Home Mental träning Den positiva versionen av självbedrägeri

Den positiva versionen av självbedrägeri

by Charlotta

I vanliga fall förknippar nog de flesta självbedrägeri med något negativt, men använt på rätt sätt kan det också vara något väldigt positivt. I den här videon berättar jag hur jag brukar lura mig själv till att ta itu med tråkiga saker men också hur man kan använda samma teknik till att jobba med rädslor och ångest.

Kom ihåg att prenumerera på Överlevnadsguidens YouTube-kanal så du inte missar något.

/Charlotta

13 comments

Tina 9 april, 2016 - 09:17

Jättebra tips- Tack för det Charlotta!

Reply
Charlotta 9 april, 2016 - 10:21

Väl bekomme Tina! 🙂
/C

Reply
Ann 9 april, 2016 - 12:36

Mitt liv vandrar framåt. Jag lägger allt elände mer och mer bakom mig..

Dags för mig att ta tag i mina måsten.. Sluta röka är nr 1 på listan.. Försökt i flera veckor nu men för svag åker jag till affären och köper nya.. Har du några tips på hur jag ska få stopp på mig att åka och köpa nya? Vet ju att det handlar om mig.. Vet även att de första 2 veckorna är värst.. Är ju bara att bestämma sig..

Kram Ann

Reply
Charlotta 9 april, 2016 - 13:05

Vill du verkligen sluta röka? Är du helt säker på det? Vad har du för anledningar till att vilja sluta röka? Vad motiverar dig att sluta röka? Hur motiverad är du att sluta röka?
Svaren till varför du kör och köper nya cigg hittar du i de frågorna.
/C

Reply
Ann 9 april, 2016 - 14:25

Jo vet ju de här.. Suck.. Började röka för att jag mådde så otroligt dåligt.. Rökt 1 år i maj.. Vill inte fortsätta med detta längre när jag mår bra bara.. Är väl egentligen den enda anledningen till att jag inte vill röka.. Att jag bara inte vill.. Kan man bli tillräckligt motiverad av att bara inte vilja?

Kram Ann

Reply
Charlotta 9 april, 2016 - 14:27

Det är klart man kan, men om just du vill tillräckligt mycket är en annan fråga. Använda frågorna jag skrev innan som hjälp att motivera ditt beslut. Varför vill du sluta röka?
/C

Reply
Ann 9 april, 2016 - 14:43

Ok hela dagen ska jag säga till mig själv. Jag vill inte röka.. Jag tog till dem för att det kändes som att jag skulle dö.. Nu mår jag bra. Vill behålla mina pengar, vill inte lukta rök och vill inte röka.. Vill inte att ett år med cigaretter dyker upp. Snart där ju..

Vill inte vill inte vill inte.. 🙂

Reply
Charlotta 9 april, 2016 - 17:54

Desto bättre argument du har för att inte röka desto starkare motivation, om du grundar ditt beslut på ”vill inte” så är det väldigt lätt att ändra det till ”vill” när suget sätter in. Fokusera på vad du vinner på att inte röka, vilka fördelarna är, och välj de skäl som motiverar digg allra mest. Se bakom ”vill inte”, varför vill du inte? Är det bästa du kan komma på att du inte vill lukta rök och att du vill ha pengarna till annat? Varför vill du inte lukta rök? Vad ska du ha pengarna till om du inte lägger dem på cigg? Var specifik så du kan använda dig av den motivation när suget sätter in.
/C

Reply
J 9 april, 2016 - 15:27

Bra tips! VILL dammsuga 🙂
Jag funderar på hur jag kan applicera det när jag känner oro och ångest över mitt nya jobb. Jag VILL ha jobbet..men jag kan ju inte tänka att jag bara ska göra lite av det. Kanske ett steg i taget funkar..att inte se för långt fram?
Jag är egentligen inte rädd för att inte klara det, jag är rädd för att känna konstant stress för att det är så mycket och mycket nytt och lite tid att sätta sig in i det. Och det känns onödigt, kanske mer behöver hitta ett sätt att hantera när det är mycket och ostrukturerat..hm..och ändå må bra.

Reply
Charlotta 9 april, 2016 - 17:57

Tack! Om du arbetsbelastningen blir så hög att du inte vet hur du ska prioritera så prata med din chef och be om hjälp med prioriteringen, en bra chef dumpar inte arbete på en anställd utan ger den anställde bästa förutsättningar för att göra ett bra jobb. Så om du blir överväldigad och stressad innebär det med andra ord att din chef sköter sitt jobb på ett otillräckligt sätt och då är det ditt jobb att tala om att situationen inte fungerar som den är.
/C

Reply
J 9 april, 2016 - 21:43

Kloka råd 🙂

Reply
M 10 april, 2016 - 23:18

Jätte bra tips Charlotta 🙂 för drygt en vecka sedan var jag så stressad av en sak på jobbet men efter att jag tittat på det du visade om andningen så hjälpte det mig. Jag fixade de där uppgifterna galant 🙂 Tack

Reply
Charlotta 11 april, 2016 - 08:53

Vad roligt att höra M, du ser, det är du som bestämmer. Tack för att du berättar! 🙂
/C

Reply

Lämna ett svar till J Cancel Reply

Powered by Calculate Your BMI