Home Inspiration/medvetenhet Placera dig själv i en näringsrik miljö

Placera dig själv i en näringsrik miljö

by Charlotta

Det är allmänt känt att vi människor påverkas av miljön omkring oss. Vill man uppleva det tydligt själv behöver man bara först tillbringa ett par timmar i centrum i en större stad och sedan ett par timmar i skogen. Inte bara är känslan helt annorlunda och tankarna blir annorlunda, det går också att mäta att både blodtryck och kortisolnivån förändras.

På samma sätt, fast mer subtilt, påverkas vi av till exempel vilka dofter och färger vi omger oss med. Dofternas påverkan har man tagit fasta på inom aromaterapin, vissa dofter har en lugnande effekt, en del är inspirerande och andra balanserande. Vill du sprida väldoft i hemmet och främja en viss sinnesstämning så kan den här sidan vara till hjälp.

Färger använder man mycket inom feng shui för att skapa harmoni och rätt sinnesstämning. Följande beskrivning av färgernas betydelser och effekt har jag hämtat från den här sidan där varje färg också finns mer utförligt beskriven.

Rött – Mod, styrka, framgång och sexualitet
Rosa – Kärlek och frid
Orange – Optimism, vitalitet och förändring
Gult – Glädje och klarsynthet
Grönt – Balans, utveckling och hoppfullhet
Blått – Stillhet och koncentration
Lila – Medvetenhet, rikedom och trygghet
Vitt – Renhet, fokusering och oskuld
Svart – Magi, mystik och sensualism
Grått – Kompromiss och självbehärskning
Brunt – Stabilitet och ursprung

Det är spännande att se hur mina egna färgval i hemmet och på kläder korrelerar med färgernas betydelse, hur de färger jag har valt och väljer överensstämmer med de känslor och sinnesstämningar jag eftersträvar, och detta helt utan att jag var medveten om det.

Vilka färger väljer du, och överensstämmer de med de känslor du vill röra dig mot eller med dem du vill röra dig bort från?

Ett sätt att ge sig själv en knuff i rätt riktning känslomässigt kan vara att omge sig med rätt färger och dofter. Det kanske inte kan vända en depression till ett lyckorus, men de dagar när man befinner sig på gränsen och det bara ska lite till för att tippa över åt ena eller andra hållet, så kanske det är färgen på väggarna, gardinerna eller kläderna, eller doften i lägenheten som avgör om det ska bli en bra eller dålig dag.

/Charlotta

5 comments

Överlevnadsguid | Vårt unika liv 8 juni, 2016 - 11:46

[…] 8 juni, 2016 Unika livet Lämna en kommentar Placera dig själv i en näringsrik miljö […]

Reply
carin 8 juni, 2016 - 20:47

Vad ska man göra när ingenting känns speciellt roligt längre och energin tryter?
Ser människor, speciellt denna varma ljusa årstid, som verkar ha mkt energi och gör mycket på fritiden. Själv känner jag mig mest trött, rastlös och uttråkad. Finner ingen ro i något. Det jag märker som jag mår lite bättre av är social samvaro, samtidigt som jag inte riktigt orkar…
Skrivit här tidigare, haft en livskris med en tuff separation i höstas. Åt antidepp i 4 månader ca, slutade för 4 mån då läkaren sa att det nog inte va depression utan mer ångest. Märkt varken till eller från sedan jag slutade, mer än att det är ”skönt” o va utan tabletter. Är lite orolig att chocken/krisen är över och att jag nu är påväg in i en depression i alla fall.
Hur hittade du väg ur din depression? Vad ska man göra när man inte finner någon större glädje i något? Bara genomleva utan några större ”krav” på att ”finns sig själv” och förlita sig på att det blir bättre med tiden?

Reply
Charlotta 8 juni, 2016 - 21:09

Hej carin! Min första tanke är hur du har med din fysiska hälsa, hur och vad du äter och om du motionerar? Hur man mår psykiskt har mycket mer med den fysiska hälsan och näringsstatusen att göra än vad de flesta inser. Om man t ex äter mycket socker eller har brist på D-vitamin eller magnesium så är det snabba vägar till sämre psykisk hälsa eller till och med depression. Jag använde mig av maten, kosttillskott och mental träning för att komma ur min depression, och jag tror att alla delarna spelade ungefär lika stor roll. Jag lade om kosten till att innehålla mindre snabba kolhydrater och mer färska bladgrönsaker, jag lade också till en hel del olika kosttillskott för att ge kroppen tillräckligt med näring, och slutligen så förändrade jag mina tankemönster genom att inte tillåta de tankar som gjorde mig nedstämd utan istället börja tänka tankar som gjorde mig glad, och börja göra saker som gjorde mig glad, hitta saker att vara engagerad i och jobba mot.
/C

Reply
carin 8 juni, 2016 - 22:21

Tjaaa jag ligger i sängen just nu och läser din blogg och äter glass. För femte gången idag (!? Herregud) små mängder, ett par skedar bara, men det faktum att det skett 5 ggr på en dag är ju långt ifrån normalt. Jag är inte överviktig alls, bmi på 21 men har gått upp 4-5 kilo i ren trivselvikt. Säkert bottnar mycket psykisk ohälsa i detta, ska försöka göra livet lite grönare och nyttigare och sen utvärdera hur jag mår. Semestern drar igång om 3-4 veckor, kanske sätta som mål att äta bättre under tiden så att när jag går på semester så mår jag lite bättre och kan koppla av? Kanske behöver någon att bolla med så om det är okej så ger jag gärna lite feedback här på hur en bättre kost påverkat mig om några veckor? Vilka kosttillskott åt du? Något speciellt du tror extra mycket på? Jag går mycket promenader så jag tror jag har tillräckligt med D-vitamin iaf.

Reply
Charlotta 8 juni, 2016 - 22:31

Det låter som en bra plan för att komma igång med bättre vanor. På våra breddgrader är det bara möjligt att fylla dagsbehovet av D-vitamin mitt på dagen under några veckor kring sommarsolståndet, resten av året står solen för lågt. Dessutom begränsas förmågan att ta upp D-vitamin i huden om man har duschat med tvål eller smort in sig med kräm de senaste 24 timmarna innan solexponeringen. Med andra ord är förutsättningarna inte de bästa. Jag äter D-vitamin året runt, på sommaren cirka 2000 IE per dag och på vintern minst det dubbla. Utöver D-vitamin så rekommenderar jag magnesium (undvik magnesiumoxid som kroppen har svårt att tillgodogöra sig) och MSM. Båda två är mineraler som används för massor med livsviktiga funktioner i kroppen, båda delar har de flesta människro brist på och båda två kan ha positiv effekt på humöret och energin. MSM ska tas på morgonen eftersom det är uppiggande och man ska alltid börja med en liten dos och trappa upp. Magnesium tas på kvällen eftersom det är rogivande. D-vitaminen kan också upplevas som uppiggande och tas på morgonen. Egentligen är all näring, alla vitaminer och mineraler och en del andra ämnen lika viktiga, men de här tre är en bra början.
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI