Home Hälsa Våga välja vila!

Våga välja vila!

by Charlotta

Börjar ledigheten kännas lätt påfrestande? Kryper det i kroppen av att titta på ännu en film på TV? Kommer du på dig själv med att känna dig mer och mer irriterad och att utan anledning snäsa åt dina närmaste? Det kan vara abstinensbesvär av stress.

Om man lever med konstant stress så ställer kroppen in sig på att hela tiden ha en hög produktion av kortisol. Kortisolet gör att man orkar med allt det man har att göra, och att man håller sig vaken och skärpt och kan prestera.

Vid långvarit stresspåslag hamnar kroppen i ett kontinuerligt ”fight or flight”-läge där den aldrig riktigt går ner i vila, inte ens under sömn, för att tiden för avslappning är för kort för att hinna motverka det långvariga stresspåslaget. Effekten av detta är att det känns som om man inte behöver vila, som om man inte vill vara sysslolös utan att det hela tiden måste hända något och man får myror i kroppen när livet går för långsamt.

Problemet är att även om kroppen kan klara av att leva en tid under de förutsättningarna så är det ungefär som att köra en bil i 110 km i timmen på tvåans växel, det sliter. Alla resurser går åt till att hålla igång aktivitetsnivån och andra funktioner får stå tillbaka för att orka med den belastningen. Kroppen bränner resurser i hög hastighet, den åldras i förtid och blir mer känslig för alla typer av sjukdomar och infektioner.

Ofta lever man i ovisshet om det orimliga man kräver av sin kropp och tycker bara att man är en hejare på att få gjort mycket och att man orkar mer än del flesta. Inte förrän man börjar drabbas av den ena infektionen efter den andra börjar man kanske ana att något inte står rätt till. I värsta fall inser man inte sitt misstag förrän man drabbas av något betydligt värre som hjärtinfarkt eller cancer.

Att bryta ett stressmönster är på sätt och vis som att bryta ett beroende, det tar emot, det är svårt, kroppen och hjärnan protesterar högljutt och man förstår inte varför det ska vara nödvändigt när allt fungerar så bra som det gör. Det är alltså en uppförsbacke, och ibland en lång sådan. Och om man inte redan har fått hälsoproblem av stressen så känns det som en uppförsbacke i onödan för man får ingen märkbar belöning.

Men kroppen märker det, var så säker. Genom att bryta stressen nu så kan du undvika hälsoproblem du annars skulle fått om några år, och förlänga livet med åtskilliga år.

Hur vet man då när stressmönstret är brutet? För de flesta är det när man kan ta det lugnt och bara göra vilsamma saker som att läsa, umgås, promenera, spela spel osv i flera dagar i sträck utan att det börjar krypa i kroppen, utan att det känns som om man måste ”göra något vettigt”, eller ”få något gjort”, utan att man känner oron ticka i bröstet och utan att känna sig skuldmedveten för att man tar det lugnt och vilar.

Vissa säger att det tar två veckor att verkligen varva ner om man lever med ständigt stresspåslag, personligen tror jag att det kan ta betydligt längre tid än så, och att man kan behöva ta lite i taget och lära sig stressa ner även i vardagen och inte bara på ledigheten.

Prestation må vara viktigt för karriär och social status, men vila är viktigt för hälsan och livet, och för de allra flesta människor som trumfar hälsa och livet karriär och social status när det verkligen gäller.

/Charlotta

2 comments

Evelina 28 december, 2015 - 13:36

Så sant som det är skrivet! Du postar inlägget väldigt rätt i tiden..
Tack för en väckarklocka.

Reply
Charlotta 28 december, 2015 - 14:02

Väl bekomme, och tack för att du läser. 🙂
/C

Reply

Lämna ett svar till Evelina Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI