Home Mental träning Fem tips för bättre koncentrationsförmåga

Fem tips för bättre koncentrationsförmåga

by Charlotta

Det tycks bli allt vanligare att människor upplever att de har svårt att koncentrera sig. Allt oftare hör och läser jag kommentarer i förbifarten om att många tycker det är jobbigt med koncentrationen och väljer bort att läsa längre texter, undviker uppgifter som kräver fokus eller har svårt att få gjort saker som egentligen inte borde vara så svåra att bli klar med.

Vi vet att ohälsan ökar lavinartat och för alla dem som är drabbade av någon form av stressjukdom, utmattning, ME, hjärntrötthet eller liknande så kommer tyvärr de kognitiva problemen som ett brev på (den gamla tidens) Posten. Men även många som betraktar sig som fullt friska känner av att det numera är svårt att koncentrera sig.

Det som har hänt är att vi med förändrad livsstil har skapat en koncentrationsovana och jag tror att det började så smått redan i samband med att reklam-TV infördes men att det fullkomligt exploderade i sambande med de smarta telefonernas intåg.

Från att ha haft en livsstil där det mesta i livet var upplagt för att ägna sig åt en sak i taget har vi numera en livsstil där nästan allt är upplagt för att ägna sig åt minst två saker samtidigt, ofta fler.

För att slippa se reklam i media garderar man sig med något annat att fokusera på under tiden, blir filmen för tråkig slår man ett öga på telefonen istället, blir den man pratar med långrandig börjar man tänka på annat och kommer på saker man måste kolla upp, några minuter när barnen klarar sig själva passar man på att läsa lite nyheter, osv.

Den livsstil när vi helhjärtat ägnade oss åt en enda sak och lade hundra procent av vår uppmärksamhet på den är för närvarande ett minne blott. Detta ständiga splittrande av uppmärksamheten påverkar hjärnan så samma sätt som vanligt när det gäller mental träning, hjärnan blir bättre på det den tränas mest på och sämre på det den sällan gör.

Att dagligen och stundligen splittra sin uppmärksamhet mellan flera olika saker och snabbt byta fokus mellan dem leder till att hjärnan blir sämre på att fokusera en längre stund på en enda uppgift, den blir helt enkel ovan att koncentrera sig på en enda sak under en längre tid.

När man upplever koncentrationsproblem är det alltså inte fråga om att man inte kan koncentrera sig utan att det kräver en medveten ansträngning att göra det eftersom den förmågan är otränad vilket gör aktiviteten jobbig.

Det är precis samma sak som om man efter ett års stillasittande ger sig ut att löpträna, det kommer att ta emot, kännas obekvämt och som om det inte går, men med träning och rimliga delmål går det att träna upp kondition och muskelstyrka så att kroppen orkar.

Om du är en av alla dem som upptäckt att koncentrationsförmågan är sämre än vad du skulle önska så är här fem konkreta tips för att hjälpa hjärnan att träna upp förmågan:

  1. Ägna generellt mindre tid åt dator, telefon, paddor och liknande som uppmuntrar till snabbt byte av fokus och där flera saker händer samtidigt på skärmen.
  2. Gör en sak i taget istället för flera samtidigt. Chansen är stor att det till och med går snabbare att göra sakerna efter varandra istället för att försöka göra dem samtidigt, om inte annat så blir i alla fall resultatet bättre.
  3. Gör en lista med allt som ska göras, det hjälper att tömma tankarna för att kunna ägna sig helt åt det man just då har för händerna.
  4. Prioritera sömn på regelbundna tider, tillräckligt mycket sömn är en avgörande faktor för god koncentrationsförmåga.
  5. Tillskott av örten rosenrot kan vara ett bra sätt att stötta hjärnan och kan ge god effekt på både koncentrationsförmågan och sömnen.

/Charlotta

2 comments

Nilla 10 februari, 2019 - 19:17

Tack för tipsen 🙂

Reply
Charlotta 10 februari, 2019 - 19:26

Väl bekomme! 🙂
/C

Reply

Leave a Comment

Powered by Calculate Your BMI