Home Meditation/Yoga Detta händer när du mediterar och så här gör du

Detta händer när du mediterar och så här gör du

by Charlotta

I en värld där alla lösningar till alla problem kostar pengar och innebär att man måste köpa en massa saker för att kunna uppnå det man vill, så är det extra befriande med lösningar som inte kräver någon utrustning, inte något medlemskap och inga handböcker, utan lösningar som helt enkelt är gratis.

Meditiation är en sådan lösning, och kanske just därför är det så svårt att tro att det verkligen är en bra lösning och att det kan ha så stor effekt som det sägs kunna ha. Vi har blivit programmerade till att tro att allt som är värt något kostar pengar och allt som är gratis är värdelöst. I själva verket misstänker jag att det allt som oftast är precis tvärtom, det bästa i livet är verkligen gratis.

Meditation innebär att filtrera bort omvärldsbruset och fokusera sin uppmärksamhet på sin andning eller sin inre stilhet, och målet är att uppnå lugn och medvetenhet. Man kan meditera sittande eller liggande, i tysthet eller genom att säga/sjunga/humma ett mantra eller en ton.

För att börja meditera sluter du bara ögonen och andas lugna djupa andetag medan du slappnar av och koncentrerar din upmärksamhet inåt på din andning, dina hjärtslag eller ditt mantra. Du kan meditera några få minuter eller i flera timmar, men en lämplig tid att börja med kan vara en kvart. När tankarna flyger omkring hämtar du bara tillbaks dem igen och fortsätter andas lugnt, efterhand kommer det att bli lättare och lättare att hålla störningarna utanför och du skapar en egen fridfull meditationsbubbla.

Försök med att införa meditation i skolor har visat på barn som blir lugnare och gladar, har lättare att koncentrera sig och mindre benägna att bråka. Meditation på arbetsplatser visar på större kreativitet och ökad trivsel.

Det som händer när man mediterar är att stressen minskar genom att kortisolnivåerna sjunker. Daglig meditation har visat sig öka storleken på hjärnan vilket bland annat leder till bättre minne. Meditation leder också till bättre blodflöde i de delar av hjärnan som styr uppmärksamhet, motivation och känslor, samma områden som vid lågt blodflöde förknippas med depression, demens, schizofreni och ADHD.

Med bara femton minuters meditation per dag kan man uppnå märkbara förbättringar på både psykiskt och fysiskt välmående och förmåga. Välj en tidpunkt som fungerar för dig varje dag och gör det till en vana, efter ett tag ställer kroppen in sig på när det är dags för meditation och det blir lättare och lättare att komma ner i varv och finna lugnet.

Räkna med ökad koncentrationsförmåga, bättre humör och bättre sömn som några av de trevliga effekterna av regelbunden meditation.

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI