Home Mental träning Det är inte livet som är trångt, det är tankarna

Det är inte livet som är trångt, det är tankarna

by Charlotta

Vid den här årstiden är det många som känner ett behov av att bryta sig loss och prova något nytt. Det kan kännas som om livet blivit för trångt och som om allt det gamla vanliga inte räcker till för att fylla den längtan som växer och gror i kroppen. Som tur är så är det inte livet som är för trångt utan tankarna. Livet kan helt enkelt aldrig bli för trångt utan det som känns trångt är tankarna som begränsar livet, det är därför som längtan kan kännas så frustrerande, för på en själslig nivå så vet vi att det finns så mycket mer och att vi har kapacitet till så mycket mer än det som våra mentala begränsningar och invanda mönster tillåter.

Så därför handlar dagens inlägg om att bryta invanda mönster, att prova något nytt, att göra något oväntat eller annorlunda och att utmana sina egna föreställningar om vad som är lämpligt, vad som fungerar, vad som passar sig, vad man kan göra, vad man orkar, vad man har tid med, vad som är lönt och en massa andra mentala begränsningar som riskerar göra livet tråkigt.

Längtan efter något nytt behöver inte betyda att man måste genomföra drastiska förändringar. Om längtan är riktigt stark så är det lätt att förledas att tro att det krävs dramatiska förändringar, som att byta jobb, flytta, resa eller bryta upp ur en relation. Men många gånger hjälper det bara för stunden, sedan kommer samma frustrerande längtan tillbaka. Det beror på att längtan handlar om den egna själsliga utvecklingen mer än om yttre förhållanden och det gör också att yttre förändringar bara hjälper om de samtidigt erbjuder möjlighet till inre utveckling.

För att få igång fantasin om vad man kan göra för att vidga sitt synfält kommer här några tips på aktiviteter:

  • Boka in en hel eftermiddag till att göra ingenting någon annanstans. Packa en matsäck och åk iväg till havet eller skogen eller en park och tillbringa eftermiddagen med att betrakta, lyssna, dofta, njuta, fundera och reflektera. Kanske träffar du någon att prata med, kanske bjuder du med dig någon att prata med. Det går lika bra med eller utan sällskap, det viktiga är att det inte förekommer några direkta aktiviteter utan att sinnesintrycken och tankarna får full frihet. Det här är mindfullness när den är som bäst.
  • Gå en kurs i något bara för att du är nyfiken. På de flesta större orter finns kvällskurser som studieförbund eller andra arrangerar, universitet och högskolor ger många kurser deltid och en del även på distans. Välj gärna en kurs som du inte har nytta av utan som handlar om något helt annat än det du redan är bekant med. Fördelen att gå en kurs på plats är att du träffar en massa nya intressanta människor, men även en kurs på distans ger föda för själen.
  • Lär dig dansa, eller om du redan kan dansa, lär dig en ny dans. Få saker påverkas oss så djupt och och fullständigt i både kropp och själ som att röra sig till musik. Allra helst om man rör sig tillsammans med någon annan som i pardans. För maximalt utbyte skulle jag rekommendera argentinsk tango som nog inte lämnar någon oberörd.

Låt inte tankarna begränsa livet utan tänk nytt och lev mer!

/Charlotta

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI