Home Inspiration/medvetenhet Fyra enkla knep för ett lyckligare liv

Fyra enkla knep för ett lyckligare liv

by Charlotta

Enligt Alex Korb, forskare i neurovetenskap på UCLA, är fyra nya vanor allt som behövs för att bli lyckligare. Genom att studera hjärnans signalsystem har han kunnat kartlägga vilka tankar och känslor som skapar positiva spiraler och genererar lyckokänslor.Men tänk på att det är vanor vi pratar om, det räcker inte att göra det en gång idag och en imorgon.

För att uppnå de eftersträvansvärda resultatet behöver de fyra punktern bli så välbekanta att de blir just till vanor, dvs att du till slut gör dem omedvetet och hela tiden. Fram tills dess får du lov att påminna dig själv för att komma ihåg. Skriv ut och sätt lappen på kylskåpet eller klistra den på insidan av toadörren.

Här är de fyra vanor du genast ska lägga dig till med om du vill uppleva livet som roligare, mer positivt och mer tillfredsställande, och om du rent allmänt vill känna mer lyckokänslor.

  1. Leta efter saker du är tacksam för. Känslor av tacksamhet genererar dopamin och serotonin, två viktiga lyckohormoner. Det fina är att du behöver inte ens hitta något att vara tacksam för, det viktiga är att du letar efter det.
  2. Sätt namn på negativa känslor. Att undertryck negativa känslor och försöka låtsats som om de inte finns gör att du mår sämre, men att identifiera dem och sätta namn på dem gör att du mår bättre. Så istället för att bara konstatera att du mår dåligt så analysera på vilket sätt, kanske är du arg, sårad eller orolig? Använd gärna metaforer och liknelser för att tydliggöra hur du upplever känslorna, bara genom att beskriva känslan så minskar intensiteten.
  3. Sluta vela och bestäm dig. Att fatta beslut har en positiv effekt på hjärnan och ger en känsla av kontroll. Det behöver inte vara det absolut bästa beslutet utan det räcker att sikta på ett beslut som är tillräckligt bra för att duga. Att försöka fatta det perfekta beslutet kan tvärtom ha negativ effekt eftersom det ofta inkluderar en känsla av att vara överväldigad.
  4. Kroppskontakt. Avsaknad av mänsklig kontakt registreras på samma sätt i hjärnan som en fysisk skada och upplevs lika smärtsamt. All mänsklig kontakt ger positiv effekt, direkt kroppskontakt ger större effekt och allra störst positiv effekt ger kroppskontakt från någon du älskar. Har du inte någon sådan fungerar en massage bra också.

Vill du läsa hela artikeln som finns publicerad i Time så hittar du den här.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI