Home Meditation/Yoga Detta händer när du mediterar och så här gör du

Detta händer när du mediterar och så här gör du

by Charlotta

I en värld där alla lösningar till alla problem kostar pengar och innebär att man måste köpa en massa saker för att kunna uppnå det man vill, så är det extra befriande med lösningar som inte kräver någon utrustning, inte något medlemskap och inga handböcker, utan lösningar som helt enkelt är gratis.

Meditiation är en sådan lösning, och kanske just därför är det så svårt att tro att det verkligen är en bra lösning och att det kan ha så stor effekt som det sägs kunna ha. Vi har blivit programmerade till att tro att allt som är värt något kostar pengar och allt som är gratis är värdelöst. I själva verket misstänker jag att det allt som oftast är precis tvärtom, det bästa i livet är verkligen gratis.

Meditation innebär att filtrera bort omvärldsbruset och fokusera sin uppmärksamhet på sin andning eller sin inre stilhet, och målet är att uppnå lugn och medvetenhet. Man kan meditera sittande eller liggande, i tysthet eller genom att säga/sjunga/humma ett mantra eller en ton.

För att börja meditera sluter du bara ögonen och andas lugna djupa andetag medan du slappnar av och koncentrerar din upmärksamhet inåt på din andning, dina hjärtslag eller ditt mantra. Du kan meditera några få minuter eller i flera timmar, men en lämplig tid att börja med kan vara en kvart. När tankarna flyger omkring hämtar du bara tillbaks dem igen och fortsätter andas lugnt, efterhand kommer det att bli lättare och lättare att hålla störningarna utanför och du skapar en egen fridfull meditationsbubbla.

Försök med att införa meditation i skolor har visat på barn som blir lugnare och gladar, har lättare att koncentrera sig och mindre benägna att bråka. Meditation på arbetsplatser visar på större kreativitet och ökad trivsel.

Det som händer när man mediterar är att stressen minskar genom att kortisolnivåerna sjunker. Daglig meditation har visat sig öka storleken på hjärnan vilket bland annat leder till bättre minne. Meditation leder också till bättre blodflöde i de delar av hjärnan som styr uppmärksamhet, motivation och känslor, samma områden som vid lågt blodflöde förknippas med depression, demens, schizofreni och ADHD.

Med bara femton minuters meditation per dag kan man uppnå märkbara förbättringar på både psykiskt och fysiskt välmående och förmåga. Välj en tidpunkt som fungerar för dig varje dag och gör det till en vana, efter ett tag ställer kroppen in sig på när det är dags för meditation och det blir lättare och lättare att komma ner i varv och finna lugnet.

Räkna med ökad koncentrationsförmåga, bättre humör och bättre sömn som några av de trevliga effekterna av regelbunden meditation.

/Charlotta

5 comments

Gunilla 3 januari, 2021 - 09:01

Hej Charlotta! Tack för all intressant information du delar med dig av på youtube, facebook mm. Det är en av dagens hödspunkter att ta del av det du lagt ut!
Jag vill så gärna komma igång med meditationer som inte leds av någon. Sedan ca ett halvår tillbaka mediterar jag dagligen men med hjälp av ledda meditationer jag hittar på youtube och som jag känner resonerar med mig men nu har jag kommit till ett läget där jag vill ta ”nästa steg”, Detta för att så småningom själv få kontakt för att kunna ta emot den information som jag är redo för, alltså inte via någon annan. Föredrar att ha någon bakgrundsmusik, alltså ej helt tyst. Vad har du för råd och tips?

Reply
Charlotta 3 januari, 2021 - 09:16

Hej Gunilla, väkommen hit och stort tack! Jag har dessvärre inga råd att ge när det kommer till meditation eftersom jag inte själv mediterar, jag har försökt i en massa år med olika metoder men insett att meditation inte passar mig helt enkelt. Jag vet dock att YouTube kryllar av meditationsvideor av olika slag så du kan säkert hitta något som passar dig där.
/C

Reply
Gunilla 3 januari, 2021 - 20:21

Tack för ditt svar!
Men du har lyckats få kontakt med dina guider… det kan ju vara så att meditation kanske helt enkelt inte är ”min grej” heller.
Har mediterat till och från i runt 25 år (efter att jag ”vaknade”). För det mesta känner jag mig lugnare efteråt och känner att jag höjer min frekvens men därifrån till att få en kontakt känns steget långt.
Jag får fortsätta pröva mig fram helt enkelt och lita till att jag träffar på ”rätt” meditation/information/vägledning när tiden är inne!

Reply
Charlotta 4 januari, 2021 - 16:08

Min kontakt med guiderna kommer inte via meditation utan den kom när jag hade höjt mina frekvenser tillräckligt för att de skulle kunna ”nå mig” på ett, för mig, mer medvetet sätt. Jag fick impulsen att försöka få kontakt via pendel, och ser man på, där var de! Därefter har kommunikationsmetoden utvecklats till att bli mer och mer intuitiv och klärkognisent.
/C

Reply
Gunilla 10 januari, 2021 - 16:52

Har helt missat din kommentar…. Så spännande att du använt pendel, det har jag inte hört talas om tidigare. Jag har pendlat på mat för att se vad jag ska undvika att äta och upplever att det hjälpt mig. Är generellt en känslig person, tyvärr har jag ofta upplevt att jag är alldeles för känslig.
Ska fortsätta undersöka det här med pendling, men tror också att automatskrift skulle kunna vara något för mig!
Tack för ditt svar och tack för dina dagliga uppdateringar den sista tiden!! Det får mig att inte tappa hoppet utan istället känna mig stark och tillitsfull!!

Reply

Lämna ett svar till Gunilla Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI