Home Inspiration/medvetenhet Vad jag gör när jag blir missmodig

Vad jag gör när jag blir missmodig

by Charlotta

Vi hamnar alla där emellanåt, jag också. Från att ha känt mig på topp och tyckt att allting ser ljust ut, att jag befinner mig i flöde och att bra saker väntar bakom nästa hörn, så händer något som får luften att gå ur mig och plötsligt ser framtiden nattsvart ut.

På ett ögonblick kan jag vara tillbaka i gamla tankemönster där det inte finns något hopp, inga goda förutsättningar och inga möjligheter, bara problem och svårigheter. Känner du igen det? Hamnar du också där ibland?

Jag tror inte det finns något knep eller trix för att aldrig hamna där, oavsett hur utvecklad eller upplyst man är så kommer det alltid att finnas saker som tillfälligt kan knuffa en ur balans, vi är trots allt inte mer än människor, och därmed känslostyrda.

Hemligheten ligger i att skaffa sig verktyg så man inte behöver stanna där man hamnar utan relativt snabbt kan kliva ur diket och upp på vägen igen. Hur snabbt det går är en fråga om hur bra verktyg men har men också om träning.

De första gångerna man hamnar i det känslomässiga diket så tror man gära att det är omöjligt att på egen hand kliva ur det igen, men efter att ha gjort det några gånger så vet man att det går hur bra som helst, det kräver bara beslutsamhet och ett rejält kliv.

Jag använder mig främst av tre verktyg som jag tycker är överlägsna för mig och som gör att jag oftast vänder missmodiga känslor på några timmar, eller i alla fall till dagen efter. Det kan fortfarande bli bättre, men från att ha varandrat i lera och sörja i många månader och till och med år i sträcka tidigare, så tycker jag att ett halvt dygn nu känns riktigt bra.

Kanske fungerar mina verktyg för dig också, kanske hittar du andra som är bättre lämpade för dig, men här är i alla fall mina tre toppverktyg för att vända missmod till bara mod.

  1. Peppa mig själv med positiv input från personer som vet vad de pratar om. Ofta innebär det i praktiken YouTube och visdomskällor som Abraham Hicks, Oprah i SuperSoul Sunday, Gabby Bernstein, Tony Robbins eller Marianne Williamson. De hjälper mig att lyfta blicken och få ett annat perspektiv där jag bättre ser situationen som den är och inte som jag upplever den i mitt missmod.
  2. Skifta mitt fokus från vad och hur till varför. När jag hamnar i missmod beror det nästan alltid på att jag fastnar i tankar om att jag inte vet vad jag ska göra eller hur jag ska göra för att nå dit jag vill, och de tankarna leder oftast bara till större missmod eftersom jag inte hittar några svar. Men när jag slutar tänka på vad och hur och istället fokuserar på varför jag gör det jag gör, varför jag vill göra det, så smälter tvivel och ångest bort och jag ser den verkliga meningen med min uppgift.
  3. Om inget annat hjälper riktigt så hjälper alltid en god natts sömn. Jag går och lägger mig med tillit till att Universum hjälper mig att släppa det jag behöver släppa och att finna rätt väg framåt. Och det slår nästan aldrig fel att nästa dag dyker något nytt upp som jag inte sett tidigare, inte uppmärksammat eller inte tänkt på, och som kastar nytt ljus över det hela.

Det finns alltid ljuspunkter att upptäcka även i det kusligaste mörker, det gäller bara att sluta fokusera på mörkret och istället börja leta efter ljuset.

/Charlotta

9 comments

Carin 14 september, 2016 - 13:59

Du sätter ord på exakt det jag känner idag. Nästan skrämmande så bra det passar.
Från att ha varit glad och uppåt ramlade jag handlöst ner i ett hål. Ett djupt svart hål. Har du ngt mer konkret tips (ang punkt 1) som du kan tipsa om? Om man tex bara vill kolla på ett klipp? Kram

Reply
Charlotta 15 september, 2016 - 09:18

Hej Carin! Istället för att jag tipsar om enskilda videor så är det bättre att du går in på YouTube och skriver in namnet på en av de här personerna och sedan en känsla eller ett ord som är aktuellt för dig just nu, och se vad som kommer upp. Jag tror på att vi får till oss det vi behöver just nu och det bästa sättet att få hjälp är att själv be om det, för det är då man får de svar man behöver.

Reply
Cajsan 17 september, 2016 - 08:11

Och ett av mina verktyg när jag dippar är Överlevnadsguiden! Tack för att du delar med dig av dina kloka tankar kring olika ämnen!

Reply
Charlotta 17 september, 2016 - 09:35

Men tack, vad vad glad jag blir! 🙂
/C

Reply
Hanna 18 september, 2016 - 16:54

Hej,
Har börjat få ångest, går ända ner i magen. Vet inte varför? Vänder tankarna bra, och har bra… men känslorna, det går på en kort stund. Blir utmattad av detta och gråter lätt. Äta Östrogen? Är det det som gör dessa okontrollerbara dippar, som kommer nu regelbundet? Varje gång de är över känns det som…Ja, det var sista gången, så är jag bra länge och så kommer det när jag börjar tänka på att det var längesedan… så skönt. Vet inte var de kommer ifrån? Känner stress i livet, egentligen och ron inuti är inte riktigt bra. Gå en vandringsled har dykt upp i sinnet, vill vara ute i skogen. Kan det vara bra? Behöver nog finna mitt inre lugn.

Reply
Charlotta 18 september, 2016 - 19:23

Är du i klimakteriet, är det därför du funderar på östrogen? Generellt är det progesteron som dämpar ångest och östrogen som snarare kan ge ångest. Även serotoninbrist, magnesiumbrist och brist på D-vitamin kan ligga bakom ångestproblem, hur har du det med näringsbalansen? Livsmedel som är rika på tryptofan (förstadiet till serotonin) är t ex ananas, fikon, avokado, banan och valnötter. Stress är en vanlig orsak till ångest och att vara ute i naturen och finna sitt inre lugn är alltid bra för hälsan, den psykiska såväl som den fysiska.
/C

Reply
Hanna 19 september, 2016 - 19:43

Tack för svar. Ja, är i klimakteriet men inte märkt av detta tidigare. Jag har förstått att det kan vara maten, äter för lite. Och motionerar för mycket, vänder detta nu. Är i skogen minst en timme – två timmar varje dag, där ok. Det är maten som varit fel. Pressar mig för att hjälpa andra, dra ner på kalorier, = näringsbrist. Tack för bra svar. Ha en bra kväll 🙂

Reply
Hanna 19 september, 2016 - 19:46

och stress är vanligt i mig, skall var hjälpsam åt alla…och ingen märker hur mycket jag gör. Gäller att sätta gränser 🙂

Reply
Charlotta 19 september, 2016 - 20:18

Japp gränser är bra och mat är nödvändigt. Du hjälper ingen genom att köra slut på dig själv. Ta hand om dig!
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI