Home Inspiration/medvetenhet Mönster, mindfulness och meningslöshet

Mönster, mindfulness och meningslöshet

by Charlotta

Vi lever alla med mönster, handlingsmönster, tankemönster och känslomönster, rutiner där vi känner oss trygga och bekväma, och där vi är välbekanta med vilka effekter våra handlingar, tankar och känslor får, där vi vet vad vi kan vänta oss.

Det paradoxala är att människor generellt hellre väljer det bekväma och välbekanta, trots att detta gör dem olyckliga, före det obekväma och okända, även om detta har större möjlighet att ge dem tillfredsställelse. Det är svårt att bryta mönster och vi nänniskor är vanedjur.

Man fortsätter hellre att mata sig själv med destruktiva tankar som: ”Vad är meningen med allt?”, ”Vad ska livet vara bra för?”, ”Varför gör jag det här, är det ens värt besväret?” eller ”En hel massa problem och elände och sedan dör man. Allvarligt talat, är det dealen?” istället för att anstränga sig att bryta tankemönstret och träna om tankarna.

Och detta samtidigt som man kanske ser och hör människor runtomkring sig som verkar glada, lyckliga och tillfreds, och som om de har allt de någonsin har önskat sig, människor som skrattar obekymrat och som är i sällskap av andra lyckliga människor som ler bekymmerslöst.

Så orättvist det verkar att vissa liv är så enkla medan andra är så svåra. Hur gärna man än vill kunna glädjas för andras skull så hjälper inte precis andras lycka det egna humöret när livet känns som mest innehållslöst och dystert.

Men var kommer den ifrån, meningslösheten? Vad handlar den om egentligen? Jag tror att det handlar om tre saker som behöver finnas i livet för att man ska uppleva genuin meningsfullhet. Saknar man en eller två blir livet slitsamt och man börjar ifrågasätta meningen med livet, och saknar man alla tre blir livet meningslöst och man kanske börjar undra om det är lönt att fortsätt.

  1. Du behöver ha en livsuppgift, en vision, en högre mening, något du brinner för och något du vill uppnå.
  2. Du behöver fylla en funktion utanför dig själv, göra något för någon annan som den personen inte kan göra själv, eller som den har svårt att göra själv.
  3. Du behöver känna att du utvecklas, att det finns en framåtriktad rörelse mot något som ännu är okänt men som har möjlighet att bli bättre än där du är idag.

De här sakerna tillsammans gör att du känner dig betydelsefull och ditt självvärde ökar, och när din betydelse och ditt självärde ökar så blir också livet mer meningsfullt. Det gör också att du upplever att du fyller en funktion och att du lever med vetskapen om att nya intressanta saker väntar runt nästa hörn vilket gör att det finns något att se fram emot, även detta saker som ökar känslan av meningsfullhet.

Stagnation och självupptagenhet är meningsfullhetens värsta fiender. Mindfulness i all ära, men hur mycket man än lever i stunden så är det inget som på egen hand skapar mening i livet. Meningfullheten kommer ur känslan av att livet expanderar, av att det som finns nu inte är allt utan att det finns mer som är på väg.

Att utöva mindfulness för att njuta av nuet är bra för själen, men om det inte går att hitta något att njuta av så hjälper det inte precis. Om situationen just nu känns odräglig så är det bättre att fokusera på glädjeämnen i framtiden eller på framgångar i det förgångna och dra styrka och entusiasm ur det för att använda till att förändra nuet.

Detta ”mer” finns alltid, men det är inte något som kommer av sig själv utan något som du skapar med dina tankar, intentioner och ditt agerande. Det du vill uppleva imorgon ska du skapa idag.

/Charlotta

6 comments

A 8 oktober, 2016 - 10:15

Jag går ut och handlar 2 gånger i veckan, de resterande 5 dygnen stannar jag hemma. Har ingen kontakt alls med omvärlden. Går ofta och lägger mig på dagarna och sover bort tiden. Minns inte att jag har känt mig så här nedstämd tidigare. Vet inte hur jag ska bryta mig ur det här. Allt känns meningslöst.

Reply
Charlotta 8 oktober, 2016 - 10:28

Råden i detta inlägget bör vara till hjälp, precis som videofilmen i dagens inlägg, och även det här inlägget förklarar hur man bryter sig ur sina mönster.
/C

Reply
A 8 oktober, 2016 - 11:29

Jag tycker att just nu att det känns lättare att lyssna på vad du säger i dina videoklipp, än att traggla mig igenom texter med en massa ord som jag inte kan ta in. Att försöka ”lura” hjärnan och tankarna genom att tänka på vad jag har att vara tacksam för, kan vara bra. Och försöka se och bekräfta inför mig själv vad jag är bra på, vilka sidor hos mig som jag tycker är bra i min personlighet och försöka glädjas åt dem istället för att borra ner mig i destruktiva tankar. Det är inte lätt, det kräver övning för mig varje dag, kanske till och med flera gånger om dagen. Jag ska titta på klippet flera gånger till när det känns hopplöst och tungt, känns lite bättre nu efter att ha lyssnat på dina råd. Tack så mycket Charlotta!

Reply
Charlotta 8 oktober, 2016 - 14:08

Väl bekomme! 🙂 Det är just det som är hemligheten med att lyckas A, att inte bara göra saker en gång utan att göra det till en vana, en uppbyggande vana som efterhand kan ersätta dina nedbrytande vanor. Har du hittat till min kanal på YouTube? Där finns ett gäng filmer på varierande teman, kanske är där fler som du tycker skulle vara till hjälp?
/C

Reply
A 8 oktober, 2016 - 15:07

Jag inser det att jag måste göra det till en vana att tänka nytt och för mig annorlunda, men som sagt det tar tid när man som jag tänkt samma tankar i åratal, för att inte säga decennier. Har vanligtvis varit på bättre humör om höstarna förr om åren, men nu handlar det bara om tungsinne, tankar på döden och att allt redan är slut. Nej, jag visste inte att du har en youtubekanal, men tack för tipset! Ett stort tack till dig och att just du finns 🙂 din sida är till ovärderlig hjälp när det känns som tyngst och jobbigast.

Reply
Charlotta 8 oktober, 2016 - 15:13

Tack A, och tack själv för att du läser, jag hoppas att du snart blir vän med dina nya tankar och börjar må bättre. 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI