Home Mental träning Ett enkelt sätt att organisera tankarna

Ett enkelt sätt att organisera tankarna

by Charlotta

Vilka fem saker tänker du mest på under en vanlig dag? Man vill gärna tro att hjärnan är full av nya spännande tankar mest hela tiden, men i själva verket är det precis tvärtom.

En genomsnittlig människa tänker omkring 65 000 tankar per dag. Av dem är ungefär 95% exakt samma tankar som dagen innan, det motsvarar 61 750 tankar. Av dem är 58 663 tankar desamma som dagen innan dess, och 55 729 tankar är desamma som dagen innan dess och 52943 samma som dagen innan dess och så vidare. Inte konstigt att livet kan kännas ganska enformigt emellanåt.

Varje dag tänker man alltså nästan 50 000 tankar som har varit samma den senaste veckan och många av dem långt innan dess. Vilka fem av dessa tankar är allra vanligaste för dig?

För de flesta av oss är det så att de saker vi tänker mest på inte är det som fungerar bra och som gör oss glada och engagerade, utan det vanliga är att man tänker på problem och saker som behöver fixas. Att ägna stor del av sin tankekraft åt problem, och samma problem tar en massa onödig energi och kan lätt leda till negativa känslor.

Skriv ner de fem tankarna och bestäm sedan för var och en av dem vilken av följande kategorier de tillhör.

  1. Saker jag kan göra något åt just nu.
  2. Saker jag kan göra något åt, men inte än.
  3. Saker jag behöver en långsiktig plan för att göra något åt.
  4. Saker jag kan ta hjälp av någon annan för att göra något åt.
  5. Saker jag inte kan påverka.

Nu har du sorterat  och organiserat de fem vanligaste tankarna som du ägnar mest tid åt att tänka och som därmed tar mest kraft i anspråk, redan detta är ett stort steg i rätt riktning.

  • Saker som hamnar under punkt 1. planerar du in att göra så fort som möjligt så kan du snabbt stryka en av punkterna.
  • Saker under punkt 2. bokar du in i kalenderna när det är dags att göra något åt just den saken.
  • Saker under punkt 3. kräver en del tankearbete och planering för att bestämma bästa sätt att gå vidare, så planera in tid för att tänka på dem och planera en strategi.
  • För saker under punkt 4. behöver du fundera ut vem du kan ta hjälp av och boka in ett möte eller samtal med den personen för att göra upp gemensamma planer.
  • Slutligen har vi saker under punkt 5, den här punkten är både den lättaste och den svåraste. Kan du inte påverkar det, så kan du inte påverkar det, då blir det inte bättre av att du lägger energi på att tänka på dig och oroa dig för det. Acceptera läget som det är och bestäm dig för att inte tänka på det mer.

I praktiken betyder detta att alla tankar under punkt 1, 2 och 5 inte längre behöver uppta din tankekraft. Istället kan du ägna dig åt att lösa punkt 3 och 4, eller varför inte tänka på något helt annat, något som inte är problem utan som ger glädje och inspiration?

/Charlotta

8 comments

Eva 3 februari, 2017 - 10:43

Gud så bra! Bästa tanke-organiseringen nånsin. Tack!

Reply
Charlotta 3 februari, 2017 - 10:46

Tack, och välkommen hit Eva! Ibland är det enkla också det bästa. 🙂
/C

Reply
H 3 februari, 2017 - 20:01

Hej vad bra det inlägget är, nu får jag lite fokus hur jag ska göra med vissa tankar. 🙂

Reply
Charlotta 3 februari, 2017 - 20:21

Tack, roligt att läsa. 🙂
/C

Reply
Anna 3 februari, 2017 - 21:58

Du skriver så mycket bra inlägg att hela min webbläsare är full med flikar med inlägg från din blogg!! Olika inlägg som jag inte vill glömma eller som jag vill läsa fler gånger. Skriv en bok!! 🙂

Reply
Charlotta 3 februari, 2017 - 22:07

Åh, vilken härlig kommentar Anna! Bara tanken på din webbläsare som är full med flikar från bloggen gör mig alldeles lycklig, tack! ❤️ Faktum är att Överlevnadsguiden var ett bokmanus från början, men inget förlag var intresserat av att ge ut den så jag gjorde om den till en blogg istället. Dock finns det fortfarande en förhoppning om att något förlag en dag ska komma fram till att de tycker det är värt att göra bok av bloggen, vi får väl se om det blir så. 🙂
/C

Reply
S 3 februari, 2017 - 22:01

Tack 🙂 det är nåt jag behöver verkligen ❤

Reply
Charlotta 3 februari, 2017 - 22:08

Roligt att det kommer till nytta. 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI