogena egenskaper. Som grädde på moset har gurkmeja visat sig kunna förebygga och till och med reverser demenssjukdomar och Alzheimers.

Ingefära är mest känt för att hjälpa matsmältningen och lindra illamående, men det finns fler anledningar att ha färsk ingefära hemma. Ingefära är släkt med gurkmeja och har precis som sin släkting antiinflammatoriska egenskaper men även smärtstillande egenskaper och kan vara effektivt mot både huvudvärk och ledvärk som t ex artrit. Även ingefära har i studier visat sig ha starka anticancerogena egenskaper, i vissa fall med bättre effekt än cellgifter.

Visst är det bekvämt att ta en tablett ur en burk istället för att hålla på och greja med färska kryddor och rotfrukter, så varför inte? Alla mediciner har biverkningar, ofta långa listor med mer eller mindre allvarliga biverkningar, medan ”biverkningar” på kryddor och rotfrukter är få och sällsynta. Den gode Konfucius visste vad han pratade om.

/Charlotta

2 comments

J 2 maj, 2016 - 19:52

Intressant läsning! Jag gillar din mix av inlägg..känns som ett helhetsgrepp på hälsa. 🙂

Reply
Charlotta 2 maj, 2016 - 20:15

Tack J, vad roligt att du tycker det. 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI